دکتر ربیعی: توسعه اجتماعی بخش اجتناب ناپذیر فرآیند توسعه است

۱۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۹۳۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۱۸۷
با حضور دکتر علی ربیعی وزیر رفاه، تعاون و رفاه اجتماعی دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان، همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران، 16 اسفندماه در دانشکده علوم اجتماعی به کار خود پایان داد.
دکتر ربیعی: توسعه اجتماعی بخش اجتناب ناپذیر فرآیند توسعه است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر علی ربیعی در سخنانی عنوان کرد: بحث سیاست‌گذاری اجتماعی، موضوع قابل توجهی است. امیدوارم پویش‌های نظری‌ای که در این‌ همایش صورت می‌گیرد راهنمای کار باشد. وزیر کار با بیان این نکته که در عرصه‌های اجتماعی نیاز به سیاست‌گذاری است، عنوان کرد: سیاست‌گذاری همیشه به معنای کنترل نیست. گاهی به معنای فهم درست جامعه، بسترسازی برای حرکت مبتنی بر واقعیت است. وی افزود: غالبا فکر می‌کنیم سیاست‌گذاری اجتماعی محدودیت می‌آورد.

توسعه اجتماعی بخش اجتناب ناپذیر فرآیند توسعه است

دکتر علی ربیعی اظهار داشت: سیاست‌گذاری به معنای توسعه و انجام حرکت روان در متن پدیده‌های اجتماعی است. وی افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم در عرصه اجتماعی با گروه‌های کم صدا در مقابل پرصدا مواجه هستیم. وی اضافه کرد: با یک فرآیند توسعه‌ای روبه‌رو هستیم که توسعه اجتماعی بخش اجتناب‌ناپذیر آن است. خود امر سیاست گذاری اجتماعی نیاز به توسعه دارد. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که تحولات شگرفی در جامعه رخ می‌دهد، تصریح کرد: تحولات  در چه در گروه‌های اجتماعی، مسائل و اختلافات گروه و چه در حوزه فرهنگ، ارزش و سبک زندگی، این الزام را به وجود آورده که بیش از همیشه به سیاست‌گذاری اجتماعی توجه کنیم. وی ادامه داد: یکی از مشکلات در سیاست‌گذاری اجتماعی این است که سیاست‌های کلان به سیاست‌های اجرایی مرتبط نمی‌شود. وی اضافه کرد: این‌ها تبدیل به برنامه نمی‌شوند و چیزی که اجرا می‌شود آن چیزی نیست که سیاست‌‌گذاری شده‌است.

دکتر علی ربیعی با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که با تمام وجود حس کردم، بحث ضرورت اجماع ذینفعان در سیاست‌گذاری است، ادادمه داد: متاسفانه سیاست‌گذاری‌ها بر اساس اجماع صورت نمی‌گیرد و وقتی این اتفاق می‌افتد، حتی اگر درست باشد، محکوم به شکست است. وی افزود: به اعتقاد من دانشگاه بیش از آن‌که متودولوژی را بیاموزد، بیاید گفتمان پیرامون سیاست‌ها را تولید کند. نقش انجمن‌های علمی خود را در این‌جا بیشتر نشان می‌دهد. وزیر کار در ضمن اشاره به اهمیت گفت‌وگوی اجتماعی، خاطرنشان کرد: پیرامون سیاست‌ها باید گفت‌وگو شکل بگیرد. ضرورت گفت‌وگوی اجتماعی بیش از سیاست‌گذاری است.

