دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویان نمونه خود را شناخت

۱۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۹۴۱ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۹۲۵۵
بیست و پنجمین جشنواره دانشجوی نمونه در مرحله دانشگاهی با معرفی برگزیدگان این دوره و با حضور رئیس دانشگاه، اعضا هیئت رئیسه، روسای دانشکده‌ها، استادان و دانشجویان 16 اسفند ماه در محل دانشکده مدیریت و حسابداری منتخب به کار خود پایان داد.
دانشگاه علامه طباطبائی دانشجویان نمونه خود را شناخت

مشخصات کامل برگزیدگان جشنواره دانشجوی نمونه سال ۱۳۹۵ را از اینجا دریافت کنید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر حسین سلیمی در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش برگزار کنندگان این جشنواره بیان داشت: برای من جای افتخار و خرسندی است که در جمع بهترین دانشجویان دانشگاه هستم. مراسمی که در دانشگاه برگزار می‌شود، با برنامه زیاد و متنوعی همراه است . ولی مراسمی که از دل، با اشتیاق و با تمام نیرو برگزار می گردد این جلسه است. جلسه‌ای که با با فرهیختگان و دانشجویان نمونه برگزا می‌شود. وی افزود: مسئولان دانشگاه به تمام دانشجویان مانند فرزندان خود نگاه می‌کنند. در بین فرزندان گروهی هستند که می‌توان به آن‌ها افتخار کرد.

دانشجویان نمونه مایه افتخار مسئولان و استادان دانشگاه

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که هدف این است که در چشمان دانشجویان نمونه بنگریم و بگوییم شما محصول تلاش‌های دانشگاه هستید، تصریح کرد: با تمام محدودیت‌ها و مشکلاتی که در دانشگاه‌های کشور است، توانستید استعدادهای خود را شکوفا کنید و مایه افتخار استادان و مسئولان دانشگاه شوید. دکتر سلیمی با اشاره به این‌‌که در جامعه، مخصوصا دانشگاهی، معمولا افراد به چند دسته بدل می‌شوند، عنوان کرد: همه کسانی که به دانشگاه می‌آیند و در فعالیت‌های اجتماعی خارج از دانشگاه هم فعالیت می‌کنند، می‌خواهند به امتیازهایی برسند و خود را ممتاز کنند و جایگاه تازه‌ای برای خود پیدا کنند. وی اظهار داشت: افراد از چند مسیر و الگو استفاده می‌کنند تا به این جایگاه برسند‌ گروهی هستند که تلاششان این است از راه جنجال‌سازی این موقعیت را برای خود فراهم کنند. رئیس دانشگاه ضمن نقد روش‌های غلط رسیدن به موفقیت و‌جایگاه اجتماعی، بیان داشت: گروهی وجود دارد که هرچه اتفاق مثبت در جامعه وجود دارد از این گروه است و آن گروه شایستگان است. کسانی که نه وارد جنجال می‌شوند و نه به دنبال سو استفاده از شبکه‌های قدرت هستند و با اثبات توانایی‌های خودشان جایگاه ممتازی به دست می آورند. دکتر سلیمی با بیان این نکته که به جامعه آمدیم تا جایگاه اجتماعی به دست بیاوریم، عنوان کرد: پیدا کردن جایگاه ممتاز به درگاه خداوند، هدف اصلی جامعه اسلامی است که بخشی از آن از طریق جلب نظر و خدمت مناسب به مردم است.

باید شرایط الگو بودن را فراهم کنیم

رئیس دانشگاه تصریح کرد: همین دانشجویان ممتاز هستند که در حوزه کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، رتبه اول را برای دانشگاه علامه طباطبائی کسب می‌کنند. همین دانشجویان هستند که نمونه می‌شوند و ما آن‌ها را به عنوان سند افتخارمان در جامعه دانشگاهی معرفی و از آنان تقدیر می کنیم. وی افزود: همین ها هستند که ایده‌هایی ازائه می‌کنند که می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شود و همین شرکت‌ها گونه ای دیگر از اشتغال، کار آفرینی و رشد را در جامعه معنا می‌کند. دکتر سلیمی تاکید کرد: نقطه اوج زندگی پدر مادرها این است که موفقیت فرزندانشان را مخصوصا در حوزه علم و دانش ببینند‌. به همین دلیل است که ما افتخار می‌کنیم دانشجویانی مانند شما می‌توانند برای سایر دانشجویان الگو باشند. وی ادامه داد: در سیستم دانشگاه، باید شرایط الگو بودن را فراهم کنیم. تمام وقت خودمان را برای بخش کوچک دانشجویان جنجال آفرین نگذاریم.

