در همایش دانش‌افزایی استادان معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید شد؛

به‌روزرسانی درس‌های معارف اسلامی برای جذب حداکثری مخاطبان

۰۴ اسفند ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۵ کد : ۲۸۴۱۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۵۱
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در همایش دانش‌افزایی استادان معارف اسلامی دانشگاه گفت: دروس معارف اسلامی، فرصتی برای تقویت اعتقادات دانشجویان است و لازم است توانایی علمی و فرهنگی استادان معارف با روش‌های متنوع آموزشی افزایش یابد.
به‌روزرسانی درس‌های معارف اسلامی برای جذب حداکثری مخاطبان

به گزارش روابط عمومی، همایش دانش‌افزایی استادان معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور و سخنرانی دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه، حجت‌الاسلام صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دکتر مسعود آذربایجانی، استاد روان‌شناسی دینِ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر محسن قاسم‌پور راوندی، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.

آموزش باید متناسب با رشته‌های مختلف ارائه شود
دکتر احمدوند در این نشست با اشاره به اهمیت آموزش معارف اسلامی و نقش آن در زندگی دانشجویان، گفت: باور دارم که اعتقادات دینی می‌تواند به انسان‌ها کمک کند تا با مشکلات زندگی بهتر کنار بیایند و تحمل بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه آموزش معارف اسلامی باید به عنوان درسی برای زندگی تلقی شود، ادامه داد: دروس معارف اسلامی، فرصتی برای تقویت اعتقادات دانشجویان فراهم می‌آورد؛ بنابراین لازم است توانایی علمی و فرهنگی استادان و به‌روز بودن آن‌ها در استفاده از روش‌های متنوع آموزشی افزایش یابد.
دکتر احمدوند به ویژگی‌های نسل جوان اشاره کرد و گفت: این نسل، خلاق، شجاع در بیان نظرات و اهل گفت‌وگو و مذاکره است و این یک ظرفیت ویژه‌ برای ساخت کشور است.
وی همچنین به تعامل قوی با دانشجویان و شناخت نیازهای آن‌ها اشاره و بر اهمیت به رسمیت شناخته شدن دانشجویان تأکید کرد و گفت: آموزش باید شخصی‌سازی شده و متناسب با رشته‌های مختلف ارائه شود تا تأثیر بیشتری بر دانشجویان داشته باشد.

شیوه‌های یادگیری مشارکتی و استفاده از روش‌های جدید در تدریس معارف دینی مهم است
حجت‌الاسلام اکبری اقدم نیز در بخشی از این نشست با تاکید بر نقش کلیدی استادان معارف در برقراری ارتباط با دانشجویان، به اهمیت برگزاری جلسات معارف در دانشگاه و تبادل نظرات بین استادان اشاره و ابراز امیدواری کرد که این جلسات به تقویت معارف دینی کمک کند.
وی بر لزوم توجه به چالش‌های جدید نسل امروز تأکید کرد و اظهار کرد: در نظام اسلامی، سعادت فردی و جمعی به هم پیوسته است به همین دلیل مسئولیت اجتماعی استادان در انتقال معارف دینی و ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری همچنین به طرح تحول معارف در دانشگاه و ضرورت به‌روزرسانی شیوه‌های تدریس اشاره کرد و افزود: مهارت‌های ارتباطی در تدریس معارف جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی استادان پیشنهاد می‌شود.
وی با بیان اینکه ارتباط مؤثر با نسل جوان و شناخت ویژگی‌های آن‌ها ضروری است، گفت: شیوه‌های یادگیری مشارکتی و استفاده از روش‌های جدید در تدریس معارف دینی مهم است چراکه معارف دینی باید به‌طور صحیح و جذاب ارائه شود تا مخاطبان امروزی را جذب کند.

