مراسم اعتکاف با حضور ۷۰۰ دانشجو در مسجد دانشگاه برگزار شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۱۳۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۱۹۳
مراسم معنوی اعتکاف با حضور 700 دانشجو از 22 الی 24 فروردین ماه جاری در محل مسجد تازه تأسیس امام علی(ع) دانشگاه برگزار شد.
مراسم اعتکاف با حضور  ۷۰۰ دانشجو در مسجد دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا این مراسم با حضور دانشجویان و در فضای صمیمی و آکنده از معنویت برگزار شد و طی آن دانشجویان به نیایش و راز و نیاز با پروردگار پرداختند. در طی روزهای برپایی این مراسم معنوی دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه، دکتر سلیمی بجستانی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین اکبری اقدم مسئول نهاد رهبری دانشگاه، آیت الله حائری شیرازی، حجت الاسلام و المسلمین سرلک و حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در جمع دانشجویان معتکف حضور یافتند.

حضور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در جمع دانشجویان معتکف

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه در اولین شب مراسم اعتکاف در جمع دانشجویان دانشگاه در مسجد تازه تأسیس امام علی(ع) حضور پیدا کرد. در بازید رئیس دانشگاه حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه همراهی می‌کرد. دکتر سلیمی، نماز مغرب و عشاء را با دانشجویان روزه‌دار اقامه و به همراه آن‌ها نیز افطار کرد. در حاشیه مراسم اعتکاف برخی از دانشجویان درمورد مسائل و مشکلات دانشجویی و صنفی خود با رئیس دانشگاه و سلیمی‌بجستانی صحبت کردند. ضمن‌آنکه در این میان برخی از دبیران کانون‌ها فرهنگی و هنری، انجمن‌های علمی-دانشجویی و تشکل‌های سیاسی و اسلامی نیز فرصت را غنیمت شمرده و به گفت‌و‌گو با رئیس دانشگاه پرداختند.

حائری‌شیرازی در جمع معتکفین دانشگاه بیان کرد؛

باید در اعتکاف انسان درون‌مان را زنده کنیم/ اعتکاف‌های ۲۱ روزه هم داریم

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به اینکه در اعتکاف باید انسان درون‌مان را زنده کنیم، گفت: در این مدت باید تمام توجه‌مان به خدا باشد تا دلمان زنده شود و دل‌مردگی از حب دنیا آغاز می‌شود و دنیا یعنی خودخواهی و خود‌پسندی که این امر آدم را خورد می‌کند.  آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی در محل مسجد امام علی‌(ع) دانشگاه، گفت: همه مقدمات اعتکاف برای این است که معتکف از همه بریده شود و تمام توجه خود را به خدا معطوف کند، مثلاً روزه می‌گیرد که برای خدا باشد. وی ادامه داد: سحری خوردن مثل صبحانه خوردن نیست، بلکه با این عمل، مقدمات روزه را انجام می‌دهیم که خود عبادت است و در اعتکاف اگر خوابیدن‌تان برای این باشد که توان برای عبادت کسب کنید به ثواب دست پیدا می‌کنید.

حائری‌شیرازی با تأکید بر اعتکاف در مسجد، بیان کرد: فرق اعتکاف در خانه و مسجد این است که در خانه محیط مه‌آلود است و در هوای مه‌آلود نمی‌شود با سرعت به پیش رفت و این مه همان تعلقات ماست. ضمن‌آنکه ما در اعتکاف در نور خورشید قرار داریم تا به وسیله آن همه چیز را واضح ببینیم.وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود اعتکاف سه روز است حداقل آن بیان شده در حالی که اعتکاف‌های ۲۱ روزه هم مشروع و جایز است. وی با اشاره به اینکه اگر کسی انسان درونی‌اش مرده باشد، او را انسان دل‌مرده خطاب می‌کنیم، خاطرنشان کرد: حضور قلب در نماز یعنی اینکه انسان درونی باید نماز بخواند و انسان وقتی از خود خالی شد از خدا پر می شود و برعکس وقتی از خود پر شد از خدا خالی می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما چرا رأی دادیم که شاه برود و امام بیاید، گفت: جواب این سؤال این است که شاه کور، کَر و گنگ بود و امام بینا و شنوا و این رهبری که داریم انسان درونش بینا و شنوا است. وی درباره مباحث معرفت نفس در اعتکاف، تصریح کرد: ما یک انسان درون داریم و یک انسان ظاهر که انسان ظاهر، پوست و استراحت‌گاه انسان باطن است. حائری‌شیرازی در پایان راه استفاده از کمال اعتکاف را همنشینی با اشخاص خوب معرفی کرد و گفت: اگر در اعتکاف با کسانی نشستیم که آنها جُک گفتند و ما هم جُک گفتیم آن وقت کمال اعتکاف ما هم کم می‌شود، پس بهتر است با افرادی دَم‌خور شویم که بهترین اعتکاف را دارند.

