سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم بزرگداشت مقام استاد:
چشم انداز آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی مشخص شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر احمدوند در مراسم گرامیداشت مقام استاد که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اساتید پیشکسوت کشوری، اعضای هیئتعلمی دانشگاه در هتل المپیک برگزار شد، به تشریح دستاوردها و برنامههای آینده دانشگاه پرداخت. دکتر احمدوند در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری به اهمیت آثار ایشان بهویژه کتاب «جاذبه و دافعه» و مباحث فلسفه تاریخ پرداخت و تأکید کرد که این آثار پس از گذشت نیمقرن همچنان مورد توجه محققان قرار دارند و نشاندهنده نگاه تیزبین و آیندهنگر این استاد برجسته است.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده در شش ماه اخیر، به سه محور اصلی طرحها و برنامههای دانشگاه اشاره کرد که نخستین آن «ایجاد آرامش در فضای دانشگاهی» است. دکتر احمدوند آرامش را پیشنیاز خلاقیت و نوآوری دانست و اعلام کرد که در این دوره، فضای آرام در آموزش عالی کشور و بهویژه دانشگاه علامه طباطبائی برقرار شده است. دومین محور از نظر دکتر احمدوند نگاه واقعگرایانه به ایده دانشگاه است. سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با تشریح چهار سنت تاریخی دانشگاهها (الهیاتمحور، دولتمحور، حقیقتمحور و کارآفرین)، بر ضرورت تعیین جایگاه دانشگاه در یکی از این حوزهها تأکید کرد. وی در این باره گفت: «گروههای کاری با اساتید دانشکدهها گفتوگو کردند و مشخص شد که ۳۸ درصد اساتید دانشگاه در حوزه دانشگاه کارآفرین فعال هستند و بین ۳ تا ۲۳ طرح ارتباط با صنعت اجرا کردهاند. همچنین، قراردادهای پژوهشی دانشگاه در شش ماه اخیر، رشدی بیش از صد در صد نسبت به یک سال پیش تر داشته است.» سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، مسئلهمحوری را نیز از دیگر اولویتهای دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد و گفت: «دانشگاه با برگزاری نشستهایی مانند بررسی موضوع جزایر سهگانه، به مسائل ملی و هویتی پرداخته و با نهادهایی مانند وزارت کشور و استانداریها برای اجرای پروژههای عملیاتی همکاری کرده است. همچنین، اقداماتی نظیر پیوستن به بانکداری نوین، راهاندازی صندوق پژوهش و نوآوری، ارتقای دفتر بینالملل و تأسیس دفتر ارتباط با صنعت انجام شده است.»
سرپرست دانشگاه به نبود باور کافی میان سیاستگذاران به تعامل علوم انسانی با دولت اشاره کرد و افزود که برخلاف حوزههای فنی و مهندسی، سازوکار مشخصی برای بهرهگیری از تحقیقات علوم انسانی در جامعه و صنعت وجود ندارد. وی با تأکید بر ادامه دورههای مهارتآموزی، خواستار حمایت اساتید در این زمینه شد.
دکتر احمدوند به دستاوردهای دانشگاه علامه طباطبائی نیز اشاره کرد و گفت: «دانشگاه علامه طباطبائی تاکنون ۱۰۰ هزار فارغالتحصیل داشته و نقش مهمی در تربیت وزرا، مدیران ارشد و نیروی انسانی کشور ایفا کرده است.» وی افزود: «۵۷ درصد اعضای هیئتعلمی این دانشگاه زیر ۵۰ سال و ۸۰ درصد زیر ۶۰ سال سن و با فناوریهای نوین در سطحی مطلوب آشنایی دارند. دانشگاه در شاخص آموزشی جزو شش دانشگاه برتر کشور است و بهعنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی شناخته میشود.»
به گفته دکتر احمدوند، دانشگاه علامه طباطبائی برای تدوین برنامههای آینده، پنج منبع اصلی را مدنظر قرار داده است که عبارتند از: اسناد بالادستی (نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی شدن دانشگاهها)، گفتمان وزارت علوم(با تأکید بر برنامه دکتر سیمایی)، سنتهای دانشگاهی، تجربههای جهانی و وضعیت موجود دانشگاه. وی اضافه کرد: «ما با اساتید دانشگاه گفتوگو کردیم و طبق نظرسنجی دقیق شصت و هفت درصد آنها از وضعیت آموزشی رضایت دارند، اما خواستار کاربردیتر شدن آموزشها هستند. تجربه دانشگاههای برتر جهان مانند هاروارد و سنگاپور نیز نشاندهنده حرکت به سمت آموزشهای مسئلهمحور و میانرشتهای است.»
دکتر احمدوند با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در دوره جدید با هدف تحول در آموزش علوم انسانی، برنامههایی جامع را در پنج محور اصلی تدوین کرده، اضافه کرد: «ما افزایش اشتغالپذیری فارغالتحصیلان از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد، دیجیتالسازی فرایندهای آموزشی با بهرهگیری از فناوریهای نوین برای بهروزرسانی تجهیزات و برنامهها، بازنگری برنامههای درسی برای تطبیق سرفصلها با نیازهای روز مانند هوش مصنوعی، ایجاد اکوسیستم مهارتآموزی از طریق همکاری با بخش خصوصی برای تقویت مهارتهای عملی، و پیوند علوم انسانی با فناوری از طریق توسعه دورههای شبیهسازی نظیر آموزش دیپلماسی و سیاستگذاری را با جدیت و مساعی جمعی همه دانشورزان و دانشوران فرهیخته و گرامی دانشگاه علامه طباطبائی دنبال میکنیم.»
دکتر احمدوند برای نمونه، با اشاره به موفقیت دانشکده حقوق در برگزاری دورههای شبیهسازی پارلمان و دیپلماسی، این اقدامات را گامی مهم در راستای آموزش عملی دانست. وی تأکید کرد که این دورهها، مانند تمرین برای یک تیم ورزشی، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده میکنند.
سرپرست دانشگاه از اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاه خواست با باور به گفتمان جدید، آموزشها را به سمت حوزههای کاربردی سوق دهند و با تزریق امید و اعتمادبهنفس به دانشجویان، آنها را برای آینده آماده کنند. وی با اشاره به نقش علوم انسانی در ساخت جامعهای عقلانی، از حمایت وزیر علوم در تقویت جایگاه این حوزه قدردانی کرد و افزود: «جوامعی که به علوم انسانی توجه کردهاند، به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند.»
دکتر احمدوند ابراز امیدواری کرد که با تلاش جمعی، دانشگاه علامه طباطبائی بهعنوان پیشگام علوم انسانی، جایگاه خود را در سیاستگذاری کشور تثبیت کند. وی همچنین از برنامههای آتی برای بهبود زیرساختها، تأمین نیازهای رفاهی اساتید و توسعه پروژههای عمرانی خبر داد
نظر شما :