لک زایی: با دیدن پیشرفت های دانشگاه علامه بسیار مایلیم با این دانشگاه همکاری کنیم

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۴۲۱ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۶۰۸
به گزارش روابط عمومی، روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های مختلف پژوهشی و علمی منعقد شد.
لک زایی: با دیدن پیشرفت های دانشگاه علامه بسیار مایلیم با این دانشگاه همکاری کنیم

دکتر حسین سلیمی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در سخنانی عنوان کرد: فکر می‌کنم همکاری‌هایی که با پژوهشگاه صورت خواهد گرفت، می‌تواند نقطه عطفی در فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی باشد. دانشگاه علامه تنها دانشگاه تخصصی دولتی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است. وی افزود: در بین دانشگاه‌های دولتی مستقر در تهران، بعد از دانشگاه تهران با حدود 17 هزار دانشجو، بزرگترین دانشگاه از لحاظ تعداد دانشجو هستیم. حدود 530 عضو هیئت علمی داریم و این دانشگاه در جمع دانشگاه‌های «سطح یک» کشور قرار گرفته است. از لحاظ تولیدات منابع فارسی در حوزه علوم انسانی بعد از دانشگاه تهران رتبه دوم را دانشگاه علامه دارد و در زمینه کرسی نظریه پردازی هم رتبه اول کشور را داریم.

رئیس دانشگاه علامه با اشاره به این که در حال حاضر 11 دانشکده در دانشگاه علامه طباطبائی فعال است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 170 دانشجوی خارجی در دانشگاه داریم که این تعداد در حد دانشگاه نیست ولی نسبت به سه سال گذشته رشد 100 درصدی داشته است. استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تصریح کرد: در این سال ها با بیش از 60 دانشگاه بین المللی تفاهم نامه همکاری داشته ایم که بیش از 30 مورد آن در حال اجرا می‌باشد و فقط «تفاهم نامه روی کاغذ» نیست. خیلی از استادان ما، هم اکنون در کشورهای دیگر مشغول تدریس و تحقیق هستند. حتی برخی از دانشجویان دوره دکتری هم در زمینه ادبیات فارسی در خارج از کشور مشغول تدریس هستند. وی افزود: در شرایط فعلی دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه، فعال است و امیدواریم در سال جدید چند رشته مشترک با دانشجویان خارجی راه اندازی کنیم که در جایگاه بین المللی دانشگاه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

همکاران ما در گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از اندیشه‌های اسلامی در بازنگری دروس و ارائه منابع جدید استفاده کنند

رئیس دانشگاه درباره فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه عنوان کرد: نزدیک به 40 نشریه علمی در دانشگاه فعال است. خیلی از این نشریه‌ها  به عنوان نشریه مرجع در حوزه تخصصی خود شناخته می‌شوند. در دانشگاه 7 پژوهشکده فعال وجود دارد که برخی از آن‌ها مانند پژوهشکده علوم اقتصادی دارای ردیف مستقل بودجه‌ای هم هستند. دکتر سلیمی با بیان این نکته که در برخی حوزه ها مانند بانکداری و اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی پیشتاز است، اظهار کرد: در کمتر دانشگاهی ما گروه تخصصی اقتصاد اسلامی داریم اما این مهم در دانشگاه علامه طباطبائی حدود 3 سال پیش تاسیس شده است. دانشکده الهیات این دانشگاه حدود 5 سال قبل به تصویب هیئت امنا رسید و تاسیس شده است که به جز گروه معارف اسلامی، گروه تخصصی فقه و حقوق اسلامی، کلام اسلامی، علوم قرآن و احتمالا در آینده نزدیک هم رشته عرفان  به این دانشکده اضافه شود.

وی افزود: همکاران ما در گروه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از اندیشه‌های اسلامی در بازنگری دروس و ارائه منابع جدید استفاده کنند. در زمینه‌های مختلف مانند علوم سیاسی، زبان شناسی، فلسفه، اقتصاد و علوم ارتباطات  تلاش ما بر این است که بسیاری از مبانی معرفتی ارائه شده در دانشگاه را بر مبنای یافته‌ها و مبانی فکری اسلامی ایجاد کنیم. رئیس دانشگاه در ادامه عنوان کرد: ما در پیش برد سند دانشگاه اسلامی مخصوصا در حوزه آموزش و پژوهش، ابعاد مختلفی را برنامه‌ریزی کردیم که بعضی زمینه‌ها را به پیش ببریم. یکی از این زمینه‌ها ارتباط با حوزه و همینطور ارتباط با موسسات پژوهشی است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. در این زمینه برخی از استادان ما ارتباط های فردی داشتند ولی نتوانستیم ارتباط هدفمند و منظمی را ایجاد کنیم.

