در جلسه هماندیشی مدیران گروههای آموزشی با هیئترئیسه دانشگاه علامه طباطبائی مطرح شد:
آموزش بالنده در دانشگاه نهادینه شده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، در این نشست، دکتر مرتضی طاهری، معاون آموزشی؛ حجةالاسلام و المسلمین اکبری اقدم، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه؛ دکتر فائز دینپرست، سرپرست معاونت فرهنگی، دکتر عباسعلی وفایی، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه و جمعی از مدیران گروههای آموزشی و همچنین مدیران محترم ستادی معاونت آموزشی و همینطور رئوسای دانشکدهه حضور داشتند.
نهاد علم ماموریت تربیت، تولید و عالمپروری دارد
در این نشست حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبریاقدم، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن گرامیداشت هفته معلم، از جایگاه رفیع استادان و معلمان به عنوان صاحبان امانت علم و تربیت یاد کرد و سه مأموریت بنیادین نهاد علم را بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تبیین کرد.
اکبریاقدم با اشاره به جایگاه بیبدیل علم در آموزههای دینی و روایات اسلامی، گفت: «پیامبر گرامی اسلام (ص) علما را امینان امت خود معرفی کردهاند؛ تعبیر والایی که شأن و مسئولیت صاحبان دانش را آشکار میسازد.» او با یادآوری نام و مقام استاد شهید مرتضی مطهری، این مناسبت را فرصتی برای تأمل در مسئولیتهای علمی و اخلاقی دانشگاهیان دانست.
نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه در ادامه، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و معلمان، سه مأموریت اصلی نهاد علم و نظام دانشگاهی را «تربیت عالم»، «تولید علم» و «جهتدهی به فرایند علم و عالمپروری» برشمرد و تأکید کرد که این وظایف باید شالوده تمامی فعالیتهای علمی، آموزشی و مدیریتی در دانشگاهها باشند. به گفته او، وجه تمایز نهاد دانشگاهی اسلامی با نظامهای آموزشی غربی در همین جهتگیری معنادار و آرمانمحور نهفته است.
اکبریاقدم در ادامه افزود: «شاگردپروری بهمثابه یکی از مهمترین ویژگیهای اساتید تراز انقلاب اسلامی، مورد تأکید ویژه رهبر انقلاب است. بسیاری از ما باورها و شخصیت خود را در سایه تربیت اساتید خود شکل دادهایم و این مسئولیتی سنگین برای استادان امروز ایجاد میکند.»
وی ضمن تجلیل از زحمات استادان دانشگاه، بر اهمیت نقش آنها در مسیر تربیت نسلی متعهد، توانمند و مسئولیتپذیر برای آینده کشور تأکید کرد و خواستار توجه جدی به مأموریتهای راهبردی نهاد دانشگاه در مسیر رشد علمی و اخلاقی جامعه شد.
سرآمدی آموزش آغاز یک جریان تحولگرا است
معاون آموزشی دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه در چارچوب دهه سرآمدی آموزش با مجموعهای از برنامههای متنوع و هدفمند، گامی مؤثر در جهت ارتقاء کیفیت آموزش و ایجاد تحول در فرایندهای آموزشی برداشته، گفت: «برنامههایی که با همکاری معاونت آموزشی، رئوسای دانشکدهها، مدیران گروه و کارکنان آموزش اجرایی شدهاند، بهعنوان بخشی از یک مسیر مستمر در تقویم سالانه دانشگاه تعریف شدهاند.»
دکتر مرتضی طاهری با تاکید بر اینکه هفته سرآمدی آموزش، نه صرفاً یک مناسبت، بلکه آغاز یک جریان تحولخواه در آموزش عالی است، اضافه کرد: «مهمترین محورهای این برنامهها میتوان به برگزاری دورههای مهارتافزایی برای دانشجویان از جمله بوتکمپ هوش مصنوعی، دورههای دانشافزایی برای اعضای هیئت علمی، و نشستهای تخصصی برای کارکنان آموزشی با موضوعاتی همچون بینالمللیسازی، ارزیابی پایاننامهها، و آموزش هوشمند است.
وی با بیان اینکه رویکرد «آموزش بالنده» در دانشگاه نهادینه شده و جایگاهی محوری دارد، خاطرنشان کرد: «این رویکرد با تأکید بر افزایش دامنه انتخاب و توانمندسازی علمی و حرفهای استادان، دانشجویان و کارکنان، مسیر تحول آموزشی را با ابزارهایی نوین مانند هوش مصنوعی هموارتر میسازد.» معاون آموزشی دانشگاه بر دقت در فرایند جذب اعضای هیئت علمی تأکید کرد. بخش دیگری از سخنان طاهری به اصلاحات ساختاری اختصاص داشت؛ ازجمله بهروزرسانی ضرایب پرداخت حقالتدریس دروس عملی در مقاطع مختلف، تغییر محاسبه سهم راهنمایی پایاننامهها، و تلاش برای اجرای پرداختهای ماهانه به اساتید. او این اصلاحات را حاصل همکاری میان استادان، دفاتر مالی و فناوری اطلاعات دانشگاه دانست.