هدف گذاری دانشگاه توجه به آموزش های مهارتی دانشجویان است

دکتر سلیمی بیان داشت: باید شرایطی ایجاد کنیم که حتی اگر در خارج دانشگاه شرایط فراهم نیست، در درون دانشگاه از وجود دانشجویان نمونه در فعالیت‌های، دانشجویی، پژوهشی و فرهنگی بیشتر استفاده کنیم. وی ادامه داد: در فعالیت‌های فوق برنامه یکی از اهداف دانشگاه که به آن توجه می‌کنیم و هنوز آن طور که می‌خواستیم، موفق نشده است آموزش‌های مهارتی است. در گسترش این آموزش‌ها، در شکل دان به هسته های پژوهشی، واگذاری طرح‌های کلان دانشگاه، باید از این دانشجویان استفاده کنیم. رئیس دانشگاه تصریح کرد:  از دکتر سلیمی بجستانی و همکارانشان، روسای دانشکده‌هایی که در مراسم حضورر دارند، درخواست می‌کنم که در حوزه مسئولیت خودشان و هم معاونت‌های دیگر، مخصوصا معاونت پژوهشی و پژوهشکده‌ها، این دانشجویان را معرفی کنند، تا دانشگاه بتواند در زمان حضورشان از آن‌ها استفاده کنند.

مرکز رشد دانشگاه جای پرورش ایده‌های جدید است

رئیس دانشگاه با اشاره به افتتاح مرکز رشد، عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه جای پرورش ایده‌های جدید است. ایده‌هایی که می‌تواند موجب کارآفرینی شود. اطمینان دارم هیچ کس بهتر از دانشجویان نمونه نمی‌توانند این نوع ایده‌ها را ارائه کنند. دانشگاه هم شرایط را برای آن‌ها فراهم می‌کند. دکتر سلیمی در پایان سخنان خود یادآور شد: حضور در جمع شما مایه دلگرمی، شادابی و امیدواری همه ما است. آرزو می‌کنم خداوند امکانات، توانایی و مجالی دهد تا در موفقیت‌های بیشتر یاریگرتان باشیم.

هدف جشنواره الگو سازی برای دانشجویان نمونه در عرصه‌های علم و فرهنگ است

در ابتدای این مراسم دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در سخنانی عنوان کرد: اعتقاد دارم ۵ درصد از شانزده هزار دانشجوی دانشگاه، نمونه هستند. هدف از این جشنواره  الگو سازی برای دانشجویان پر کار و نمونه در عرصه‌های علم و فرهنگ است. وی با اشاره به اینکه این نوع جشنواره ها باعث رقابت دانشجو با خود و سایر دانشجویان می‌شود، بیان داشت: دانشجویان نمونه در چهار بخش آموزش، پژوهش، فرهنگی و شئونات دانشجویی با هم رقابت می‌کنند.وی افزود: کسب حداقل امتیاز لازم بود تا به مرحله بعد راه پیدا کنند. وی با اشاره به آماری از شرکت دانشجویان در این رقابت ها اضافه کرد: ۱۹۳ نفر دانشجو در جشنواره امسال شرکت نمودند که نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری را شاهد بودیم. امسال در بخش وزارت علوم نتوانستیم نماینده‌ای معرفی کنیم. دکتر سلیمی بجستانی با بیان این نکته که اتفاق خوب امسال برگزاری جلسه با برگزیدگان پیش از مراسم تقدیر بود تا بتوانیم برای سال آینده عملکرد بهتری داشته‌ باشیم. معاون دانشجویی دانشگاه اظهار داشت: در جشنواره امسال سه دانشجوی نمونه معرفی شدند، ۲۰ نفر شایسته تقدیر و تعدادی دانشجوی تلاشگر معرفی و از آنان تقدیر خواهد شد. وی اضافه کرد: امسال در کنار دانشجویان از والدین هم دعوت به عمل آمد تا در کنار هم جشن بگیریم.

دکتر سلیمی بجستانی با تقدیر از تلاش های همکاران مسئول خود در برگزاری این جشنواره بیان داشت: معمولا دانشجویان عادی می‌آیند درس می‌خوانند و فارغ التحصیل می‌شوند ولی دانشجویان نمونه تاثیرگذارند و آمدند که تغییر ایجاد کنند. وی ادامه داد: برای دانشجوی نمونه فارغ التحصیلی معنا ندارد و تا پایان زندگی تلاش می‌کنند.

