افتتاح و بهره برداری از مسجد امام علی (ع) دانشگاه در آستانه میلاد مولود کعبه

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۱۱۷ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۱۱۶
مراسم افتتاح و بهره برداری از مسجد امام علی (ع) دانشگاه با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس و معاونان دانشگاه، مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان 21 فروردین در محل شبستان این مسجد برگزار شد.
افتتاح و بهره برداری از مسجد امام علی (ع) دانشگاه در آستانه میلاد مولود کعبه

حجت‌الاسلام محمدیان: دانشگاه علامه قله آرزوهای انقلاب در زمینه علوم انسانی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از عطنا، در این مراسم که با اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمدیان نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد.حجت‌الاسلام محمدیان در سخنانی تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبائی قله آمال و آرزوهای انقلاب اسلامی در زمینه علوم انسانی است.وی گفت: درباره بحث فقهی این مسجد باید بگویم، زمانی که مکانی را به عنوان مسجد انتخاب می‌کنیم، همین که دو رکعت نماز در آن خوانده شود آن مکان حکم مسجد را پیدا می‌کند؛ هرچند که خواندن صیغه مسجد یکی از مرسومات فقهی رایج است. وی پس از قرائت صیغه مسجد امام علی (ع) دانشگاه علامه طباطبائی به کم‌نظیر بودن آن اشاره کرد و گفت: به دلیل مسئولیت خود، بیشتر مساجد دانشگاه‌های کشور را مشاهده کرده‌ام که اینجا یکی از زیباترین آن‌ها است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور اذعان کرد: این مکان محصول گِل نیست بلکه کار دل بوده به همین دلیل صفا و نورانیت آن قابل مشاهده است و تمام مؤلفه‌هایی که برای یک الگوی مسجد اسلامی وجود دارد، اینجا رعایت شده است. محمدیان ضمن زیبا خواندن نامگذاری مسجد به نام حضرت علی (ع)، افزود: همه اولیای الهی دارای حرمت هستند، اما علامه طباطبائی می فرمود که همه اهل راز یک ارتباطی با امیرالمؤمنین دارند به همین دلیل نامی که انتخاب شده نام ویژه‌ای است.

دکتر سلیمی: مسجد امام علی (ع) یکی از زیباترین مساجد دانشگاهی کشور است

در ادامه دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه در مراسم در سخنانی با اشاره به سختی‌ها و مشکلات موجود در ساخت مسجد دانشگاه از مراجعه به قرآن کریم و دلگرمی ایجاد شده پس از قرائت آیه شریفه سوره فصلت گفت. وی در ادامه افزود: برای من و همکاران باعث افتخار و سربلندی است که یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد دانشگاهی کشور در دانشگاه علامه طباطبائی ساخته شده است. حسین سلیمی ضمن تشکر و قدردانی از مجمع خیرین دانشگاه و کشور گفت: دکتر کزازی و دکتر فرزین از استادان دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی در تجهیز این مسجد از امکانات مالی شخصی خود برای تکمیل پروژه و به اتمام رساندن مجموعه به یاری ما شتافتند. به گفته وی، پیمانکار این مسجد مهندس قدیانی بودند که از مسجدسازان به نام کشور هستند و با وجود کمبودهای موجود در دانشگاه علامه طباطبائی بیشترین هم‌یاری را فراهم کردند و در سریع‌ترین زمان ممکن این مسجد به بهره‌برداری رسید.

دکتر سلیمی با اشاره به روند آغاز ساخت مجموعه فرهنگی-عبادی مسجد امام علی (ع) در ابتدای دوره ریاست خود در دانشگاه علامه طباطبائی، خاطرنشان کرد: مدیر امور عمرانی دانشگاه، مهندس سیدشهاب صدری در آغاز تشخیص دادند که مخاطره بزرگی سازه‌های اجرایی مسجد را تهدید می‌کند که در صورت عدم تشخیص به موقع مهندس صدری با بحران بزرگی مواجه می‌شدیم. وی خاطرنشان کرد: در ابتدای مراحل ساخت این مجموعه در مکان کنونی که در آن زمان تلی از خاک بود به همراه دکتر کارگر و دکتر ویژه درباره چگونگی ساخت مسجد مشورت می‌کردیم که متوجه شدیم گنبد طراحی شده مسجد در آن زمان که وزنی در حدود ۷۰۰ تن برای آن پیش بینی شده بود، اگر با همان روند ادامه پیدا کند، فرو می‌ریزد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با معرفی مهندس بیابانی به عنوان طراح ظریف‌کاری مسجد از زحمات دکتر کارگر و دکتر ویژه در تمام مراحل ساخت مسجد دانشگاه علامه طباطبائی تشکر کرد. وی افزود: در ابتدای کار ساخت مسجد، برخی می‌گفتند، ساخت چنین مسجدی هزینه، تلاش و زمان زیادی در پی خواهد داشت و برخی نیز معتقد بودند سازه ساخته شده تا آن زمان را ویران کرده و بعدها در فضای کوچکتری ساخت مسجد را ادامه دهیم. سلیمی با اشاره به وجود تردیدهای فراوان درباره ادامه ساخت مسجد دانشگاه در ابتدای پذیرش ریاست دانشگاه علامه، گفت: در چنان شرایطی به قرآن مراجعه کردم و این آیه آمد: «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ». (به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!).

دکتر سلیمی افزود: این آیه قران کریم عزم ما را راسخ کرد تا تمام تلاش خود به فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای ایجاد مسجدی بزرگ و زیبا به کار گیریم. رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: گاهی ما ذهن نمادینی داریم و بهشت آسمانی را به زمین تشبیه می‌کنیم و از نمادهای موجود در آیات قرآن در زندگی خود استفاده می‌کنیم به امید اینکه این بشارت در زمین هم برای ما تحقق پیدا کند. وی افزود: بی‌سبب نیست اگر عبارت «تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ» را در آیه شریفه به وجود بزرگان، استادان و دانشجویان حاضر در جمع نسبت داده و «جَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ» را نیز به اعتکاف باشکوهی که از امشب آغاز خواهد شد نسبت دهیم. سلیمی در پایان ضمن ابراز خشنودی از برقراری اعتکاف در مسجد دانشگاه علامه طباطبائی، خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنم ثواب این کار بزرگ به ارواح طیبه شهدا و بزرگان دانشگاه برسد.


نظر شما :