مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه برگزار شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۶۸۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۷۲۷
همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، مراسم احیای اولین شب از شب های قدر و ضربت خوردن امام علی (ع) در مسجد امام علی (ع) دانشگاه برگزار شد.
مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با حضور دانشجویان، مسئولان و کارکنان دانشگاه و جمعی از اهالی منطقه در محل مسجد امام علی (ع) دانشگاه برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر مظفری استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی خود در این مراسم عنوان کرد: شب قدر، حال دل است. آنقدر که خلق حال در این شب مهم است، پرداختن به ادعیه مهم نیست. باید بتوانیم دل را به ذکر خدا بپرورانیم. برخی اصطلاحات در فرهنگ معارف دینی ما به‌گونه‌ای رایج است که آن اصطلاح و واژه را بد آموخته‌ایم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌ نکته که برخی از این واژه‌ها هزار سال در مسیر درستی آموزش داده نشده است، تصریح کرد: یکی از رایج‌ترین اصطلاحاتی که در فرهنگ معرفتی ما رایج است، توصیه به تقوا است. آیا واقعا باید از خدا ترسید یا باید به خدا عشق ورزید. به ما می‌گویند از خدا بترسید. من میگویم از خدا نباید ترسید و باید به خدا عشق ورزید.

دکتر مظفری توضیح داد: مهر خدا به بنده، هفتاد برابر مهر مادر به فرزند است. پس این‌که می‌گویند اتو الله ترسیدن نیست. مهرورزیدن است. ذکر هم از جمله این اصطلاحات است. وی افزود: ذکر زبانی همه ذکر نیست. کلمه ذکر به معنای یادآوری و در خاطر سپردن است. وقتی ذکرالله می‌گویند یعنی خدا از دل، جان، روح و روان جدا نشود. ممکن است دل با لب هماهنگ نشده باشد. اگر لب به ذکر ذاکر شد و دل در همان لحظه ذاکر نشد، این ذکر ما را به مقصد نمی‌رساند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که همین ذکر برای خیلی از انسان‌ها بود ولی نتوانستند به مقصد برسند، اظهار داشت: انسان هزار بار در طول سال به آینه نگاه می‌کند ولی یکبار هم به خود آینه نگاه نمی‌کند بلکه خود را می‌بیند. اگر خود را نگاه کرد معنا ندارد که بگوید من آینه را دیدم.

 انسان گاهی قرآن می‌خواند اما خود قرآن نجات بخش او ‌نمی‌شود

دکتر مظفری تصریح کرد: اگر بخواهیم ذاکر باشیم بدانیم که دایره ذکر فراتر از زبان است. اگر باز اندیشی کنیم در این مساله لذت بیشتری از زندگی خواهیم برد. ذکر الله طبق بیان خالق حکیم یک‌طرفه نمی‌تواند باشد. این‌گونه نیست که ما به یاد خدا نباشیم و خدا به یاد ما باشد.

وی افزود: خود خدا می‌فرماید مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم. خدا درباره کسانی که ذاکر نیستند می‌فرماید که دچار خود فراموشی هم می‌شوند. مثل کسانی نباشیم که خدا را فراموش کردند. خدا مخاطب ما نیست و در تمام وجود ما جاری می‌باشداین استاد دانشگاه با اشاره به این‌که اگر کسی خدا را فراموش کند، چگونه می‌تواند خود را به یاد داشته باشد، بیان داشت: اگر می‌خواهیم ذکر راه گشا داشته باشیم. قلب و زبان باید متوجه خداوند حکیم باشد. قرآن خودش ذکر است. از خود قرآن به عنوان ذکر حکیم یاد شده است.

دکتر مظفری خاطرنشان کرد: باید زانوی شاگردی در مقابل قرآن بزنیم و سوالات روزمان را از قرآن بپرسیم و جوابش را از خدا بگیریم. چون قرآن اموات شده است، کارکرد آن در حد ثواب است و این مساله ما را از کارکرد اصلی قرآن دور کرده‌است. وی ادامه داد: اگر قرآن نتواند در بهبود زندگی انسان اثر بگذارد، با این ثواب چه می‌شود کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که ماه رمضان اگر یک آیه بخوانید، خدا ثواب ختم قرآن را می‌دهد، عنوان کرد: خدا می‌فرماید یک آیه بخوان و اگر دنبال ختم قرآنی، من ثواب همان یک آیه می‌دهم ولی آن یک آیه در زندگی اثر کنددر ادامه این مراسم خواندن دعای جوشن کبیر و برگزاری مراسم احیا و بر سرگذاشتن قرآن نیز برگزار شد و در پایان نیز حضار میهمان وعده سحری مسجد دانشگاه بودند.

لازم به ذکر است مراسم احیای شب‌های قدر در شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک  از ساعت 22:30 الی 3 بامداد در در مسجد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود.

 

 


نظر شما :