پیش‌نویس تفاهم‌نامه سه‌جانبه بنیاد برگهوف، موزه صلح و دانشگاه علامه طباطبائی امضا شد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۱۹۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۲۳۱
مراسم امضای پیش‌نویس تفاهم‌نامه میان بنیاد برگهوف، موزه صلح و دانشگاه علامه طباطبائی با حضور مهمانان خارجی در دانشکده حقوق وعلوم سیاسی برگزار شد.
پیش‌نویس تفاهم‌نامه سه‌جانبه بنیاد برگهوف، موزه صلح و دانشگاه علامه طباطبائی امضا شد

به گزارش روابط عمومی به نقل از  عطنا، در این مراسم که ۳۰ فروردین ماه، با حضور ‌هانس یواکیم گیزمن، مدیر اجرایی بنیاد برگهوف؛ اولی یگر مدیر برنامه آموزش صلح و یادگیری جهانی؛ ایزابلا ام. بوئر دستیار پروژه؛ مسئولان موزه صلح؛ سید منصور میرسعیدی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و جمعی از معاونان این دانشکده در دفتر رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، دو طرف از امکانات مزایای صلح و مصائب جنگ و گفت‌وگوی فرهنگی میان کشورهای جهان سخن به میان آورند و سپس به امضای تفاهم‌نامه پرداختند.

رئیس دانشکده حقوق: به دنبال ایجاد رشته مطالعات صلح هستیم

در ابتدای این جلسه، سید منصور میرسعیدی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی ضمن خوش‌آمد گویی به میهمانان و ابراز امیدواری از اینکه اینگونه مراسم‌ها سرآغازی برای همکاری‌های جدی مشترک باشد، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی در دوره جدیدی از فعالیت‌های بین‌المللی قرار گرفته است و بسیار خوشحالیم که با نهادها و دانشگاه‌های خارج از کشور مراودات و مبادلات علمی ‌و پژوهشی داشته باشیم. وی ادامه داد: ویژگی ممتاز این جلسه وجود سمن بسیار فعال ایرانی است که حلقه اتصال دانشگاه ما با بنیاد برگهوف را رقم زده است. این اسناد دانشگاه افزود: دانشگاه علامه طباطبائی یه ویژه دانشکده حقوق و علوم سیاسی در روال همکاری‌های خود تا به حال تجارب مراوداتی زیادی با موسسات آکادمیک و پژوهشی به صورت توامان داشته است.

او با بیان اینکه تلاش ما گسترس و تعمیق این مواردات در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف حقوقی و روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است، گفت: هرچند اثر جانبی مراوادت یاد شده، ایجاد نوعی تفاهم میان ایران و کشورهای دیگر است اما تفاهم کنونی ما به متن آن مربوط می‌شود و همین ویژگی دوم است که این تفاهم را متمایز می‌کند و بنا به سنت‌های خاص و نیازهای ضروری انسانی استقبال گرم خود را از حوزه مطالعات صلح اعلام می‌کنم.

در ادامه دکتر پوریا عسگری، عضو هیئت علمی ‌این دانشکده ضمن خوشامدگویی به مهمانان مراسم، گفت: ما اگر از صلح صحبت می‌کنیم، به دلیل تجربه تلخی است که در دوران جنگ تحمیلی داشته‌ایم که این امر نیز در منطقه هر روز تجربه می‌شود و متاسفانه کشورهای زیادی درگیر این مسئله هستند. این استاد دانشگاه افزود: دلیل اصلی اینکه اقای دکتر میر سعیدی بر صلح تاکید می‌کنند به تجربه‌هایی بر می‌گردد که در کشورها وجود دارد وی ادامه داد: با توجه به اینکه سعی می‌کنید در کشورهای منطقه  فعالیت کنید و ممکن است از آن مناطق آشنایی نداشته باشید، علاقمند به همکاری با بنیاد برگهورف هستیم. وی با اشاره به اینکه ما سعی می‌کنیم که از لحاظ علمی، ‌مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم که بتواند در عملیات و آموزش‌های شما در این منطقه مفید باشد، گفت: امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر به این مهم برسیم تا این تفاهم‌نامه در نهایت تبدیل به قراردادهای اجرایی شود.

