حضور دانشگاه علامه طباطبائی در نشست سالانه دانشگاه‌های عضو «گفتگوی همکاری های آسیا»

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۳۲۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۱۴۳
دکتر علی خورسندی طاسکوه عضو هیات علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی به نمایندگی از دانشگاه علامه طباطبائی در نشست سالانه دانشگاه‌های عضو سازمان «گفتگوی همکاری‌های آسیا» که در دانشگاه سیام در کشور تایلند برگزار شد، شرکت نمود.
حضور دانشگاه علامه طباطبائی در نشست سالانه دانشگاه‌های عضو «گفتگوی همکاری های آسیا»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، گفتگوی همکاری‌های آسیا (ACD) یک سازمان دولتی بین‌المللی است که 33 کشور آسیایی عضو آن هستند. این سازمان، به عنوان یک اجتماع آسیایی (Asian Community)، که در سال 2002 تاسیس شد، اهداف متعددی را دنبال می‌کند. هدف اصلی سازمان «گفتگوی همکاری‌های آسیا» گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و آموزشی بین کشورهای آسیایی می باشد. گفتگوی همکاری بین دانشگاه های آسیا در بانکوک به عنوان پیش‌نشست کارشناسی اجلاس وزرای امور خارجه 33 کشور آسیایی عضو «گفتگوی همکاریهای آسیا» بود که بنا است در سال 2018 به میزبانی ایران در تهران برگزار شود. نشست بانکوک با دعوت از دانشگاه‌های عمومی و خصوصی آسیایی به انضمام سه دانشگاه از روسیه و نمایندگی علمی کشور ترکیه تشکیل شد. در این نشست، بحث‌ها و گفتگوهای علمی و آموزشی متنوعی در زمینه وضعیت، چالش ها و آینده آموزش (بطور خاص آموزش عالی) و جهت‌گیری‌های آن در قاره آسیا شکل گرفت. 

این نشست که با سخنرانی و نظارت آقای باندیت لیمسچون H.E. Bundit Limschoon دبیرکل گفتگوهای همکاری آسیا تشکیل شد، در نهایت با بیانیه دستاوردهای این نشست به پایان رسید. اهم دستاوردهای این نشست برای دانشگاه علامه طباطبائی به قرار زیر است:

- عضویت دانشگاه علامه طباطبائی در کمیته مشورتی تاسیس و هیئت تحریریه «نشریه آموزش عالی گفتگوی همکاری‌های آسیا» (ACD Journal of Higher Education)

- انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان شش عضو اصلی کمیته راهبری  (Steering Committee)  گفتگوهای همکاری آسیا برای سال 18-2017

- انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان رئیس کارگروه تخصصی «چالش های آسیا» برای سال 18-2017

- عضویت دانشگاه علامه طباطبائی در کارگروه تخصصی توسعه آموزش عالی بین المللی در آسیا

- همکاری در برگزاری دوره های آموزشی مشترک MBA گفتگوی همکاریهای آسیا (ACD MBA)

لازم به توضیح است که در روز پایانی نشست، نمایندگان دانشگاه‌های حاضر با انجام اصلاحاتی بر روی تداوم فعالیت در پنج موضوع اصلی پژوهش در زمینه مسائل مربوط به آموزش آسیا به توافق رسیده و در قالب یک قطعنامه (Resolution) سه صفحه ای (و دو ضمیمه) برای اجلاس وزرای امور خارجه آسیا که در اوایل سال 2018 در ایران، تهران برگزار می‌شود، تصویب و ارسال کردند. عناوین پنج دستور تحقیقاتی قطعنامه به قرار زیر است:

1-  توسعه آموزش نوع آورانه / Innovative Education 

2-  توسعه اقتصاد دیجیتال هوشمند/ Smart Digital Economy

3-  توسعه بین المللی سازی دانشگاه‌ها / Internationalization of Higher Education

4-  چالش آسیا و گسترش مطالعات تطبیقی / Asia Challenges and Comparative Studies

5-  توسعه پایدار و شایستگی اقتصادی / Sustainable Development and sufficiency Economy


نظر شما :