وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه علامه طباطبائی:
ارتباطات نه تنها مسئله نیست، بلکه عین راهحل است

به گزارش روابط عمومی، دکتر سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست «ارتباطات در تلاقی فرهنگ و فناوری» که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، اعتماد، همدلی و تمرکززدایی را از آثار بنیادین توسعه ارتباطات در کشور برشمرد و افزود: از ابتدای خلقت انسان، نیاز به ارتباط و تبادل پیامها در قالب علائم، نشانهها، خطوط و شکلها وجود داشته است تا انسانها بتوانند با یکدیگر تعامل کنند. این نیاز اولیه، به تدریج منجر به توسعه جوامع، تمدنها و ورود ارتباطات به حوزههای مختلف زندگی مانند اقتصاد، فرهنگ، علم و سیاست شده است.
وی افزود: توسعه ارتباطات نقش مهمی در پیشرفت انسان داشته و کسانی که به توسعه ارتباطات باور ندارند، احتمالا با توسعه انسانی آشنا نیستند.
دکتر هاشمی بر اهمیت اعتماد در جامعه تأکید کرد و افزود: فقدان اطلاعات و روایتهای مختلف باعث گسست در اعتماد عمومی میشود که این موضوع یکی از چالشهای اصلی در حکمرانی است. ارتباطات، علاوه بر تقویت اعتماد، میتواند پیوند بین نسلها را برقرار کند و از ساختارهای مونولوگ به سمت دیالوگ سوق دهد، که این امر موجب تحول در نظام حکمرانی و زندگی بشری میشود.
وی به تغییرات ساختاری در نظامهای ارتباطی نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته تمرکزگرایی غالب بود اما امروزه فناوریهایی مانند زنجیرههای بلوکی و فناوریهای نوین در حال حرکت به سمت تمرکززدایی هستند. فناوریهای نوین، به ویژه هوش مصنوعی، در تغییر ساختارهای ارتباطی و زندگی بشر نقش سازندهای ایفا میکند. هوش مصنوعی، بر پایه مدلهای زبانی بزرگ، زندگی ما را دگرگون میکند، به طوری که اکنون بسیاری از سوالات خود را از این فناوری میپرسیم و انتظار پاسخهای بهتر داریم. این فناوری، علاوه بر تغییر در تعاملات، در حوزههای مختلفی مانند تولید محتوا، تصویرسازی، موسیقی و شعر نیز اثرگذار است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت ارزشها، باورها و فرهنگ در استفاده از فناوریهای نوین، بر ضرورت توجه به این جنبهها در توسعه فناوریهای هوش مصنوعی تأکید کرد.
وی همچنین به ظرفیتهای هوش مصنوعی در حوزه قانونگذاری و تنظیمگری نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ما بیش از ۱۲ هزار قانون وجود دارد که نشاندهنده حجم زیاد قوانین و نیاز به بهرهگیری از فناوریهای نوین در مدیریت و اصلاح آنها است.
دکتر هاشمی درباره رویکردهای جهانی در تنظیمگری هوش مصنوعی، از جمله رویکرد سختگیرانه اتحادیه اروپا و رویکرد توسعهگرا در بریتانیا و آمریکا، توضیح داد و افزود: کشور ما باید در این زمینه تصمیمگیری مناسبی داشته باشد.
وی اهمیت فناوری هوش مصنوعی در تولید محتوا، خلق آثار جدید، و تغییر در بازارهای نرمافزاری و اشتغال را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: فناوریهایی که میتوانند نرمافزارهای متناسب با نیازهای فردی تولید کنند، آیندهای متفاوت و چالشبرانگیز را رقم میزنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر نقش تصمیمسازی و سیاستگذاری در مواجهه با این فناوری تأکید کرد و افزود: باید با درک صحیح و برنامهریزی مناسب، از فرصتها و چالشهای هوش مصنوعی بهرهمند شد تا توسعهای پایدار و متعادل در کشور حاصل شود.
وی نقش ارتباطات در توسعه و ترویج فرهنگ و تمدن ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و با اشاره به تاریخچه غنی و تمدن کهن ایران، گفت: روایتسازی و تبدیل این تاریخ و فرهنگ به محتوا بسیار ضروری است، زیرا روایتسازی میتواند به عنوان یک ابزار مهم در معرفی و ترویج ارزشهای ملی و فرهنگی عمل کند. در برنامههای کشور، تولید محتوای فاخر و متناسب با ارزشها و سلیقههای مردم، به عنوان یکی از محورهای اصلی در دستور کار قرار دارد و این مسیر با همکاری نهادهای مختلف، از جمله مجلس شورای اسلامی و وزارت ارتباطات، دنبال میشود.
دکتر هاشمی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه پایدار کشور تنها با اتکا به ارتباطات مؤثر و فناوریهای بومی محقق خواهد شد، گفت: در دنیای پر تلاطم امروز، «ارتباطات نه تنها مسئله نیست، بلکه عین راهحل است.»
تبدیل دانشگاه علامه طباطبائی به هاب تولید محتوای فاخر در کشور
دکتر احمدوند دراین نشست با ابراز خرسندی از حضور وزیر ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبائی، به فرصت همکاری دانشگاه با این وزارت مبتنی بر تصویب مصوبه تسهیم در زمینه تولید محتوای فاخر اشاره کرد و گفت: «این مصوبه جزو برنامههای اعلامی وزیر به مجلس شورای اسلامی بوده که در شورای عالی مجازی نیز پیگیری شده است.»
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی، با داشتن 11 دانشکده و 273 رشته در حوزه علوم انسانی، دانشگاه اختصاصی علوم انسانی در کشور است، اعلام کرد: «ما این توانایی را داریم که به بازوی علمی و اجرایی وزارت برای تولید محتوای فاخر تبدیل شویم.»
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: «پیشنهاد اجرایی ما این است که با حمایتهای زیرساختی وزارت ارتباطات، یک مرکز نوآوری ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه ایجاد کنیم و دانشگاه علامه طباطبائی به هاب تولید محتوای فاخر تبدیل شود.»
وی با تاکید بر حضور استارتآپهای فعال سراسر کشور در این مرکز، اظهار کرد: هدف این مرکز، ایجاد فضایی برای استارتآپها و محققان فعال در حوزه تولید محتوای فاخر است تا هم به نیازهای داخلی پاسخ دهد و هم در جذب مخاطب خارجی مؤثر باشد.
وی با تاکید بر سیاست حلالمسائلی دانشگاه به منظور کمک به حل مسائل کشور، افزود: با فاصله گرفتن از انتزاعگرایی، میتوانیم به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کنیم.
نظر شما :