گفتگوی اجتماعی ما دچار فقر است

در جامعه‌ای که بیشتر گفت گفت می‌کند، گفت‌وگوی اجتماعی شکل نمی‌گیرد. همه جوامعی که توانستند مشکلاتشان را حل کنند، فهم مشترک راجع‌به سیاست‌ها پیدا کردند. وی افزود: نهادهای نظارتی در مواردی که ما با آن روبه‌رو بودیم، کافی نبودند. هیچ‌گاه شما واکنش کافی به نقض سیاست‌ها و یا حتی سیاست‌گذاری غلط را مشاهده نکردید. دکتر ربیعی ضمن اشاره به این نکته که به  عنوان مثال رکود در سیاست اقتصادی را می‌توان با یک فرآیند سه یا چهار ساله جبران کرد، اظهار داشت: سیاست‌های اجتماعی آثار عمیقی بر جامعه دارد و آثار آن ‌را در مدت  بیست سال می‌توان جابه جا کنید. چون که این سیاست‌ها نوعی نهاد می‌شوند و وقتی این اتفاق بیافتد، قوانین، سبک‌ها، ارزش‌ها و همه چیز در آن دخیل می‌شود. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی یکی از مسائل مهم در سیاست‌گذاری اجتماعی را سیاست معطوف به نیاز قدرت دانست و عنوان کرد: تقدم و تاخر نظریه نسبت به تحولات اجتماعی داریم. این موضوع. باعث می‌شود که سیاست‌ها با تاخیر مواجه شود. سیاست‌گذاری یک مساله میان رشته‌ای می‌باشد و به سرعت باید برای مسائل اجتماعی راهکار کشف کرد. دکتر علی ربیعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: این تقدم و تاخرها سیاست‌ها را ناکارآمد می‌کند و تاثیر خود را به سرعت از دست می‌دهد. در خیلی از عرصه‌ها منافع قدرت در سیاست‌گذاری قابل مشاهده است.

در دوران جدید، مفهوم دولت شروع به تغییر کرد

در بخش دیگر مراسم دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به استادان، دانشجویان و مسئولان، بیان داشت: جای افتخار است که شرایط سخن گفتن درباره یکی از مهم‌ترین و مغفول‌ترین حوزه‌های آکادمی مورد نیاز جامعه فراهم شده‌است. وی افزود: حوزه سیاست‌گذاری به‌طور کلی و سیاست‌گذاری به‌طور مشخص، یکی از کمبودهای جدی در عرصه دانشگاهی کشور است. مساله سیاست‌گذاری اجتماعی حوزه تازه‌ای است و قدمت طولانی ندارد، ولی مورد توجه و نیاز جامعه است. وی اضافه کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور مانند رشته اقتصاد سیاسی، یکی از گرایش‌های اصلی دانشکده‌های حوزه علوم اجتماعی، سیاسی و مدیریت حوزه سیاست‌گذاری است. رئیس دانشگاه اظهار داشت: به همین دلیل در مذاکرات با شورای تحول و مطالعات شخصی به دنبال پاسخی برای این‌که علارقم نیاز بسیلر زیاد، توجهی نشده است. وی افزود: وقتی در تارخ علم این مساله را مطالعه می‌کنیم، متوج می‌شویم که این دانش و حوزه بسیار جدید است. به دلیل این‌که در علم دولت، در تاریخ تفکر سیاسی، دولت متصدی رفاه و بهسازی جامعه تلقی نمی‌شده‌است. وی ادامه داد: دولت گذشته و مدرن یا به عنوان تصاحب کنندگان قدرت حساب می‌شدند و یا به عنوان نظم دهنده بخش خصوصی بوده است.

دکتر سلیمی تصریح کرد: در تئوری دولت در دوره‌های مختلف، بجز در قرن بیستم و اواخر قرن نوزدهم، وظیفه‌ای با عنوان بالا بردن سطح رفاه، اموزش و سیاست‌گذاری برای بهبود روند جامعه دیده نمی‌شده‌است. وی با بیان این نکته که حتی با ظهور لیبرالیسم، دولت ابه هیچ وجه متصدی رفاه یا سیاست‌گذارنده برای بهبود شرایط اجتماعی تلقی نمی‌شده، تاکید کرد: لیبرالیسم دولت را یک موجود حداقلی می‌دانست که باید در درون آن امنیت لازم را برای بخش خصوصی ایجاد نماید. رئیس دانشگاه تصریح کرد: در دوران جدید مخصوصا بعد جنگ جهانی دوم، مفهوم دولت شروع به تغییر می‌کند. دولت هم به تدریج به مسئول در بعضی حوزه‌ها مانند رفاه اجتماعی، آموزش و بهداشت می‌گردد. وی ادامه داد: شاید یکی از استثنائات در تاریخ اسلام، دوره حکومت امام علی است که در آن دولت، ایشان خود را در رفاه اجتماعی مسئول می‌دانست. دکتر سلیمی عنوان کرد: زمانی که احساس شد که بخش به تنهایی نمی‌تواند شرایط تعادل را ایجاد کنند، به تدریج این مساله وارد شد که دولت‌ها باید مداخله اجتماعی برای رفاه بیشتر کنند. وی افزود: این‌جا بود که نیاز به دانش پیدا شد که بیاید و این مهم را ساماندهی کند. دانش‌های جدید همه از بستر نیازها به وجود می‌آیند.

