برگزیدگان سومین جشنواره ملی بازیهای آموزشی معرفی شدند
تقدیر از ۱۲ اثر جشنواره بازیهای آموزشی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، در آیین پایانی سومین جشنواره ملی بازیهای آموزشی که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد، از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.
دکتر محسن روشنیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر جشنواره با بیان اینکه امسال سومین دوره برگزاری جشنواره بازیهای آموزشی است، درباره اهداف این رویداد گفت: «هدف اصلی این رویداد شبکهسازی است. چراکه این حوزه مغفول مانده و بهطور معمول از نخبگان و استعدادها درزمینه آموزش و فناوری چندان حمایتی صورت نمیگیرد و بیشتر متکی به تلاش و علاقه شخصی است. ما در پی ایجاد فضایی برای نمایش آثار در حوزه بازیسازی آنالوگ و دیجیتال هستیم تا شبکهسازی شکل بگیرد و انگیزههایی واقعی در این عرصه ایجاد شود»
روشنیان با بیان اینکه حمایت از ایدههای بازیمحور آموزشی در قالب تیمی بهتر انجام میشود، اظهار کرد: «در راستای این هدف، گفتوگوهایی با بنیاد ملی بازیها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده تا آثار برتر معرفی و زمینههای رشد و توسعه حوزه بازیهای آموزشی فراهم شود.» دکتر روشنیان با اشاره به وجود درسبازی و شبیهسازی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی و وجود خروجیهای قابلتوجه از این درس و توانمندی دانشجویان در این حوزه اضافه کرد: «متاسفانه حمایتی برای دیده شدن این توانمندی مورد نیاز جامعه وجود ندارد. بنابراین قصد داریم با برگزاری جشنواره ملی بازیهای آموزشی توجهها را چه در سطح دانشگاه و چه در سطح آموزش و پرورش به این حوزه نوپا جلب کنیم.»
دبیر علمی همایش ملی بازیهای آموزشی گفت که در این دوره از جشنواره ۶۸ تیم آثار و ایدههای خود را به دبیرخانه ارسال کردند که ۳۲ تیم پذیرش شد و در نهایت ۱۲ بازی بهعنوان اثر برتر انتخاب و از آنها تقدیر به عمل آمد. دکتر روشنیان در این خصوص اظهار کرد: «بازیهای پذیرش شده در جشنواره دو بار از سوی داوران مورد ارزیابی قرار گرفت. برای هر بازی ۴۰ ملاک در نظر گرفته شده بود. آثار دریافتشده نیز باید حداقل ۱۲۰ امتیاز کسب میکردند تا به مرحله دوم و انتخاب آثار برتر و شایسته تقدیر راه یابند.»
دبیر علمی جشنواره ملی بازیهای آموزشی درباره کاربرد بازیهای پذیرششده در جشنواره گفت: «بازیها در حوزه آموزش و یادگیری اعماز آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی مانند سواد مالی، آموزش عالی و آموزش سازمانی کابرد دارند.» دکتر روشنیان همچنین اعلام کرد که آثار برتر سومین دوره جشنواره بازیهای آموزشی جهت معرفی و حمایتهای بیشتر به وزارت آموزش و پرورش ارائه خواهند شد.
سومین جشنواره ملی بازیهای آموزشی، سه محور «آنالوگ»، «بازیواسازی»، و «بازیهای دیجیتال» داشت که در بخش آنالوگ از ۲۹ اثر ارسالی، ۱۷ اثر ارسالی، در بخش بازیواسازی، ۳ اثر از ۲۱ اثر ارسالی و در بخش بازیهای دیجیتال ۱۲ اثر از ۱۸ اثر ارسالی به مرحله پذیرش نهایی رسیدند. فهرست برندگان نهایی سومین دوره جشنواره بازیهای رایانهای بدین شرح است:
«آشیان»، ساخته مصطفی امیدی»، اثر برتر؛
«سایکلاپس»، ساخته آریاناسلطانی، اثر برتر؛
«جغرافیدان کوچک»، ساخته مریم رجبیان و همکاران، اثر برتر؛
«اسکیلاس»، ساخته عبدخدایی و همکاران، اثر برتر؛
بازی «یارا»، ساخته مهدی نادری، شایسته تقدیر؛
«سناک»، ساخته نوید حاتمی، شایسته تقدیر؛
«بخر و بفروش»، ساخته ابوالفضل اسدی، شایسته تقدیر؛
«نجات یوز»، ساخته مریم جعفرنژاد، شایسته تقدیر؛
«روتاری ۳۶۰»، ساخته محیا زارعنسب، شایسته تقدیر؛
«موقعیت و احساسات»، ساخته آرش ابزاری، شایسته تقدیر؛
«لغتباز»، ساخته مجتبی کریمیان، شایسته تقدیر؛
«جانگو»، ساخته سعید محققزاد، شایسته تقدیر.
در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه سومین جشنواره بازیهای رایانهای، برخی آثار پذیرفته شده در یک نمایشگاه در معرض دید قرار گرفتند.
در سومین جشنواره بازیهای آموزشی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، انجمن علمی دانشجویی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامهطباطبائی، آزمایشگاه بازی دانشگاه علامهطباطبائی و انجمن فناوری آموزشی ایران مشارکت داشتند.
نظر شما :