یکی از حیله‌های نفاق دو قطبی‌سازی است

 یک واعظ دینی در مراسم اعتکاف دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی قدرت و معنویت را لازمه تضمین یکدیگر دانست و گفت در شرایط امروز انقلاب اسلامی باید اهل سیاست از نفاق بپرهیزند. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه عصر پنجشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه در روز پایانی مراسم اعتکاف دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در مسجد امام علی (ع) دانشگاه، گفت: تفاوت اساسی صدر اسلام با عصر ظهور در این است که در صدر اسلام پیامبر گرامی قیام کردند تا قدرتی فراهم آورند و آن را در خدمت معنویت قرار دهند اما در آخرالزمان معنویت مسلمانان است که قدرتی ایجاد می‌کند که در خدمت سعادت قرار گیرد. وی با بیان اینکه معنویت در جهان رو به رشد است، ادامه داد: همین مسجد دانشگاه و اعتکاف‌ یکی از نشانه‌های رشد معنویت است، معنویتی که قدرتی فراهم می‌کند که جهان بشریت را نجات می‌دهد. به صورت سنتی ما از رسول اکرم برداشت بدی را معرفی می‌کنیم. ایشان در اولین جلسه خود با اقوام بحث از قدرت کردند و گفتند هرکس اول به من ایمان آورد، قدرت بعد از من به او منتقل خواهد شد. پناهیان با اشاره به تمرکز دشمن بر غفلت‌پراکنی گفت: نخست‌وزیر اسرائیل چند وقت پیش در مصاحبه‌ای با بی.بی.سی گفت که چرا جوانان را در ایران آزاد نمی‌گذارند تا هرچه که می‌خواهند بپوشند و هر موسیقی که دوست دارند گوش دهند؟ این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این شبهه‌افکنی‌ها گفت: اینها می‌خواهند جهان را برده خود کنند و معنویت در برابر این امر می‌ایستد، همین اروپا صد سال پیش حجاب بانوانش به این شکل نبود.

وی با اشاره به اینکه معنویت نجات دهنده قدرت از دست زورگویان است، افزود: پیامبر اکرم جنگ‌های زیادی صورت داد تا توانست قدرتی فراهم بیاورد و این قدرت را در خدمت معنویت قرار دهد. بعد از این جریان‌ها منافقانی آمدند و مومنان را به حاشیه بردند تا این که این معنویت به ما رسید. پناهیان با بیان اینکه ادامه این مسیر انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ایران هم قدرتی فراهم شد تا در خدمت معنویت قرار گیرد. البته این قدرت تام و تمام نیست چرا که نتوانسته به صورت کامل مشکلات کشور و جهان را حل کند. وی با بیان اینکه ما در حال مهندسی معکوس آن چیزی هستیم که در زمان پیامبر اتفاق افتاد، تصریح کرد: امروزه باید معنویتی ایجاد شود تا قدرت را در دست بگیرد و در این مسیر هم با همان مشکلات زمان پیامبر روبه‌رو هستیم.

وی نفاق را یکی از این مشکلات دانست و گفت: خاصیت عصر ظهور این است که منافقین خار می‌شوند چرا که همه حربه‌هایشان شناخته و رو می‌شود. این واعظ دینی تاکید کرد: نفاق بیش از همه به سیاسیون ضربه می‌زند و امام زمان (عج) هم خیلی بر سیاسیون سخت می‌گیرند تا نفاق در آنها رشد نکند. وی در این باره ادامه داد: حضرت علی (ع) هم بسیار به نخبگان سیاسی جامعه سخت می‌گرفت، برای نمونه، در عرصه عمل به ایشان بسیار توصیه کردند که با معاویه سازش کن، اما ایشان توجهی نکرد و همیشه مومنان را از بدعت‌ها بر حذر می‌داشت. پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از حیله‌های نفاق ایجاد دو قطبی در جامعه است، دوقطبی که هر دو قطب آن متصل به یک ریشه باشند و اگر هم بخواهید آن را به هم بریزید، کشور به آتش کشیده می‌شود.

