سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در آیین تجلیل از مدیران و کارکنان برتر آموزشی:
آموزش، فرایندی از آفرینش و ساختن آینده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، در آیین تجلیل از مدیران و کارکنان برتر آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه، با تأکید بر نقش حیاتی کارکنان آموزش در پایداری و پیشرفت نهاد دانشگاهی، گفت: «کارکنان حوزه آموزش ستونهای استوار نظام آموزش عالی هستند و از بدو تأسیس دانشگاه، نقشی بیبدیل در پیشبرد اهداف علمی و تربیتی ایفا کردهاند.»
وی در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران، استادان و کارکنان آموزشی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاشهای مجموعه معاونت آموزشی اظهار کرد: «بر خودمان واجب میدانیم که بهطور مستمر مراتب سپاس و تقدیر خود را از تلاشهای همکاران این حوزه ابراز کنیم. گاه در تقویمهای رسمی، نام این عزیزان ثبت نمیشود؛ اما نام آنها در حافظه و قلب دانشجویان و استادان دانشگاه حک شده است. این نوع ماندگاری، ارزشمندتر از هر ثبت اداری است.»
احمدوند با بیان اینکه آموزش تنها بهمعنای انتقال مفاهیم نیست، بلکه فرایندی از آفرینش و ساختن آینده است، افزود: «کارکنان آموزش با آجرهای تعهد و سیمان صداقت، بنای بلند اندیشه را در ذهن نسل جوان میسازند. آنها با صبوری، متانت و روحیه پدرانه و مادرانهای که دارند، محور اصلی تعاملات سالم در فضای دانشگاه هستند. به همین دلیل، کمترین تنشها در میان واحدهای اداری را در این حوزه شاهد هستیم.»
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به دشواریهای کاری این حوزه گفت: «حجم بالای فعالیتها، کمبود منابع و انتظارات بالا، فشارهای جسمی و روانی مضاعفی بر همکاران آموزشی وارد میکند، اما آنچه موجب غلبه بر این چالشها شده، همدلی، برنامهریزی، بهبود مستمر و اعتمادی است که این عزیزان در تعامل با دانشجویان، استادان و مدیران ایجاد کردهاند.»
او با بیان اینکه شنیدن صدای همکاران آموزش وظیفهای اساسی است، افزود: «پشتیبانی از این مجموعه برای ما افتخار است. تلاش خواهیم کرد محیطی همراه با امنیت، امید و پیشرفت برای همه همکاران فراهم کنیم.»
دکتر احمدوند در ادامه سخنان خود، با تشکر از مدیریت و بدنه کارشناسی معاونت آموزشی، از تدوین برنامههایی برای ارتقای کیفیت آموزش در سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: «خوشبختانه در این دوره نیز، مانند دورههای گذشته، مدیران حوزه آموزش از میان چهرههای فرهیخته و با دانش انتخاب شدهاند. این افراد با تکیه بر تخصص خود، شاخصهای ارتقای کیفیت آموزشی را طراحی و اجرایی خواهند کرد.»
وی افزود: «ارتقای کیفیت آموزش، یکی از اولویتهای اصلی ما در سال پیش رو خواهد بود؛ برنامههایی که از بازنگری محتوای دروس گرفته تا بهبود فرایندهای پشتیبانی و ارائه خدمات آموزشی را در بر میگیرد. از همین جلسه، استارت مباحث عملیاتی در این زمینه زده شده و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم گزارشی روشن و قابل دفاع از عملکرد آموزشی دانشگاه ارائه دهیم.»
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در پایان با قدردانی ویژه از کارکنان حوزه آموزش گفت: «به پاس لبخند روزانه شما به دانشجویان، به پاس مهر و صبرتان، و به پاس نقشی که در ساختن آینده علمی کشور ایفا میکنید، از همه شما صمیمانه سپاسگزارم و در برابر مقام والای شما سر تعظیم فرود میآورم. امیدوارم مسیر پیش روی شما هموار، روشن و پرافتخار باشد.»
علمآموزی را فریضهای همتراز واجبات دینی است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با اشاره به اهمیت و جایگاه رفیع علم در آموزههای اسلامی، علمآموزی را فریضهای همتراز با دیگر واجبات دینی دانست.
حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبریاقدم با استناد به روایت پیامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه «طلب علم فریضه است»، اظهار کرد: «ما در مکتب و مذهبی پرورش یافتهایم که نگاهش به علم، یکی از والاترین و عمیقترین نگاههاست. همانگونه که نماز، روزه و زکات از فرایض شناخته میشوند، طلب علم نیز در فرهنگ اسلامی ما واجب شمرده شده است. از کودکی تا لحظه مرگ، علمآموزی امری ارزشمند و توصیهشده در دین مبین اسلام است.»
وی با بیان اینکه «دانشطلبی و حرکت در مسیر رشد علمی، امری واجب و مورد تأکید اسلام است»، افزود: «رهبر معظم انقلاب نیز با تعبیری دقیق، معلم را معمار آینده کشور معرفی کردهاند؛ آیندهای که در گرو تلاش و تعهد اساتید، معلمان و تمامی فعالان نظام آموزش کشور است.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه همچنین بر ضرورت توجه به دو بعد اساسی در حمایت از استادان تأکید کرد و گفت: «رهبر انقلاب همواره بر تقویت دو ساحت معیشتی و معنوی اساتید تأکید داشتهاند. رسیدگی به امور معیشتی وظیفه مسئولان دانشگاهی است، اما جنبه معنوی، یعنی همان عشق به تعالی انسان و نقشآفرینی در رشد فکری و فرهنگی نسل آینده، باید در رفتار، توصیهها و ساختار آموزشی نمود یابد.»
