ستاری: در دوره جدید مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی اتفاقات مهمی رقم خورده است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۴۰۷ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۷۷۲۵
با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی مراسم تجلیل گرامیداشت روز استاد در محل سالن تربیت بدنی پردیس مرکزی برگزار شد.
ستاری: در دوره جدید مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی اتفاقات مهمی رقم خورده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سورنا ستاری در سخنانی در جمع اعضا هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: فکر می‌کنم کم‌تر کسی بر این مساله شک داشته باشد که در دوره جدید مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی اتفاقات مهمی افتاده است. وی افزود: اگر بخواهم اتفاقاتی که در حوزه علمی در سه سال گذشته به وجود آمده است٬ صحبت کنم باید نگرش جدید دولت در حوزه اقتصاد را نام ببرم.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان این نکته که اگر اقتصادمان را اصلاح نکنیم٬ نمی‌توان منتظر اتفاقات خوب در حوزه فناوری بود٬ تصریح کرد: اگر کشورهایی که از لحاظ اقتصادی رتبه برتر هستند را با کشورهای علمی مقایسه کنید٬ همان رده بندی وجود دارد و در کشورها تغییری مشاهده نمی‌کنید. وی افزود: وقتی من به تاریخ این کشور نگاه می‌کنم٬ نام ابن سینا٬ خوارزمی و فارابی به چشم می‌خورد. همیشه فکر می‌کنم که چه شده‌است که مانند این‌ها را نداریم و نمی‌توانیم بسازیم. ما همان ملتی هستیم که چند هزار سال تاریخ علم و فناوری داریم.

معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: چیزی که به عنوان اقتصاد دانش بنیان مطرح کردیم٬ در دنیا اسم‌های مختلفی روی آن می‌گذارند. اقتصادی که پایه آن انسان است٬ سرمایه اش در جیب نیست، بلکه در سر است. اقتصادی که در آن آدم ها با اعتماد به نفس هستند و با خلاقیت و نوآوری پایش می‌شوند.

حدود 70 درصد یک شرکت علوم انسانی است و مابقی مهندسی/ به یک بازنگری فرهنگی جدی نیاز داریم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این نکته که چطور می‌شود با اقتصاد نفتی نیروهای قوی را نگه داریم٬ تاکید کرد: چیزی که مهم است این است که باید اتفاق جدیدی در نگرش بحث اقتصاد به وجود آید. دانشگاه باید مبدا همه چیز باشد. مدل‌های جدیدی را دولت پیاده کرده‌است و همین استارت¬آپ‌هایی که مشاهده می‌کنید٬ زندگی ما را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. وی افزود: بسیاری از فعالان ما دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های خارج کشور هستند و بسیاری از آن‌ها از بچه‌های خیلی خوب داخل هستند. خیلی خوشحالم که امروز همراه با دکتر سلیمی از مرکز توآوری دانشگاه بازدید کردم.

دکتر  ستاری با بیان این نکته که اگر دانشگاه نتواند در محیط پیرامون خود تغییر ایجاد کند و محیط اطرافش را شکل دهد، تاثیرگذار نخواهد بود، بیان داشت: در حوزه پژوهش و فناوری یک چرخه داریم. این چرخ‌دنده‌ها در هم قفل شده‌اند و در یک مجموعه با هم کار می‌کنند. اگر این ساختار درست نچرخد، پژوهشی که دولت برای آن وقت می‌گذارد، حاصلی نخواهد داشت. وی افزود: اگر می‌خواهیم قدرت علمی در دنیا شویم، باید روش اقتصادیمان را تغییر دهیم، هیچ کشوری با دارایی و منابع زیر زمینی اش جز قدرت‌های اول اقتصادی و علمی دنیا نیست.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به این که باید روش‌هایمان را تغییر دهیم، عنوان کرد: به یک بازنگری فرهنگی جدی نیاز داریم. این کارها با کمک همین جوانان باید صورت گیرد. ببینید همین جوان‌ها در سال‌های اخیر چگونه ساختارهای سنتی را از بین بردند و روش‌هایی را در پیش گرفتند که می‌تواند اشتغال‌زا باشد. وی افزود: به این روش‌های جدید قطعا در حوزه علوم انسانی می‌تواندجوابگو باشد. حدود 70 درصد یک شرکت علوم انسانی است و مابقی مهندسی است.

دکتر ستاری اظهار داشت: از بین بیست سایت اول کشور، سیزده مورد در حوزه علوم انسانی فعال هستند و این‌ها همان‌هایی هستند که توانستند دوام بیاورند و اقتصاد را درست کنند. بخشی از آن‌را ما امروز به عنوان اقتصاد دانشگاهیان مطرح می‌کنیم. معاون علمی رئیس جمهور با بیان این که باید به صنایع خلاق هم توجه شود، عنوان کرد: در آینده همین جوانان با انگیزه زیر 30سال بزرگترین شرکت‌ها را اداره خواهند کرد.

دکتر ستاری ضمن اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای حمایت از طرح حا و ایده‌ها، بیان داشت: امیدواریم که دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان پیشتاز حوزه علوم انسانی با همین نگاه و روش، پیگیر باشد. وی افزود: این مساله برای ما بسیار مهم است و می‌تواند تبه طور کامل از حمایت‌های معاونت فناوری برخوردار شود. وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در تجاری سازی علوم انسانی موفق باشیم.


نظر شما :