همایش ترجمه در فضای میان فرهنگی برگزار می شود

۱۰ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۸۴۷ خبر روز
تعداد بازدید:۴۰۳۸
همایش بین المللی "ترجمه در فضای میان فرهنگی" 15 اسفند ماه سال جاری در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار می گردد.
همایش ترجمه در فضای میان فرهنگی برگزار می شود

دکتر احمد علی حیدری عضو هیئت علمی گروه فلسفه و دبیر این همایش در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه ضمن اعلام این خبر گفت: این همایش با همکاری گروه مترجمی زبان آلمانی با همکاری پژوهشکده مطالعات ترجمه دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران برگزار می گردد. 

دکتر حیدری با اشاره به اهداف برگزاری این همایش بیان داشت: گفتگو میان فرهنگ‌ها و دستیابی به زبانی مشترک، بدون تردید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تبادلات میان فرهنگی است. وی افزود: مطالعات میان‌فرهنگی در برقراری ارتباط میان فرهنگ‌ها، از طریق هم¬سازی و تطابق مولفه‌های فرهنگی نقش ویژه‌ای بر عهده می‌گیرد. بررسی و ایجاد حساسیت نسبت به ویژگی‌های متون ترجمه شده از منظر میان فرهنگی، نه تنها از منظر اقتصاد و سیاست، بلکه از منظر فرهنگ و ارتباط میان فرهنگ‌ها نیز، یکی از ملزومات ارتباطات انسانی، ورای مرزها و محدودیت‌ها، در عصر جهانی‌شدن است. 

وی بررسی مسائل ترجمه و ابعاد گوناگون آن در رویکرد میان فرهنگی را از مهترین اهداف این همایش برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد در این مسیر، شناخت مختصات و امکان‌های ترجمه متون مختلف و بهره‌مندی از ذخائر شناختی دیگران، بدون در نظر گرفتن داده‌های معرفتی و جهان شناختی دیگر ملل بر مبنای رویکرد میان فرهنگی، امکان پذیر نیست. 

لازم به ذکر است این  همایش 15 اسفند ماه جاری در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار می گردد.


نظر شما :