دکتر سلیمی با بیان این نکته که این جلسه و تفاهم نامه برای ما بسیار مهم است، تاکید کرد: این تفاهم نامه می‌تواند پل ارتباطی هم با حوزه و هم با استادانی که مطالعات سودمندی در حوزه مطالعات اسلامی دارند، باشد و فکر می‌کنم خلاهای موجود در دانشگاه را با همکاری ای که با پژوهشگاه می‌توانیم داشته باشیم، مرتفع کنیم. وی افزود: از طرفی دیگر پای بسیاری از استادان معروف و صاحب تالیف و صاحب سبک را به پژوهشگاه باز کنیم تا شاید بتوانند ره آوردهای پژوهشی خود را ارائه کنند. طرح های پژوهشی مشترک را به اجرا در بیاوریم. کارگاه‌های مختلف و دوره‌های مشترک را برگزار کنیم تا ما هم بتوانیم توان علمی نهفته در دانشگاه را به خوبی ارائه کنیم. رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از این جلسه و تفاهم نامه نهایت بهره و استفاده را ببریم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: علاقه مند به همکاری بیشتر هستیم

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در سخنانی عنوان کرد: فلسفه حضور ما در دانشگاه علامه طباطبائی و علاقه‌مندی ما به ارتباط با این دانشگاه، این است که از تجارب و پیشرفت‌های اخیر دانشگاه که با همت و کوشش دکتر سلیمی و همکاران ایشان حاصل شده است استفاده کنیم. وی افزود: سابقه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نسبت به دانشگاه علامه طباطبائی خیلی کم‌تر است. این پژوهشگاه در سال 83 از تجمیع واحدهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 3 شهر، اصفهان، مشهد و قم به وجود آمده است و طبق مجوزهایی که از وزارت علوم گرفته است از سال 84 که موافقت قطعی حاصل شد، تاسیس رسمی صورت گرفته است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این نکته که 10 پژوهشکده  و دو مرکز در این پژوهشگاه فعال است، تصریح کرد: 8 پژوهشکده و 2 مرکز ما در شهر قم مشغول فعالیت هستند. پژوهشکده اسلام تمدنی در مشهد و پژوهشکده الهیات و خانواده در اصفهان مشغول به فعالیت استحجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی ضمن ارائه سابقه پژوهشکده‌ها، اظهار داشت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بعد از انقلاب تاسیس شده است و از بزرگترین کارهای این پژوهشکده، دایره المعارف قرآن است. تنها دایره المعارفی که توسط مسلمان‌ها تدوین می‌شود همین فعالیت است که تا کنون 14 جلد آن منتشر شده‌است و انشاالله طبق برنامه قرار است تا 30جلد منتشر شود.

وی در ادامه افزود: در همین پژوهشکده فرهنگ قرآن هم در 33 مجلل و همچنین تفسیر راهنما منتشر شده است که کارهای خوبی در این مجموعه به اتمام رسیده استرئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده‌ها، بیان کرد: شاید امکانات و کارهای ما نسبت به دانشگاه علامه طباطبائی خیلی محدود و کم باشد ولی علاقه مند به همکاری های بیشتر هستیمحجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی تصریح کرد: بحث کرسی‌های تخصصی و ترویجی از بحث هایی است که پژوهشگاه هم در آن فعال است. قبلا بیشتر کرسی های ترویجی را پیگیر بودیم ولی جدیدا کرسی های تخصصی هم راه اندازی کردیم. به نظرم در این بخش هم می‌تواند هم افزایی پیدا کند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما این جا حضور پیدا کردیم تا برای همکاری بیشتر اعلام آمادگی کنیم. رسالت ما یکی است و همه می‌خواهیم به کشور خدمت کنیم. در پایان این جلسه، تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به امضا رسید و مسئولان پژوهشگاه از مسجد و موزه دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کردند.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی و هیات همراه از موزه دانشگاه و مجموعه مسجد دانشگاه بازدید کردند. 


نظر شما :