افراد صلح‌طلب دارای گروه‌های اندکی در جهان هستند

در ادامه حمید صالحی، عضو هیئت علمی ‌این دانشکده ضم خوشامدگویی به مهمانان، گفت: شرایط دنیا شرایطی منحصر به فرد است و علی‌رغم آنکه قرار بود بعد جنگ جهانی دوم دنیا به سمت صلح برود، باز نیز شاهد جنگ‌های فراوان در گوشه کنار دنیا هستیم. وی با بیان اینکه افراد صلح‌طلب دارای گروه‌های اندکی در جهان هستند، گفت: ما اعتقاد داریم که چون راه ما درست است قدم‌هایمان با وجود کوتاه بودن می‌تواند مثمر باشد. وی با اشاره به اینکه خود قربانی جنگ است، گفت: علی‌رغم این اتفاق، ۱۵ سال است که در همه جا منادی صلح هستیم.

وی ادامه داد: هرچند تعداد افراد صلح‌طلب در برابر افراد جنگ‌طلب بسیار اندک است ولی چون راه ما راه حق است خدا به ما کمک می‌کند تا قدم‌هایی جدی برای ترویج صلح در دنیا برداریم و نکته مثبت در کارنامه ما نیز همین قدم‌هایی است که در جهت پیشبرد صلح بر می‌داریم.

قدرت ما در آگاه‌سازی است

در ادامه،‌ هانس یواکیم گیزمن، مدیر اجرایی بنیاد برگهوف ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با وجود اینکه اولین باری است که به ایران سفر می‌کند ولی حس می‌کند در بین دوستان خود قرار دارد و دلیل آن نیز احساس قرابتی است که در اینجا وجود دارد. وی ادامه داد: ما آنچنان هم ضعیف نیستیم بلکه قدرت ما این است که می‌توانیم این مسائل را به گوش اصحاب قدرت برسانیم و آنها را مجبور کنیم به حرف ما گوش کنند.

او خاطرنشان کرد: چیزی که این همکاری را منحصر به فرد می‌کند این است که  هر رکن این همکاری مکمل رکن دیگر است، دانشگاه قسمت آموزشی و پشتوانه علمی‌ را پوشش می‌دهد؛ موزه صلح به دلیل تجربه‌ای که در آگاه‌‌سازی دارد و مردم را از تبعات منفی جنگ آگاه می‌کند و بنیاد برگهوف که دارای سابقه طولانی در همکاری با بازیگران مدنی و بازیگران مجرب است از تجربیات آنها استفاده می‌کند که در نهایت همه این‌ها در کنار هم این همکاری را شکل داده است. مدیر اجرایی بنیاد برگهوف با اشاره به اینکه آن‌چیزی که این همکاری را تکمیل می‌کند، فقط ظرفیت‌ها نیست گفت: ما می‌توانیم یک شبکه یا اتحاد را تشکیل دهیم، زیرا همه ما از جنبه‌های مختلف دارای افرادی هستیم و همه نیز در زیر یک پرچم می‌جنگیم.

