دکتر سلیمی در مراسم گرامیداشت مقام استاد: هویت علمی دانشگاه را ساخته ایم

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۴۱۴ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۹۶۸۶
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم تجلیل از مقام استاد، اظهار کرد: سعی نمی‌کنم که پرونده قبلی‌ها را دوباره باز کنم، این عمل راه به جایی نمی‌برد و به توسعه نیز نمی‌انجامد، زیرا توسعه، نگاه به آینده دارد.
دکتر سلیمی در مراسم گرامیداشت مقام استاد: هویت علمی دانشگاه را ساخته ایم

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم تجلیل از «مقام استاد» که دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالن تربیت بدنی پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، ضمن تبریک نیمه شعبان و خیر مقدم به حاضرین مراسم گرا‌میداشت مقام استاد، گفت: حدود سه سال و ۱۰ ماه پیش عده‌ای از استادان و دوستان من دور هم جمع شدند و گفتند که ا‌ین بار هم‌فکری کنیم و خودمان برای دانشگاه برنامه بریزیم تا برای آینده دانشگاه تاثیرگذار شویم.

وی افزود: این نخستین بار بود که کسی از اعضای دانشگاه به عنوان مسئول انتخاب شد در این جلسه پیشنهادهایی ارائه شد و بعد‌ها با توجه به این طرح، من به دکتر توفیق پیشنهاد دادم که برنامه‌ای را برای دانشگاه علامه اجرا کنم. حسین سلیمی با اشاره به اینکه تقریبا بالای ۹۰ درصد این برنامه به همت دانشگاه و اعضای آن به سرانجام رسیده است، اظهار کرد: دلیل اصلی اینکه رتبه پایینی داشتیم،  اشکال در نسبت دانشجو به استاد بود، به همین دلیل نخستین برنامه ما این بود و توانستیم این نسبت را در حالی که تعداد دانشجویان ۱۸ هزار نفر و استادان ۴۲۲ نفر بود، اصلاح کنیم و از یک به ۴۳ به یک به ۲۹ کاهش یافت.

وی ادامه داد: چیزی که در بودجه مهم است، نسبت استاد به دانشجوی روزانه است که الان یک به ۱۵ است که از این حیث از اکثر دانشگاه‌ها جلوتر هستیم. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: بسیاری از اعضای جدید هیئت علمی دانشگاه ‌از افتخارات دوران جدید دانشگاه هستند در کنار این موارد ما فضای فیزیکی دانشگاه را برای تجمیع آماده ردیم و مکان‌هایی را مانند مسجد و کتابخانه مرکزی ایجاد کردیم که نشان از نزدیک شدن به این مهم است. وی درباره فضای دانشگاه علامه طباطبائی هم گفت: در طول این چند وقت، ما ۴۵ هزار متر بنای جدید به دانشگاه اضافه کرده و حدود ۱۲ هزار متر بنا را نیز بازسازی کردیم که این موارد حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه برده است؛  درکنار این اقدامات، املاک حاشیه دانشگاه نیز چیزی حدود ۴۸ میلیارد تومان هزینه برده است.

سلیمی با بیان اینکه در این چند سال دولت فقط ۷ میلیارد تومان کمک کرده و بقیه را خود تهیه کرده‌ایم، بیان کرد: ما با کمال سرافرازی می‌گوییم که ۱۰۰میلیارد به دارایی دانشگاه اضافه کردیم، در ابتدا فکر می‌کردیم که امکان استقرار یک دانشکده دیگر را داشته باشیم که متاسفانه به یک مشکل کوچک ‌برخوردیم که البته بعد از بر طرف شدن این مشکل به استقرار این دانشکده خواهیم پرداخت. وی تصریح کرد: در زمینه نوآوری این برنامه را گنجانده‌ایم که دانشگاه را از آموزشکده به دانشگاه تبدیل کنیم، دانشگاهی که فقط جای مدرک صادر کردن و کلاس رفتن نباشد.

