سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم گرامیداشت روز مشاور و روانشناس بیان کرد
روانشناسان، مرزبانان سلامت روان جامعهاند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر شجاع احمدوند در نشستی که به مناسبت روز روانشناس و مشاور در کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد، روانشناسان را «مرزبانان سلامت روان» توصیف کرد و گفت: «روانشناس تفاوت میان گوش دادن و شنیدن، و دانستن و فهمیدن را درک میکند. در دنیای پرهیاهوی امروز، او قادر است صدای درون انسانها را شنیده و برای ناهنجاریهای روانی راهکارهایی ارائه دهد.» وی روانشناسی را فراتر از دانشی نظری، علمی مرتبط با روح و روان و روانشناسان را شفاگرانی توصیف کرد که «با صبر، سکوت، عمق و ظرافت، به بازسازی روان، تلطیف ذهن و بازیابی امید در افرادی که آن را از دست دادهاند، میپردازند.»
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به دیدگاه میشل فوکو، اندیشمند فرانسوی در بحث «تولد درمانگاه» به سیر تحول برخورد با افراد دارای مشکلات روانی پرداخت و گفت: «در گذشته، این افراد محکوم به مرگ، زندان یا شکنجه میشدند. اما با پیشرفت علوم انسانی، انسان بهعنوان موجودی با دو بُعد جسمی و روانی شناخته شد که منجر به تأسیس درمانگاهها و نهادهای متمرکز بر آموزش و درمان روان شد.»
دکتر احمدوند به توانمندیهای دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه روانشناسی و مشاوره اشاره کرد و افزود: «دانشگاه ما با بهرهمندی از گروههای برجسته روانشناسی، بهویژه گروه مشاوره که از قویترین گروههاست، همواره میزبان استادان فرهیخته و دانشجویانی ممتاز بوده است. تلاش ما بر این بوده که روانشناسی را بهعنوان دانشی کاربردی و عملی توسعه دهیم تا خدمتی مؤثر به جامعه ارائه کند.»
وی با تأکید بر نیاز جامعه به روانشناسان همدل و عملگرا، افزود: «جامعه امروز نیازمند روانشناسانی است که بتوانند پلی میان علم و اخلاق برقرار کنند و افراد را بهسوی ارزشهای اخلاقی هدایت کنند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مسائل دانشجویی عمدتاً در حوزههای روحی و روانی قرار دارند و آموزش عالی نیازمند تخصصهایی است که در دانشکدههای روانشناسی یافت میشود. انتخاب ما بر اساس نیازهای تخصصی دانشگاه بوده و نتایج مثبت آن امروز مشهود است.»
دکتر احمدوند با قدردانی از تلاشهای معاونت دانشجویی و مرکز روانشناسی دانشگاه، بهویژه در دوره دکتر مقامی، برگزاری این نشستها را گامی رو به جلو خواند و اظهار داشت: «امیدواریم این برنامهها با همین شور و جدیت ادامه یابد. هیئترئیسه دانشگاه تا جایی که در توان دارد، از این ابتکارات حمایت خواهد کرد.»
وی در پایان، ضمن آرزوی شادکامی و تندرستی برای حاضران، این نشست را فرصتی ارزشمند برای تجلیل از نقش روانشناسان در ارتقای سلامت روان جامعه دانست.
مشاوران نقش بیبدیلی در سلامت روان دانشجویان دارند
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست بر نقش کلیدی مشاوران در پیشگیری از بحرانهای دوران دانشجویی و تأثیر این حرفه در ارتقای سلامت روان دانشجویان تاکید کرد.
حمیدرضا مقامی با اشاره به نقشهای متنوع مشاوران در دانشگاه گفت: «مشاوران با ایفای نقشهای چندگانه، گاه بهعنوان مادر، پدر، معلم، همصحبت یا استاد در کنار دانشجویان حضور دارند. این تنوع نقشها، که نیازمند مهارت و تعهد ویژهای است، نشاندهنده اهمیت والای حرفه مشاوره است.» وی با اشاره به تحولات اجتماعی، اقتصادی و سبک زندگی دانشجویان، بر ضرورت مشاورهای نوین و متناسب با نیازهای امروزی تأکید کرد و افزود: «چالشهای تحصیلی، شغلی، خانوادگی و روانی دانشجویان با یک دهه گذشته تفاوتهای چشمگیری دارد و نیازمند راهکارهایی متناسب با سبک زندگی کنونی است.»
وی با قدردانی از عملکرد مشاوران دانشگاه، در تشریح اهمیت نقش مشاوران، به گزارشهای بینالمللی استناد کرد و اظهار داشت: «سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که خدمات مشاورهای نرخ خودکشی را تا ۳۰ درصد کاهش داده است. همچنین، بانک جهانی در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که هر یک دلار سرمایهگذاری در حوزه مشاوره، چهار دلار بازگشت سرمایه به همراه دارد. این آمار نشان میدهد که حمایت از مراکز مشاوره، سرمایهگذاری برای آینده کشور است.»
مقامی، با بهرهگیری از دانش خود در حوزه فناوری و علوم اعصاب، به تأثیر شبکههای اجتماعی بر روان دانشجویان پرداخت و اظهار کرد: «۸۹ درصد دانشجویان ایرانی از پلتفرمهایی مانند تلگرام و واتساپ استفاده میکنند. علوم اعصاب نشان میدهد که مواجهه مداوم با دادههای شبکههای اجتماعی میتواند بهتدریج بر افکار و رفتار تأثیر منفی بگذارد. این موضوع، نیاز به بازتعریف سبک زندگی دانشجویان را برجسته میکند.»
وی همچنین به تفاوتهای نسلی در علایق دانشجویان اشاره کرد و گفت: «۳۰ درصد دانشجویان از پلتفرمهای خارجی برای تماشای فیلم استفاده میکنند و در حوزه موسیقی، ۱۳ درصد به رپ ایرانی و ۳۷ درصد به موسیقی پاپ علاقهمندند. این تفاوتها نسبت به نسلهای گذشته، لزوم اتخاذ رویکردهای نوین در تعامل با دانشجویان را نشان میدهد.»
در این نشست همچنین دکتر مهدی وجدانی، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی، گزارش جامعی از عملکرد این مرکز در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد. این گزارش، فعالیتهای گسترده مرکز در خدمترسانی به نه گروه مختلف از مخاطبان را به نمایش گذاشت و بر تعهد دانشگاه به ارتقای سلامت روان تأکید داشت.
در این نشست همچنین سایر سخنرانان، شامل اساتید و مشاوران مرکز مشاوره، به ارائه نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود پرداختند. دکتر سلیمی بر اهمیت استمرار و تقویت برنامههای مشاوره در دانشگاه و حفظ آبروی حرفهای مشاوران تاکید میکند. دکتر نعیمی به فعالیتهای پیشرو دانشگاه علامه در حوزه مشاوره اشاره کرده و بر اهمیت ایجاد حال خوب دانشجویی و کاهش اضطراب آنها تاکید کرد. دیگر سخنرانان نیز گزارشهایی از فعالیتهای خود در بخشهای مختلف مرکز مشاوره، از جمله خوابگاهها، دانشکدهها و کلینیک، ارائه کردند. در پایان این مراسم نیز از اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و همکاران مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه تقدیر به عمل آمد.
نظر شما :