هیچ زمانی مانند الان دنیا با عدم قطعیت مواجه نبوده است

وی افزود: بنیاد برگهوف با اینکه از به اشتراک گذاشتن دانش خود خوشحال می‌شود ولی چون تمرکز اصلی‌اش بر یاد گرفتن نیز است، بسیار مشتاقیم که از شما نیز درس‌هایی را فرا بگیریم. یواکیم گیزمن ادامه داد: هدفش از حضور در ایران این نیست که به مردم بگوید چه کار کنند بلکه هدفش این است که  تجربیات خود را به اشتراک بگذارد تا فضایی برای برقراری گفت‌وگو فراهم شود . وی با بیان اینکه خود زمانی از زندگی‌اش را در دوره نازی‌ها سپری کرده است، گفت: هیچ زمانی مانند الان دنیا با عدم قطعیت مواجه نبوده است؛ مسئله کنونی فقط اتفاق‌هایی که در منطقه می‌افتد نیست بلکه اتفاق‌هایی که در مناطق مختلف جان می‌افتد را نیز شامل می‌شود و در این بین ما باید کاری را که برعهده داریم انجام دهیم و با توجه به منطقه خود، سهم خودمان را ایفا کنیم. وی ادامه داد: با ترکیب دین‌ها، نژاد‌ها و عقاید مختلف، می‌توانیم الگویی ایجاد کنیم تا در زمینه صلح  مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه اولی یگر، به ایراد صحبت پرداخت و گفت: این لحظه برای من بسیار احساس‌برانگیز است، زیرا زمانی که کار خود را آغاز کردم هیچ‌گونه برنامه جامعه‌ای که مسیر ما را مشخص کند وجود نداشت ولی این برنامه اکنون ایجاد شده است و می‌تواند به ایجاد همکاری بیشتر کمک کند تا بدین وسیله چشم‌اندازهای بیشتری برای این مسیر ترسیم شود. وی افزود: در جلسات زیادی در اطراف دنیا شرکت کرده است ولی زمانی که در ایران هستند احساس دوستی بر انجام این عمل به عنوان یک شغل غلبه دارد و به نظر من این دوستی‌ها در کنار صلح‌سازی می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد و به همین دلیل باعث افتخار من است که در این جا حضور دارم.

فراگیر شدن صلح و دوستی هدف مشترک ماست

در ادامه دکتر تقی پور به ایراد صحبت پرداخت و گفت: چندین سال پیش دانشجویان سوئدی به ایران آمده بودند و خیلی دوست داشتند که موزه صلح را بازدید کنند؛ درست در همان روز برای من این سوال ایجاد شد که آیا با توجه به فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌مان می‌توانیم رشته، واحد یا دانشگاهی به اسم صلح داشته باشیم که خوشبختانه این اتفاق قرار است بیفتد. وی افزود: بسیار خوشحالم که در این جمع قرار دارم و امیدوارم اتفاق‌های خوبی بیفتند و فراگیر شدن صلح و دوستی که هدف مشترک ماست در کشور ما  اتفاق بیفتد و دیگر شاهد اتفاق‌های وحشتناک در خاور میانه نباشیم. در ادامه دکتر  پوریاعسگری به محورهای این تفاهم اشاره کرد و گفت: یکی از این محورها بحث کارگاه‌هایی است که به صورت مشترک برگزار می شود و بحث دوم بحث طرح درس برای رشته مطالعات صلح است که بتوانیم در قالب یک پروژه به آن دست یابیم؛  بحث دیگر نیز مربوط به شبکه ارتباطی است که دانشگاه باید بتواند با آن ارتباط برقرار کرده تا بتوانیم از آن دستاورد خوبی داشته باشیم .

نظام آموزشی صلح به دنبال نظام مدرن یادگیری است

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت‌ها در این زمینه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌هاست که می‌تواند مبتنی بر مباحث منطقه‌ای باشد تا بتوانیم راهکاری عملی از آن استخراج کنیم. هانز یواکیم گیزمن نیز در ادامه افزود: رویکرد من در کارگاه‌ها به دنبال یاد دادن چیزی به کسی نیست، بلکه هدف برقراری همکاری و رسیدن به نگاهی مشترک است که در این بین بنیاد برگهوف نیز بتواند دانشی را فرا بگیرد. وی ادامه داد: نظام آموزشی صلح به دنبال نظام مدرن یادگیری است و شرکت‌کنندگان می‌توانند با مشارکت خود فرایند یادگیری را تسریع بخشیده و آن را دو طرفه بکنند. وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه صرفا چارچوب کار را مشخص می‌کند و مسلما هرچه بیشتر به جلو حرکت کنیم، می‌توانیم با جزئیات بیشتری فکر کنیم و فعالیت‌های عملی خود را گسترده‌تر کنیم.

