در سی و دومین جشنواره تجلیل از دانشجویان نمونه کشور انجام شد؛
تقدیر وزیر علوم از دانشجویان نمونه کشوری دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، آیین تجلیل از برگزیدگان سی و دومین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری ۱۴۰۳ با حضور دکترحسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش «علی مؤمنی دیماندول» دانشجوی مقطع دکتری رشته آموزش زبان انگلیسی و «فاطمه رحیمی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامهطباطبائی به عنوان دانشجویان نمونه کشوری معرفی شدند و لوح خود را از دست معاون اول رئیس جمهوری دریافت کردند.
دکتر سیمایی در این با تبریک به دانشجویان برگزیده و خانوادههای آنان، اظهار کرد: «امیدوارم این موفقیت آغازگر آیندهای بهتر برای خودشان و برای ایران عزیزمان باشد.»
وی با اشاره به مفهوم «باسواد بودن» در فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: «وقتی میگوییم فردی باسواد است، صرفاً منظورمان متخصص بودن در یک رشته نیست، بلکه این واژه معنایی وسیعتر دارد. ما یک فارغالتحصیل داریم که در یک رشته تحصیلات رسمی انجام داده و در بهترین حالت متخصص شده است؛ اما افراد باسواد کسانی هستند که علاوه بر تخصص، مهارتهای دیگری هم دارند؛ مانند مهارت حل مسئله، مهارت زندگی، مهارت گفتوگو و سواد رسانهای.»
وزیر علوم ادامه داد: «مجموعه این ویژگیهاست که از یک فرد، انسانی باسواد میسازد. چنین فردی دارای تفکر نقاد است و هر چیزی را بهسادگی نمیپذیرد، بیدلیل باور نمیکند و بدون تأمل منتقل نمیسازد. چهبسا چنین فردی حتی تحصیلات رسمی نداشته باشد، اما باسواد باشد. بنابراین توصیه میکنم شما دانشجویان که تخصص و تحصیلات رسمی دارید، به تخصص بسنده نکنید و باسواد باشید؛ یعنی از دانش خود برای حل مسائل بهره ببرید.»
وی تأکید کرد: «متخصصی که تنها یک بُعد دارد، معمولاً توان حل مسئله ندارد. امروزه کسانی میتوانند مسائل را حل کنند که ترکیبی از دانشها و مهارتها را در اختیار داشته باشند. این افراد متفکر و نقادند، فرق علم و شبهعلم را تشخیص میدهند و اهل تحلیل هستند.»
مؤمنی دیماندول نیز در این مراسم در سخنانی بیان کرد: برگزاری جشنواره دانشجوی نمونه، اقدامی ارزشمند در جهت حمایت از مسیر رشد علمی و پژوهشی دانشجویان، و تقویت انگیزه و تلاشهای مستمر آنان است. این جشنواره نقشی بهسزا در ایجاد امید، پویایی و احساس تعلق دانشجویان نخبه به محیط علمی کشور ایفا میکند.
وی گفت: از مسئولان خواهشمندم ضمن استمرار در برگزاری این رویداد و اصلاح آییننامههای مرتبط بر اساس معیارهای علمی و پژوهشی، به موضوع مهارتافزایی دانشجویان نخبه و نمونه و استعدادهای درخشان، ایجاد بسترهای موثر برای اشتغال و استخدام آنها و همچنین در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای جذب این دانشجویان به عنوان اعضای هیئت علمی توجه بیشتری مبذول فرمایند. همچنین انتظار میرود که در تصمیمگیریهای علمی و اجرایی، اعتماد بیشتری به ظرفیتهای دانشجویان نخبه و نمونه صورت گیرد تا آنان بتوانند نقش فعالتر و مؤثرتری در پیشبرد اهداف علمی و توسعهمحور دانشگاه ایفا کنند.
گفتنی است فرآیند انتخاب و معرفی دانشجویان نمونه در این دوره از 17 آذر ماه 1403 تا 19 دی ماه ادامه داشت. از 20 دی ماه تا 15 اسفند ماه 1403 مرحله دانشگاهی را انجام شد. از تاریخ 20 اسفند ماه 1403 تا 16 اردیبهشت ماه 1404 نیز ارزیابیهای مرحله کشوری انجام شد.
در مرحله اول و کشوری هزار و 663 دانشجو از زیر مجموعه دانشگاهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شدند که در پایان این مرحله، 93 نفر موفق به کسب امتیازات لازم شدند. در ارزیابی نهایی داوران نیز، 23 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
نظر شما :