رئیس دانشگاه علامه، اضافه کرد: دانشگاه ما در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، رتبه اول را دارد که این نشان‌ دهنده اندیشه‌ورزی در دانشگاه است به طوری که دانشگاه علامه از دانشگاه مقلد خارج شده و به دانشگاهی مجتهد بدل شده است. وی با بیان اینکه ما قول رشد دو برابری تولیدات علمی را داده بودیم، ادامه داد: قولی را که داده بودیم در زمینه کتاب محقق شده است و باعث شده دانشگاه ما جایگاه والایی را در رتبه‌بندی‌ها به دست آورد. سلیمی در این باره به ترفیع ملموس جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در رتبه‌بندی «راوند» در این سال اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین با اشاره به اینکه در تولیدات علوم انسانی بعد از دانشگاه تهران در رتبه نخست هستیم، عنوان کرد: بعد از اینکه مدت‌ها در رتبه‌بندی‌ها جایگاه خوبی نداشتیم، وزارت علوم تصمیم گرفت که دانشگاه‌ها را بر اساس روش علمی و مشخصی رتبه‌بندی کند که باعث شد ما در سطح یک قرار بگیریم، به همین دلیل قرار گرفتن دانشگاه علامه در بین ۱۲ دانشگاه برتر، وعده ما را در برنامه برای بازگرداندن دانشگاه علامه در رتبه‌بندی داخلی محقق کرد. وی افزود: برنامه دیگر رشد فعالیت‌های بین‌المللی بود و دفتر برای مسائل بین‌المللی ایجاد شد و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز با دانشگاه‌های خارجی بستیم و اکنون نیز چندین نفر از دانشجویان ما زبان فارسی را در خارج تدریس می‌کنند و استادان ما نیز در دانشگاه‌های بزرگ در حال تدریس هستند، ولی با وجود این باز سعی می‌کنیم ۳ تا ۵ رشته مشترک با دانشگاه‌های خارج راه بیندازیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: همایش‌های بین‌المللی ‌نیز رشد خوبی را داشته است که در جایگاه دانشگاه ماست. وی افزود: این آمار وعده برنامه‌ریزی شده ماست و آمار رشد اعتبارات جذب شده دانشگاه در حوزه‌های مختلف نیز نشان‌دهنده رشد پژوهش و ارتباطات نزدیک ما با دستگاه‌های اجرایی مختلف است. سلمی در ادامه گفت: در حوزه علمی ‌انجمن‌های علمی، ‌هرسال مملو از افتخارات مختلف در بین دانشگاه‌های کشور هستند و تشکل‌های اسلا‌می ‌نیز رشد داشته‌ و کانون‌های فرهنگی و هنری نیز بهترین رتبه را از حیث تعداد جایزه کانون‌ها داشته‌اند. حسین سلیمی با اشاره به اینکه این اتفاقات، نشان از شور و نشاط حوزه فرهنگی است ولی باید رشد بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: یکی از مطالبی که رهبر معظم جمهوری اسلامی از ما دارد، کرسی‌های آزاداندیشی است ولی با وجود عدم مطلوبیت فضا بازهم ما رتبه نخست را ازین حیث داریم. وی اضافه کرد: در حوزه فعالیت‌های ورزشی در دو سال گذشته جهشی خیره‌کننده داشته‌ایم که این رویدادهای ورزشب نشان از دانشگاه شاداب دارد.

این مسئول ادامه داد: دلیل اصلی این که کارنامه خود را مطرح کردم این است که بگویم من به عهد خود پایبند بوده‌ام و نشان دهم که علی‌رغم وجود کشور در شرایط سخت اقتصادی باز هم برنامه‌ها را با موفقیت با انجام رسانده‌ایم. سلیمی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های اجرا شده، بستگی به مدیران قبل نیز دارد، بیان کرد:  اگر استادان نقدهایی به مدیریت قبلی و من کردند بسیار محترم است ولی تلاش‌های مدیریت قبلی را نباید نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه قصد بازگشت به عقب را ندارم، تصریح کرد: سعی نمی‌کنم که پرونده قبلی‌ها را دوباره باز کنم، زیرا این عمل راه به جایی نمی‌برد و به توسعه نیز نمی‌انجامد، زیرا توسعه، نگاه به آینده دارد. سلیمی یادآور شد: از استادانی که به دانشگاه بازگشتند و استادان جوان‌تری که هویت ما را نگاه داشته‌اند، سپاس‌گذاری می‌کنم، زیرا اگر امروز آرامشی وجود دارد به دلیل شما دانشگاهیان و عزیزان است، شمایی که مشخص شد خواهان حرکت رو به جلو هستید.

