دانشجویان ایرانی رشته حقوق در مسابقات بین المللی شبیه سازی دادگاه ها (جساپ) 2017

۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۱۵۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۸۵۶۷
سایت المانیتور با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که علیرغم پابرجاماندن قانون ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع ایرانی، هفت دانشجوی حقوق ایرانی توانسته‌اند به رقابتی علمی در واشنگتن دعوت شوند که حکم دادگاهی تمرینی را دارد.
دانشجویان ایرانی رشته حقوق در مسابقات بین المللی شبیه سازی دادگاه ها (جساپ) 2017

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، سایت المانیتور با انتشار گزارشی می‌نویسد: «این یک رقابت بین‌المللی با تشکیل دادگاهی تمرینی است. هرچند که تیم متشکل از دانشجویان ایرانی به مرحله نهایی نرسید با این حال، آنان برای دریافت ویزا هیجان‌زده بودند. دادگاه‌های امریکا دوبار تلاش کردند تا تصمیم ترامپ برای محدود کردن صدور ویزا برای اتباع شش کشور مسلمان را در هم بشکنند. این در حالیست وزرات امور خارجه امریکا به روند بررسی صدور ویزا در موارد خاص برای ورزشکاران ایرانی و افرادی که برای مبادلات فرهنگی و علمی درخواست سفر دارند را بررسی می‌کند. این دانشجویان حقوق ایرانی به المانیتور گفته‌اند از استقبال گرمی‌ که دریافت کرده‌اند احساس خشنودی می‌کنند.

باباپور ۱۸ ساله به المانیتور می‌گوید: «آنچه من را در کل این فرایند خوشحال می‌کرد این بود که می‌دیدم از سرتاسر جهان دانشجویان حضور دارند. امریکایی‌ها واقعا نشان می‌دهند آنچه درباره ایرانیان فکر می‌کنند متفاوت از آن چیزی است که رییس‌جمهوری‌شان درباره ما فکر می‌کنند. آنان می‌دانند که در میان مردمان همه کشورها خوب و بد وجود دارند و اگر ما برای مسابقه به اینجا آمده‌ایم نمی‌توانیم یکی از بدها باشیم».

باباپور که از دزفول درجنوب ایران آمده و دانشجوی سال اول دانشگاه علامه طباطبائی در تهران است می‌گوید که تیم او یکی از دو تیمی در ایران بود که برای مسابقه بین‌المللی دادگاه Philip C.Jessup International Law Moot  انتخاب شده بود. مسابقه‌ای که دانشجویان حقوق در سرتاسر جهان را برای ۵۸ سال است به سوی خود جذب می‌کند. با این حال، تیم دوم که از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران بود نتوانست به واشنگتن راه یابد اگرچه در مسابقه داخلی تیم علامه طباطبائی را شکست داده بود.

«مریم جزینی» رییس انجمن وکلای ایرانی در امریکا و مدیر ملی برای رقابت دادگاه تمرینی می‌گوید که تیم برتر ایرانی در زمان دریافت ویزا ناموفق ماند و نتوانست شرکت کند.

این سایت در ادامه اشاره می‌کند از زمان بحران تسخیر سفارت آمریکا در ایران، هیچ دیپلمات امریکایی‌ای در ایران مستقر نیست و ایرانیانی که می‌خواهند به امریکا سفر کنند باید برای دریافت ویزا به کشورهای همسایه مانند ارمنستان و یا امارات برای درخواست مصاحبه بروند. با این حال، اغلب آنان مجبورند دوبار سفر کنند که این گران و وقت‌گیر است.

علی اکبر مسعودی که در سال ۲۰۱۵ میلادی به نمایندگی از دانشگاه شهید بهشتی در دادگاه تمرینی شرکت کرده بود، می‌گوید که آمدن به آمریکا برای تیم‌های ایرانی سخت است. او می‌گوید: «فقط ۲۴ روز در دبی در سال ۲۰۱۵ میلادی وقت صرف کردم تا ویزایم آماده شود. او می‌گوید این اضطراب وارد شده تاثیر زیادی بر کاهش توانایی ایرانیان برای آماده‌سازی در رقابت می‌گذارد. او می‌گوید حتی اگر مطمئن شود که در رقابت پیروز می‌شوید با این حال، درباره صدور  یا عدم صدور ویزا شک و تردید دارد. ایرانیان در میان شرکت‌کنندکان نزدیک به ۹۰ کشور و بیش از ۵۵۰ مدرسه و دانشکده حقوق قرار دارند. در این رقابت مشاجره‌های ساختگی میان کشورها شبیه‌سازی می‌شوند. دانشجویان شرکت‌کننده هر دو استدلال‌ها را به صورت کتبی و شفاهی مطرح می‌کنند. «معین عارفی‌فرد» که ترم اخر در رشته حقوق بین‌الملل  در دانشگاه علامه طباطبائی را می‌گذراند می‌گوید موضوعاتی مانند چگونگی حق تقسیم عادلانه آب (موضوعی مهم برای ایران وافغانستان) چگونگی حفاظت از میراث فرهنگی و جلوگیری از خروج غیر‌قانونی آثار کشف شده (مشکلی عمده در زمان جنگ) و چگونگی پذیرش پناهندگان از مکان‌های مبتلا به خشکی (یکی از عوارض جنگ سوریه) از جمله موارد مطرح شده در دادگاه تمرینی امسال بوده‌اند.

باباپور می‌گوید که این رقابت می‌تواند شکل قوانین آینده در حقوق بین‌الملل ر ا تغییر دهد. او می‌گوید در دانشکده حقوق شما همیشه مسائل نظری را می‌خوانید اما در این دادگاه آن‌چه را آموخته‌اید در عمل و در اجرا می‌بینید.

نیما شجاعی ۲۱ ساله یکی دیگر از اعضای تیم می‌گوید که این فرصتی مفید برای او بوده است. انجمن وکلای ایرانی در آمریکا سفر دانشجویان ایرانی را به امریکا تسهیل کرده است. «لیلا منصوری» رییس این انجمن به المانیتور می‌گوید که این سومین سالی است که انجمن تحت ریاست او به دانشجویان ایرانی برای سفر به آمریکا کمک کرده است. او می‌گوید زمانی که یک دانشجو کشورش را ترک می‌کند و با همتایان خارجی‌اش دیدار می‌کند این مفید است.

«سیما غفاری» ۲۳ ساله یکی دیگر از اعضای این تیم است. او برای اولین بار وارد لس‌انجلس شد تا اقوام‌اش را ببیند. او می‌گوید: «در لس‌انجلس مردم خیلی مهربان هستند و به شما لبخند می‌زنند انرژی مثبتی را اینجا می‌بینید در اینجا ملیت و رنگ پوست شما مهم نیست فقط انسان بودن مهم است. او می‌گوید همه آن‌چه را راجع به امریکا می‌دانسته تنها در کتاب‌ها و فیلم‌ها دیده بود و این سفر برای او رویایی بوده است».


نظر شما :