مدیر اجرایی بنیاد برگهوف با اشاره به اینکه قبل از حضور در ایران منابعی را درباره ایران مطالعه کرده است، گفت: خیلی از افراد در مورد ایران هیچ اطلاعی ندارند و تصورات آنها اشتباه است که در این بین ایجاد شبکه می‌تواند به تغییر این تصویر کمک کند.وی خاطرنشان کرد: ایجاد چنین مرکزی نیز می‌تواند اطلاعات صحیح را در قالب مقاله‌های تیمی، رسانه‌ها و مواردی از این قبیل نشر دهد و این امر نیز می‌تواند کمک کند که ما ایران را کشوری صلح طلب نشان دهیم. اولی یگر، مدیربرنامه آموزش صلح و یادگیری جهانی هم گفت: درست است که به صورت گام به گام جلو می‌رویم، ولی بهتر است که در باره گام‌های بعدی نیز صحبت کنیم؛ در این بین امر قطعی این است که بنیاد برگهوف با توجه به برنامه‌های هماهنگ شده، در آینده به ایران خواهد آمد. وی ادامه داد: در اینجا گام اول برای کارگاه‌ها می‌تواند برداشته شود و ما در کنار آن می‌توانیم به برگزاری یک همایش بین‌المللی فکر کنیم و افرادی را از سراسر جهان جمع کنیم تا در نهایت بتوانیم رشته‌های بیشتری را ایجاد کنیم.

پتانسیل و امکانات مدنی و اجرایی نیاز به پیش درآمد ندارد

همچنین، سید منصور میرسعیدی، رئیس دانشکده حقوق گفت: با توجه به این رابطه سه گانه، احساس می‌کنم، این همکاری می‌تواند در دو سطح شکل بگیرد؛ نخست سطح اجرایی مدنی است با محوریت موزه صلح و دیگری سطح آکادمیک با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی که در هر دو مورد نیز ما نیاز داریم از ظرفیت‌های آکادمیک و مدنی برگهوف کمک بگیریم. وی افزود: پتانسیل و امکانات مدنی و اجرایی نیاز به پیش درآمد ندارد، زیرا یک نیاز بالفعل است که با تشکیل کلاس‌های آموزشی برای سطح عموم مردم با محوریت موزه صلح قابل اجراست.

میرسعیدی با اشاره به بخش آکادمیک این همکاری، گفت: ظرفیت‌های آکادمیک نیازمند یک اجماع فکری از سوی نهادهای دانشگاهی است

وی ادامه داد: برای این موزه بخش‌هایی از تفاهم‌نامه که ناظر به جلسات مشترک و گفتگوی بین ستادان دو کشور است و همچنین طرح‌های پژوهشی درمورد ابعاد مطالعات صلح می‌تواند زمینه را برای تاسیس آکادمی‌صلح و رشته علمی ‌مطالعات صلح آماده کند. رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی افزود: وجود پیش زمینه خوب فکری راه را برای قدم‌های بعدی آماده می‌کند. وی ادامه داد : ازآنجایی که بنیاد برگهوف یک نهاد مدنی است شیوه مطالبش نیز باید از شیوه‌های مدنی پیروی کند؛ از جمله جلب توافق فکری نخبگان برای ایجاد رشته مطالعات صلح. در ادامه این جلسه، ایرابلا ام. بوئر، دستیار پروژه، گفت: قدم‌هایی که درابتدا برای این همکاری تصور می‌شد با قدم‌های بالفعل شده آن بسیار هماهنگ اس تو این همکاری می‌تواند این قدم‌ها و فعالیت‌ها را به هم نزدیک و نزدیک‌تر بکند و از این که دارای سهم کوچکی در این فرایند هستم بسیار خوشحالم. گفتنی است در پایان این گفت‌وگو طرفین به امضای پیش‌نویس این تفاهم‌نامه پرداختند.

  

  

  

  

  

 


نظر شما :