سعی کردیم هویت علمی دانشگاه علامه را تثبیت کنیم

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دو سخنانش به افتتاح موزه دانشگاه اشاره کرد و عنوان کرد: در این موزه اتاقی وجود دارد تحت عنوان اتاق علامه طباطبائی که تندیس‌های وی، شهید مطهری و ‌هانری کربن قرار داده شده است دارد؛ این اتاق بازسازی شده و دست‌خط‌های شخصی علامه طباطبائی در این اتاق تعبیه شد که همه با شخصیت علامه و اندیشه‌های او آشنا شوند و ما نیز بدین وسیله بتوانیم این عنصر هویتی را تقویت کنیم. وی در ادامه ضمن تشکر از فرزند دکتر مطهری و نوه علامه طباطبائی برای هدای وسایل آنها، گفت: دانشگاه ما به دلیل چند پارچگی ‌خود به تعبیر یک فیلسوف جدید تبدیل به لحاف «چهل تکه» شده است، تعریفی که برای هویت در عرصه جهانی شدن ارائه شده است.

سلیمی تصریح کرد: ما سعی کردیم هویت علمی، ‌مانند سرود دانشگاه، پرچم و سردر دانشگاه را ایجاد کنیم که اینها ما را به هم پیوند ‌می‌دهد؛ در کنار این موارد، امروز مرکز رشد و کارآفرینی ما نیر راه‌اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد که نشان از تغییر نگاه ما به دانشگاه است. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دانشگاه محل کارمندپروری و کارشناس‌پروری نیست، تاکید کرد: مرکز رشد و کارآفرینی، محل ایجاد ایده‌های جدید است که بتواند کارآفرینی کرده واشتغال ایجاد کند. وی افزود: ما دارای اقداماتی جدید در زمینه‌های مختلف مالی، فرهنگی، ثروت و دانش‌آفرینی و مسائلی از این دست هستیم، نکته این است که دانشگاه علوم انسانی، دانشگاه اقتصادی محض نیست، بلکه محل اندیشه‌ورزی و معرفت‌زایی است و ما معرفت را قربانی تجاری‌سازی نمی‌کنیم.

سلیمی ادامه داد: امیدوارم استادان، کمک کنند تا معرفت‌های جدید و انسان‌شناسی‌های تازه و نوع نگاه جدید به جهان بر اساس تفکرات دینی آفریده شود رئیس دانشگاه علامه اضافه کرد: بسیار خوشحالم که دانشگاهی را می‌بینم که تمام مقامات کشوری در ان حضور پیدا کرده‌اند و رئیس جمهور آینده نیز بعد‌ها به دانشگاه ما خواهد آمد. دانشگاه ما بالنده و رو‌به‌جلو است و ما داریم به سمت اوج حرکت ‌می‌کنیم. وی در پایان به جمله روی پلاکارد یکی از دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشگاه زنده است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی مدیریت دکتر حسین سلیمی، رئیس این دانشگاه را فارغ از نگاه‌های سیاسی و جناحی دانست.

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم دوشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در مراسم گرامی‌داشت روز استاد در جمع استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در طول نزدیک به هشت ماه گذشته که در دانشگاه علامه حضور دارم، می‌بینم که این دانشگاه با نگاه آرمانی و مناسب مدیریت می‌شود.