پرداخت بهموقع به داوران خارجی نیز یکی دیگر از موارد مورد توجه بود. معاون آموزشی وعده داد که با همکاری رؤسای دانشکدهها، مکانیسمی برای تخصیص تنخواه ویژه طراحی شود تا داوران باتجربه بدون دغدغه مالی در فرایند دفاع رسالهها مشارکت کنند.
او همچنین بر ضرورت جداسازی امور آموزشی و اداری دانشجویان تأکید کرد و از مدیران خواست در مسائل اداری، از جمله سنوات یا زبان، حتماً دانشجویان را به کارشناسان مربوطه ارجاع دهند تا از بروز سوءتفاهم جلوگیری شود.
همه در انتقال معنا و تداوم فرهنگی دانشگاه نقش داریم
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامهطباطبائی نیز در نشست مشترک مدیران گروههای آموزشی، معاونان آموزشی و رؤسای دانشکدهها با هیئترئیسه دانشگاه، به تشریح نقش فرهنگ در محیط دانشگاه و چگونگی تعامل اساتید با دانشجویان پرداخت.
دکتر فائز دینپرست با تأکید بر اینکه فرهنگ دانشگاه یک امر فراگیر است که تنها به عهده معاونت فرهنگی نیست، گفت: «فرهنگ به عنوان یک پدیده جاری در دانشگاه، بر دوش تمام اعضای جامعه دانشگاهی، ازجمله اساتید، کارکنان و حتی دانشجویان قرار دارد. همه ما در انتقال معنا و تداوم فرهنگی در دانشگاه نقش داریم.»
وی افزود: «انتظارات ما از اساتید محترم به عنوان پیشگامان فرهنگی دانشگاه بسیار بیشتر از این است که تنها به انتقال محتوای علمی در کلاس بسنده کنند. فضای با نشاط فرهنگی و علمی در دانشگاه نیازمند ارتباطی عمیقتر و فعالتر میان اساتید و دانشجویان است.»
سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه علامهطباطبائی همچنین با اشاره به دغدغههای مختلف دانشجویان، از جمله مشکلات شغلی و نیازهای فرهنگی، خاطرنشان کرد: «امروز دانشجویان با مسائل متنوعی از جمله آینده شغلی، مسائل فرهنگی، و نگرشهای اجتماعی روبهرو هستند. بر این اساس، دانشگاه باید فضایی ایجاد کند که دانشجویان بتوانند با رویکردی فعال و سازنده، با این چالشها مواجه شوند.»
دینپرست در ادامه به نمونهای از فعالیتهای فرهنگی موفق در دانشگاه اشاره کرد و گفت: «در گروه علوم سیاسی دانشگاه، برنامهای تحت عنوان «شبیهسازی پارلمان» راهاندازی شد که با استقبال زیادی مواجه شد. این برنامه نهتنها به ارتقاء علمی دانشجویان کمک کرد، بلکه فضای مشارکت و گفتوگو را میان آنان تقویت کرد.»
وی در پایان از نقش اساتید مشاور انجمنهای علمی و فعالیتهای دانشجویی قدردانی کرد و تأکید نمود که دانشگاه در کنار حمایت از برنامههای فرهنگی و هنری، اولویت خود را به تقویت فعالیتهای علمی میدهد. دینپرست اضافه کرد: «انجمنهای علمی در واقع ماموریت اصلی دانشگاه را انجام میدهند و باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند.»
دینپرست همچنین از ادامه برگزاری جلسات با اساتید و دانشجویان فعال فرهنگی در دانشکدهها خبر داد و اعلام کرد که معاونت فرهنگی در تلاش است تا با همکاری همه اعضای دانشگاه، فضای علمی و فرهنگی پویا و شادابی را در این محیط به وجود آورد.
عباسعلی وفایی، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه، به برنامههای مختلف برای ارتقاء سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه اشاره کرد. وی از پرداخت بهموقع حقوق اعضای هیئت علمی، برنامهریزی برای پرداخت ماهانه حقالتدریس، افزایش ۴۰ درصدی بودجه دانشگاه و تلاش برای رفع دغدغههای مالی و مسکن اساتید خبر داد. همچنین به مصوبه شورای حقوق و دستمزد برای افزایش حقوق کارکنان و اساتید اشاره کرد و از اعضای دانشگاه خواست تا با پیشنهادات خود در بهبود شرایط همکاری کنند.
در این نشست علاوه بر قرائت گزارش عملکرد گروههای آموزشی، مدیران گروهها نیز پرسشها و پیشنهادات خود را در زمینههای مختلفی مانند آموزش زبان فارسی، تجهیزات کلاسها، جذب اعضای هیئت علمی، پرداخت حقالتدریس، سفرهای علمی، کارگاههای عملی، سنوات تحصیلی دانشجویان، بازنگری برنامههای درسی، هوش مصنوعی، فعالیتهای فرهنگی، رفاه اساتید و ... را مطرح کردند.
نظر شما :