از سال آینده رشته ساست‌گذاری اجتماعی وارد دانشگاه می‌شود

دکتر سلیمی با اشاره به ای‌نکته در دنیای امروز رشته‌ها و دوره‌ها برای حل نیاز جامعه ایجاد می‌شوند، تصریح کرد: جالب است که در دانشگاه‌های کشور در حوزه های مختلف، رشته‌های دانشگاهی حتی به‌صورت ظاهری تقریبا همراه با جامعه جهانی وارد دانشگاه‌های کشور می‌شدند، اما در این زمینه غفلت بزرگی صورت گرفته است. وی افزود: مدیران دستگاه‌های دولتی آنقدر دچار بحران‌های روزانه هستند که شاید اصلا ذهن، اندیشه و انرژیشان به سیاست‌گذاری نمی‌آید‌. رئیس دانشگاه با بیان این نکته که افراد باید در محیط خارج از بحران سیاست‌گذاری کنند، بیان داشت: مدیران دستگاه‌های ما دچار روزمرگی و اضطراب هستند که شاید فضای سیاست‌گذاری برایشان یک فضای آرمانی اما ناممکن باشد. خیلی از سیاست‌گذاری‌های در زمان بحران صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: در جامعه و سیاست‌گذاری  به طور خاص در ایران، الزامات و شرایط خاص خود را دارد که شاید نمونه های آن در هیچ‌کجای دنیا نباشد. دکتر سلیمی با اشاره به این‌که شرایط سیاست‌گذاری، مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور از لحاظ فکری و موقعیت خاص است، اظهار داشت: دولت‌ها، ارزش‌ها و نیازها بسیار متفاوت است. ما نیازمند متخصصینی هستیم تا بتوانند این شرایط را به‌طور خاص درک کنند، برنامه‌ریزی کنند و فارغ از روزمرگی سیاست‌گذاری‌های پایدار به‌وجود بیاورند.

رئیس دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دوسال و نیم پیش در همین دانشگاه اعلام کردم که اکر دوستان و همکاران دانشکده ارتباطات را مستقل نکنند، خودم این اقدام را خواهم کرد، در اینجا عرض می‌کنم که انشاالله آقای دکتر تاج مزینانی و همکارانشان پیگیری می‌کنند و از سال آینده رشته سیاست‌گذاری اجتماعی وارد دانشکده می‌شود. و اکر نکنند خودم این کار را خواهم کرد.

در طول برگزاری همایش یازده پنل تخصصی به اجرا درآمد

در بخشی از مراسم دکتر علی‌اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، عنوان کرد: استقبال بسیار خوبی از همایش صورت گرفت و این حاکی از آن است که اهمیت موضوع احساس شده است. وی افزود: با همت جمع کسیری از استادان دانشگاه‌های مختلف کشور، یازده پنل تخصصی برگزار کردیم. رئیس دانشکده علوم اجتماعی ضمن اشاره به حضور تشکل‌های دانشجویی، مخصوصا انجمن‌های علمی در برگزاری همایش، اظهار داشت: در عمده پنل‌ها، نماینده‌ای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های مختلف حضور داشتند و شرایط فراهم شد تا دانشجویان هم نظراتشان را ارائه کنند.

دکتر تاج مزینانی تصریح کرد: از نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد نیز در پنل‌ها حضور داشتند. باید همین گونه پیش برویم تا اضلاع گوناگون شکل بگیرد و با نظرات مختلف مشکلات حل شود. دکتر تاج مزینانی گفت: خدا را شکر می‌کنم که استقبال خوبی از این همایش صورت گرفت. ۲۵۰ عنوان چکیده مقاله به دستمان رسید که ۹۰ مورد تایید شدند و در کتاب چاپ شد و ۵۰ عنوان مقاله در یازده پنل تخصصی ارائه شد. وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم این همایش آغازی برای گسترش این عرصه علمی در کشور باشد.


نظر شما :