دعا می کنم سرمایه معنوی فراموشمان نشود

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ضمن اشاره به تفاوت‌های دانشجویان نمونه با سایر افراد، بیان داشت: دعا می‌کنم قواعدی در زندگی داشته باشیم و آن‌را تقویت کنیم. برخی چیزها فراموشمان نشود و آن سرمایه‌های معنوی است. این سرمایه درون همه افراد می‌باشد. امیدوارم با توکل بر خدا به خلق آینده بپردازیم. دکتر سلیمی بجستانی با اشاره به این که آینده را خود می‌سازیم، عنوان کرد: تفاوت‌های انسان های های بزرگ و کسانی که به مدارج بالا می‌رسند، اراده و تصمیمشان است. معاون دانشجویی و فرهنگی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم همین گونه که تا به امروز موفق بودید، زندگی موفقی داشته باشید.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم، در سخنانی گفت: در این مراسم سخنرانی می‌کنیم اما در واقع امر، ما باید سخنان شما را بشنویم، شما بهترین دوره عمر خود و بیشترین انرژی را برای درس خواندن اختصاص داده‌اید و به رشد علمی و اخلاقی رسیده‌اید، حالا وقت آن رسیده است که ما مسئولان به صحبت‌های شما گوش دهیم. اکبری‌مقدم همچنین به دانشجویان پیشنهاد کرد تا نظرات خود را به مسئولان دانشگاه اعلام کنند تا در سال‌های آینده شاهد رقابت تنگاتنگی میان اعضای این جمع و دیگر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی باشیم. وی با نفی تمایز نگاه دینی میان عالم و غیر عالم گفت: در نگاه دینی تساوی میان این دو وجود ندارد و علی رغم اینکه در نگاه دینی تاکید بر جذب همه افراد و رضایت همه وجود دارد اما در نگاه به علم، تعارف وجود ندارد و نگاه به فرد غیر باسواد و فرد عالمی که برای علم خود زحمت کشیده است، یکسان نیست. اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و مطالعات فرهنگی شخصیتی وجود دارد که در حوزه علم تعابیر جالبی دارد و می‌گوید «زمانی که در سطح جامعه می‌پرسند نظر شما چیست؟ مخاطب به کلید واژه‌های مختصری اکفتا می‌کند و با خوب یا بد پاسخ می‌دهد و این وضعیتی نیست که به منزله سواد علمی یک فرد محسوب شود.»

رئیس نمایندگی نهاد ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بعضی اوقات تعبیر سواد رسانه‌ای تعبیر غلطی‌ است گفت: افرادی فکری می‌کنند داشتن این سواد به منزله آن است که فیلم تولید کنیم، کاری که به حوزه محدودی ختم می‌شود. وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای به معنای داشتن قدرت تحلیل است و ما نیاز داریم که به علوم انسانی آگاهی داشته باشیم و این تاکید رهبر معظم انقلاب است که ایشان مثال می‌زند «رئیس یک بیمارستان، که کار او در حوزه پزشکی است، با این حال، در حوزه مدیریت حتماً به علوم انسانی نیاز دارد».

وی همچنین با بیان اینکه دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی بر سایر دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها برتری دارند، تصریح کرد: دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی که در آِینده فارغ التحصیلان این دانشگاه خواهند بود، مقام بالاتری نسبت به دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر خواهند داشت که در رشته‌هایی غیر علوم انسانی تحصیل کرده‌اند. اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی، جریان‌سازی و مسئله‌سازی شما در دنیای به شدت متحول شده امروز، بسیار پررنگ است و امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که با یک رسانه می‌توان یک موضوع را که حتی مسئله جامعه هم نیست، به بزرگ‌ترین دغدغه تبدیل کرد. وی اضافه کرد: یک مسئله با هر بعد و اندازه‌ای می تواند به مسئله اجتماعی تمام جامعه تبدیل شود و همه درگیر آن شویم، برای مثال ریزگردهای شهر خوزستان، حادثه پلاسکو و مواردی از این دست که به وفور می‌بینیم.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به وفور این نوع مسائل در جامعه، به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: به راستی، تعلیم، تدریس و تربیت چیستند؟ لذا، حوزه علوم انسانی با گستردگی بالایی که دارد می‌تواند از تمام جامعه، مردم و نظام دست‌گیری کند و کمک کند تا آینده پیش روی خود را بهتر بسازیم. اکبری‌مقدم ضمن اشاره به اینکه توجه به قدر و منزلت تمامی دانشجویان لازم است، اظهار کرد: مطمئناً تولیدات شما از پایان‌نامه تا مقاله‌ای که در آن زحمت می‌کشید در آینده مفید نیز خواهد بود. سیستم و ساختار حاکم در جامعه دانشگاهی ما باید یاری بخش دانشجویان و به خصوص دانشجویان نمونه باشد که تولیدات علمی آنها ثمربخش باشد به شکلی که پایان‌نامه‌ها در کتابخانه‌ها خاک نخورند و تولیدات و دستاوردهایی از آنها در جامعه حاصل شود. وی اظهار کرد: بایستی اثرگذاری را در سطح جامعه بیشتر کنیم و جامعه را با تعریف اصحاب حوزه علوم اجتماعی نگاه کنیم یعنی «زمانی تغییر و تحول حاصل می‌شود که ابتدا آگاهی ایجاد کنیم، سپس تغییر نگرش و در انتها تغییر رفتار رخ خواهد داد.»