اکبریاقدم ضمن تقدیر از تلاشهای همکاران حوزه آموزش و برگزارکنندگان این مراسم، خاطرنشان کرد: «فرآیند آموزش صرفاً به اساتید محدود نمیشود. کارکنان ارزشمندی که در دانشکدهها، تحصیلات تکمیلی و ارتباط مستقیم با دانشجویان نقشآفرینی میکنند نیز نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت آموزشی دارند. از تلاشهای همه این عزیزان قدردانی میکنم و تأکید میکنم که هر لحظه از فعالیت شما، دارای ارزشی والا و ماندگار است.»
پیشبرد اهداف با همکاری تیمی و روحیه مسئولیتپذیری ممکن است
معاون آموزشی دانشگاه نیز در سخنانی که در این مراسم داشت، بر نقش کلیدی یادگیری مستمر، پیشگامی و کار تیمی در ارتقای نظام آموزشی دانشگاه تاکید کرد.
مرتضی طاهری با اشاره به ساختارهای فعال در مدیریت تحصیلات تکمیلی، دفتر برنامهریزی آموزشی، مرکز یادگیری الکترونیکی و دفتر آموزشهای آزاد تخصصی، اظهار داشت: «پیشبرد اهداف آموزشی تنها با همکاری تیمی و روحیه مسئولیتپذیری ممکن است. در فعالیتهای جاری، اعضای تیم بدون توجه به علاقه شخصی نسبت به موضوع، با احساس وظیفه و درک اهمیت کار گروهی، مسئولیتپذیری نشان میدهند و در اجرای برنامهها نقشآفرینی میکنند.»
وی افزود: «در اجرای همین برنامههای مناسبتی شاهد هستیم که همکاران از بخشهای مختلف، ازجمله تحصیلات تکمیلی، مهارتهای آزاد، دفتر برنامهریزی و سایر بخشهای ستادی، با همافزایی بالا در کنار هم قرار میگیرند تا اجرای دقیق برنامهها میسر شود. این همکاری مثالزدنی، الگویی از یک پازل هماهنگ است که در نهایت به نتیجهای مؤثر و اثربخش منجر میشود.»
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه به نقش این سه شایستگی در سایر عرصههای آموزشی مانند مصاحبههای دکتری، آزمونهای سراسری و برنامهریزیهای اجرایی اشاره کرد و گفت: «اگر روحیه کار تیمی نباشد، فعالیتها یا به کندی پیش میروند یا اثربخشی لازم را نخواهند داشت. همافزایی حاصل از همکاری مؤثر افراد، منجر به نتایجی فراتر از جمع ساده تلاشها میشود. این تجربهای است که بارها در فرآیندهای مختلف دانشگاهی به چشم آمده است.»
طاهری یادگیری مستمر را یکی دیگر از شایستگیهای کلیدی در محیط اداری دانشگاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: «ماهیت کارهای اداری خطر روزمرگی را در پی دارد؛ اما یادگیری مداوم، نه تنها مانع از یکنواختی و ملال میشود، بلکه به کارکنان انرژی، انگیزه و رضایت درونی میبخشد. یادگیری در دانشگاه فقط در قالب ادامه تحصیل تعریف نمیشود؛ بلکه بخش قابل توجهی از آن، غیررسمی است و از طریق تجربههای کاری، روابط بینفردی، ارتقای مهارتهای نرمافزاری و بهبود فرآیندها شکل میگیرد.»
وی با بیان اینکه «تسلط بر ابزارهایی همچون نرمافزارهای اداری، اتوماسیون گلستان و ابزارهای هوش مصنوعی همچون ChatGPT میتواند بهرهوری را بهشدت افزایش دهد»، گفت: «کارکنانی که همواره در حال یادگیری هستند، در تعاملات شفاهی متقاعدکنندهترند، پیشگامتر عمل میکنند و در مسیر ارتقای شغلی نیز موفقتر ظاهر میشوند.»
معاون آموزشی دانشگاه در پایان با اشاره به شعار «بالندگی با آموزش هوشمند» که در دهه سرآمدی آموزش معرفی شده است، یادآور شد: «کیفیت، یعنی پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مخاطبان. همانگونه که ابزارهای روزمره ما با تغییر نیازها تغییر میکنند، خدمات آموزشی نیز باید همواره در حال تطبیق و بهبود باشد. دانشجویان، همکاران و اعضای هیئت علمی انتظار دارند خدماتی متناسب با نیازهای نوظهور دریافت کنند؛ و این هدف تنها از مسیر یادگیری مستمر و ارتقای توانمندیها محقق خواهد شد.»
در پایان این مراسم نیز از کارکنان نمونه و برگزیده معاونت آموزشی ستاد مرکزی دانشگاه و دانشکدههای مختلف با اهدای لوح، تقدیر شد.
نظر شما :