حجت‌الاسلام علی سرلک در جمع معتکفین :

اعتکاف قصه کسانی است که مقصدی را پیش‌روی خود دارند / با دست تهی آمدن به اعتکاف عیب نیست

استاد حوزه علمیه با اشاره به دلیل اصلی برگزاری مراسم اعتکاف، خاطرنشان کرد: تمام مسئله اعتکاف این است که کسانی که در زندگی روزمره از شیطان شکست خورده‌اند، اکنون آمده‌اند مشکل خود را با خداوند، حل کنند. حجت‌الاسلام علی سرلک ۲۲ فروردین‌ماه در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه گفت: در روایت آمده است که در زمان حضرت موسی قحطی آمد. مردم به حضرت موسی گفتند که نماز باران بخواند و خداوند، ندا داد که در میان جمع یک گناه‌کار وجود دارد به او بگویید بیرون برود تا باران ببارد. وی ادامه داد: گاهی اوقات یک نفر می‌تواند امتی را محروم کند، حتی بر عکس این هم ثابت شده است و یک نفر می‌تواند یک قوم را به فیض برساند. ضمن‌آنکه در جمع ما حتماً کسانی هستند که  با خدا کار دارند و مراعات آنها را بکنیم تا به واسطه آن‌ها مشمول رحمت شویم. سرلک با اشاره به داستان حضرت موسی، بیان کرد: در داستان موسی باران بارید، بدون اینکه کسی بیرون برود. همه این کار را انجام دادند ولی حضرت موسی ایستاد و به خدا گفت که پروردگارا قرار بود کسی از جمع بیرون برود، اما چه شد که بدون بیرون رفتن کسی باران بارید؟ ندا آمد که آن فرد در بین جمع با ما آشتی کرد.

با دست تهی آمدن به اعتکاف عیب نیست بلکه با دست تهی از اعتکاف خارج شدن زشت است و انسان اگر راه طولانی پیش‌رو و دست‌های خالی‌اش را ببیند، صدایش به آه تبدل می‌شود. وی حقیقت اعتکاف را رابطه با خدا معرفی و تصریح کرد: کل داستان اعتکاف این است که بگوییم خدایا من جایی برای آشتی با تو نگذاشته‌ام اما با پر رویی آمده‌ام. این استاد حوزه افزود: امیدوارم که خدا به حق این ۸۰۰ هزار نفری که به برکت انقلاب اسلامی ‌معتکف شده‌اند و خودشان را سه روز در بخش مراقبت‌های ویژه خدا بستری کرده‌اند، نگاهی به ما بکند. این کارشناس امور دینی با اشاره به دلیل اصلی اعتکاف، خاطر نشان کرد: تمام مسئله اعتکاف این است که کسانی که در زندگی روزمره از شیطان شکست خورده‌اند، اکنون آمده‌اند مشکل خود را با خدا حل کنند. وی افزود: اعتکاف قصه کسانی است که مقصدی را پیش‌روی خود دارند و درماندگی خود را در این مسیر می‌بینند و آمده‌اند که خودشان را به خدا عرضه کنند.

سرلک با بیان اینکه ماه رجب ماه توبه است، اظهار کرد: کسی می‌تواند توبه کند که ابتدا بفهمد، چقدر خسارت به خود زده است. کسی که این را نداند دلیلی هم نمی‌بیند که توبه کند. توبه مال کسی نیست که سرشار از غرور بلکه متعلق به کسی است که ار رابطه خود با خدا احساس رضایت می‌کند. وی ادامه داد: با دست تهی آمدن به اعتکاف عیب نیست بلکه با دست تهی از اعتکاف خارج شدن زشت است و انسان اگر راه طولانی پیش‌رو و دست‌های خالی‌اش را ببیند، صدایش به آه تبدل می‌شود. این کارشناس امور دینی در پایان با اشاره به شهادت حضرت زینب (س) گفت: اعتکاف ماه رجب رنگارنگ است و از یک طرف رنگ و بوی حضرت امیرالمؤمنین را دارد و از طرف دیگر نیز فردا شب رنگ و بوی حضرت زینب (س) را می‌گیرد.

 


نظر شما :