در ادامه این مراسم حجت الاسلام اکبری اقدم، مسئول نهاد رهبری دانشگاه در سخنانی بیان داشت: امروز به احترام و پاس زحمات دوستان در این جا حاضریم. پیشنهاد می‌کنم و درخواست دارم تا همواره در کنار ما باشید. هم معاونت دانشجویی و فرهنگی و هم دفتر نهاد آمادگی دارد تا از نظرات شما استفاده کند. وی افزود: امیدوارم در سال آینده رقابت نزدیک‌تر و تنگاتنگ شود. حجت الاسلام اکبری اقدم تصریح کرد: در آموزه های دینی نوع نگاهی که در فرمایشات رهبر انقلاب هم ملاحظه می‌شود، تاکید جدی  بر این است که باید قله‌های علمی فتح شود. نگاه دینی بین عالم و غیر عالم تمایز قائل شده است. وی اضافه کرد: تعبیری که در مجامع علمی به عنوان سواد رسانه‌ای معرفی می‌شود که بعضا بد برداشت می‌شود، این است که یک قدرت تحلیل به ما بدهد.

حجت الاسلام اکبری اقدم اظهار داشت: جامعه ما به علوم انسانی احتیاج دارد. ارج و مقام شما دانشجویان نخبه دانشگاه از دانشجویان سایر دانشگاه ها که علوم انسانی ندارند بیشتر است. نقش آفرینی، جریان سازی و مساله سازی شما تاثیرگذارتر است. مسئول نهاد رهبری دانشگاه با بیان این نکته که دنیا بسیار متحول شده و با یک رسانه می‌توان موضوعی را به مساله تبدیل کرد، تصریح کرد: در خیلی از حوزه‌ها می‌توانیم کار کنیم. حوزه علوم انسانی می‌تواند در بسیاری از مسائل دستگیری کند. وی افزود: قدر، منزلت و جایگاه شما برای ما لازم است. از تولیدات علمی شما مطمئنا اثرگذار خواهد بود. و لازم است سیستم و ساختار هم در این خصوص یاری نمایند. حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به این‌که ریاست محترم دانشگاه در بحث تحول علوم انسانی جدیت لازم را دارد، تاکید کرد: بحث بنیادین علوم انسانی، هستی شناسی و متد شناسی از این دانشگاه بر می‌آید. بحث دیگر، تشکیل هسته‌های علمی، معرفتی با رویکرد مساله است. وی ادامه داد: قرار بر این شد که برای تولید محتوای سر فصل‌های شورای تحول علوم انسانی کشور، از ظرفیت پایان‌نامه‌های دانشجویان نخبه دانشگاه، مخصوصا در دوره دکتری با کمک استادان متون درسی در سال‌های آینده در دانشگاه علامه طباطبائی طراحی شود.

حجت الاسلام اکبری اقدم در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: توصیه آخر من که فرمایش رهبر انقلاب است و این که  تحصیل باید همراه با  تهذیب ورزش باشد. انشاالله علم، تهذیب و ورزش در کارهایتان قرار گیرد. لازم به ذکر است در این مراسم با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، استادان، خانواده‌ها و جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۹۵ تقدیر شد. لازم به ذکر است این مراسم با تقدیر از دانشجویان در سه بخش شامل دانشجویان: نمونه، شایسته تقدیر و تلاشگر و با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از مسئولان بخش های مختلف دانشگاه و خانوداه های این دانشجویان صورت گرفت.

  

   

   



نظر شما :