نشست بین المللی نسخ خطی با حضور میهمانانی از کشور روسیه برگزار شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۵۰۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۱۸۵
نشست بین‌المللی نسخ خطی با حضور معاون پژوهشی٬ دانشگاه جمعی از مدیران٬ استادان و میهمانانی از کشور روسیه سی ام اردیبهشت در محل سالن کنفرانس دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی برگزار شد.
نشست بین المللی نسخ خطی با حضور میهمانانی از کشور روسیه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه٬ در این نشست که به همت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد، دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی عنوان کرد: قطعا موضوع نسخ خطی از جمله بحث‌هایی است که برای هر کشوری مهم است. این نسخ به عنوان سرمایه شناخته می‌شود و کشورها و دانشگاه‌های مختلف به آن افتخار می‌کنند. وی افزود: این نسخه‌ها را تاریخ به ما منتقل کرده و باید از آن به درستی  استفاده کنیم و با حفظ آن٬ شرایط را برای استفاده نسل‌های بعد فراهم کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تصریح کرد: تا جایی که این امکان برای دانشگاه علامه طباطبائی وجود داشته باشد٬ باید با ارتقا فنی امکانات و ابزار٬ از فناوری‌های جدید برای حفظ این نسخ استفاده کنیم. دکتر هنری با بیان این نکته که نسخ خطی نگرانی‌هایی را به‌وجود می‌آورد٬ اظهار داشت: باید فرهنگ را تعریف کنیم و اعتمادسازی را در بین مردم به وجود بیاوریم تا این نسخه‌ها از منازل خارج شود تا در محیط دانشگاهی نگهداری شود. وی ادامه داذ: اعتماد کردن مردم شرایط را فراهم می‌کند تا با در دست داشتن نسخه‌ها٬ سرمایه ملی مورد بررسی اندیشمندان، دانشجویان و استادان قرار بگیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه٬ چنین نشست‌هاییی باید در دانشگاه‌های مختلف برای تبادل اطلاعات و تجربیات برگزار شود٬ تصریح کرد: متاسفانه در برخی دانشگاه‌ها به این موضوع کمتر توجه می‌شود. ولی در دانشگاه علامه  طباطبائی با توجه به منزلت و‌ جایگاه این  دانشگاه در زمینه علوم انسانی٬ توجه ویژه‌ای به مساله نسخ خطی شده‌ است.

دکتر هنری اظهار داشت: کتابخانه مرکزی توجه ویژه‌ای به این موضوع کرده است و با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته٬ خوشبختانه این عزم وجود دارد که در این زمینه کارهای مهمی به اجرا در بیاید. معاون پژوهشی دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: باید در فرهنگ سازی٬ نگهداری و معرفی نسخ خطی به جامعه علمی تلاش کنیم. از همه همکارانم که چنین نشستی را برگزار کردند٬ تشکر می‌کنم. لازم به ذکر است در این نشست یک روزه متخصصان و استادانی از کشور روسیه با متخصصان دانشگاه علامه طباطبائی تبادل اطلاعات پرداختند و فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه را شرح دادند. در پایان میهمانان از ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه علامه بازدید کردند.


نظر شما :