وی اضافه کرد: همه اذعان دارند که فضای کنونی دانشگاه علامه طباطبائی محیطی برای رشد و تعالی علم و معرفت و تحول و ارتقای جایگاه علوم انسانی است. اکبری‌اقدم با اشاره به اینکه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی در همین زمینه‌های گام برمی‌دارد، تصریح کرد: اگر قرار بر تجلیل به مناسب گرامی‌داشت روز استاد باشد، به نظرم برجسته‌ترین فرد در این زمینه خود رئیس دانشگاه علامه طباطبائی است. وی در ادامه با اشاره به تقارن بزرگداشت و گرامی‌داشت روز مقام معلم با اعیاد شعبانیه، گفت: این روزهای پر خیر و برکت به خصوص نیمه شعبان، روز ولادت امام زمان (عج) را به همه استادان و اعضای هیئت علمی تبریک می‌گویم.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بر اساس احادیث و ادعیه آمال و آرزوهای ما در نمیه شعبان است، افزود: تمام انبیاء و بشریت در نهایت باید به دنبال سرمنزل مقصود یعنی جامعه مهدوی باشند که سعادت همه ما در آن است. اکبری‌اقدم افتتاح موزه دانشگاه علامه طباطبائی را حرکتی ارزشمند برشمرد و اظهار امیدواری کرد که استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه همیشه در زمینه اخلاق، معرفت و علم الگو و نمونه باشند.

در ادامه مراسم، همچون سنوات گذشته به مناسبت پاسداشت مقام اساتید محترم، اقدام به انتخاب و معرفی استاد نمونه در سطح دانشگاه شد و در اجرای این مهم معاونت آموزشی دانشگاه با رهنمودهای رئیس محترم دانشگاه و نظرخواهی از دانشکده‌ها و با استناد به امتیازات موجود در سابقه‌ی ارتقای مرتبه‌ی اعضای محترم هیأت علمی و میانگین ارزشیابی آنان اقدام به گزینش استاد نمونه در سطح دانشکده و همچنین انتخاب یک نفر از مسئولین محترم دانشکده‌ها به عنوان استاد نمونه کردند.

محمد خطیب دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

فرشته نباتی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی

مسعود درخشان‌نو دانشکده اقتصاد

جاوید بهرامی دانشکده اقتصاد

محمد شعبانپور دانشکده الهیات و معارف اسلامی

همایون حبیبی دانشکده حقوق و علوم سیاسی

 محمدباقر خرمشاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی

 سعید بهشتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

 عباس عباس‌پور دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

 محمدسعید ذکایی دانشکده علوم اجتماعی

 محمدتقی کرمی دانشکده علوم اجتماعی

 محمدمهدی فرقانی دانشکده علوم ارتباطات

 حسن رشیدی دانشکده علوم ریاضی و رایانه

احسان زارعیان دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی

نادر مظلومی دانشکده مدیریت و حسابداری

رضا واعظی دانشکده مدیریت و حسابداری

 سعید شکوهی مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو

  

با توجه به اهداف آموزشی تعیین شده برای معاونت آموزشی، توسط ریاست محترم دانشگاه جهت اجرا در سال 1395، ارزیابی عملکرد گروه‌های محترم آموزشی در سال گذشته انجام پذیرفت. ملاک این ارزیابی بر اساس سه مؤلفه‌ی هیأت علمی، مدیریت و برنامه‌ریزی و وضعیت فارغ‌التحصیلان در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی است. گروه‌های منتخب هر دانشکده براساس نتایج ارزیابی نشانگرهای آموزشی سه مؤلفه‌ی ذکر شده و به ترتیب حروف الفبا  می باشند: 

                     دانشکده                                  گروه آموزشی                            مدیر گروه                ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی زبان فرانسه  سرکار خانم دکتر معصومه احمدی  اقتصاد  اقتصاد بازرگانی  جناب آقای دکتر جاوید بهرامی   الهیات و معارف اسلامی  علوم قرآن و حدیث جناب آقای دکتر محمد حسین بیات  تربیت بدنی و علوم ورزشی  مدیریت و برنامه‌ریزی در تربیت بدنی جناب آقای دکتر جواد شهلائی باقری حقوق و علوم سیاسی  حقوق عمومی و بین‌الملل جناب آقای دکتر سید قاسم زمانی  روانشناسی و علوم تربیتی  تکنولوژی آموزشی سرکار خانم دکتر خدیجه علی آبادی  علوم اجتماعی  پژوهشگری اجتماعی جناب آقای دکتر اردشیر انتظاری علوم ارتباطات روزنامه‌نگاری جناب آقای دکتر علی اصغر کیاء علوم ریاضی و رایانه ریاضی جناب آقای دکتر محمد جلودار ممقانی  مدیریت و حسابداری مدیریت جهانگردی جناب آقای دکتر مهدی کروبی

 


نظر شما :