استفاده استادان از فناوری‌های جدید و روش‌های تعاملی بسیار مهم است
دکتر قاسم‌پور راوندی در این نشست به بیان اهمیت درس‌های معارف در دانشگاه‌ها و نقش استادان این درس‌ها در انتقال ارزش‌های دینی و اخلاقی به دانشجویان پرداخت و بر ضرورت ایجاد فضایی صمیمانه و محترمانه برای ارتباط بین استادان و دانشجویان تأکید کرد.
وی با طرح سوالات کلیدی چرایی مطالعه دروس معارف، چگونگی ارتباط این مباحث با زندگی روزمره دانشجویان و روش‌های تدریس جذاب‌تر و مؤثرتر، گفت: نقش استادان و ارتباطات صمیمانه، محتوا و مضامین دروس و روش‌های تدریس، سه جنبه مهم پاسخ به این سوالات است که سبب جذب دانشجویان برای مطالعه درس‌های معارف می‌شود.
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی ادامه داد: ادب، فروتنی، مهربانی و مهارت‌های ارتباطی بالای استادان و استفاده آن‌ها از فناوری‌های جدید و روش‌های تعاملی به جای روش‌های سنتی تدریس بسیار مورد تأکید است.
وی گفت: محتوای دروس باید با دغدغه‌های دانشجویان همخوانی داشته باشد و مباحث دینی باید در قالب مسائل روان‌شناسی و اجتماعی مطرح شوند تا دانشجویان احساس کنند، این مباحث در زندگی روزمره‌شان کاربرد دارد. 
دکتر قاسم‌پور راوندی به ضرورت پاسخگویی به شبهات دانشجویان با رویکرد علمی و منطقی اشاره و بر اهمیت تبیین مباحث اخلاقی و معنوی در بستر چالش‌های اجتماعی تأکید کرد و افزود: این نشست، فرصتی برای طرح این سوالات و تبادل نظر بین استادان و دانشجویان است.

دروس معارف باید در زمان‌های مناسب و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر برگزار شوند 
دکتر صالح حسن‌زاده، مدیرگروه معارف اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز در این نشست به تغییرات سریع در دنیای اطلاعات و تکنولوژی اشاره کرد و ضرورت به‌روز بودن در تدریس را یادآور شد. 
وی با اشاره به مشکلات موجود در نظام آموزشی و چالش‌های معلمان در جذب توجه دانشجویان، بر لزوم ایجاد انگیزه در دانشجویان تأکید کرد و افزود: دروس معارف و تأثیر آن‌ها در دانشگاه‌ها بسیار مهم است و این دروس باید در زمان‌های مناسب و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر برگزار شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
دکتر حسن‌زاده ضمن درخواست از مسئولان آموزشی برای توجه به بهبود وضعیت دروس معارف، بر لزوم همکاری و همفکری بین استادان و مسئولان برای دست‌یابی به اهداف آموزشی و تربیتی تأکید کرد.

استفاده از نقاط مشترک و درک چالش‌ها و ویژگی‌های نسل جدید، برای انتقال بهتر معارف اسلامی 
دکتر آذربایجانی نیز در ادامه نشست به اهمیت ارتباط با دانشجویان و انتقال پیام‌های معنوی اشاره و تأکید کرد: دانشجویان ممکن است تنها یک بار با این مباحث مواجه شوند، از این رو، رسالت استادان در این زمینه بسیار مهم است.
وی به بررسی هویت نسل‌ها و الگوهای ارتباطی میان نسل‌ها پرداخت و گفت: انطباق نسلی، شکاف نسلی و اختلاف نسلی سه الگوی ارتباطی مهم هستند. در حال حاضر جامعه ایران در وضعیت اختلاف نسلی قرار دارد، به طوری که الگوهای رفتاری نسل‌های مختلف به شدت متفاوت است، در حالی که در باورها و ارزش‌ها تا حدی اشتراک وجود دارد.
استاد روان‌شناسی دینِ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ضرورت شناخت ویژگی‌های نسل جدید و چالش‌های موجود در ارتباط با آن‌ها اشاره و بر اهمیت توجه به این موضوعات در فرآیند تدریس و انتقال معارف اسلامی تأکید کرد.
وی در ادامه به بیان ویژگی‌های نسلz  (متولدین بعد از ۱۳۸۰) پرداخت و گفت: این نسل در فضای مجازی متولد شده و با دسترسی به محتوای آزاد در اینترنت بزرگ شده‌ است و این دسترسی‌ها بر رفتار و نگرش‌های نسل جدید تاثیر گذاشته است.  به‌روز بودن در مطالعات و شناخت نسل جدید مهم است و ما باید تلاش کنیم تا با استفاده از نقاط مشترک و درک چالش‌ها و ویژگی‌های نسل جدید، ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم تا بتوانیم معارف اسلامی را به این نسل منتقل کنیم.

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی معارف اسلامی دانش افزایی استادان دانشکده الهیات و معارف اسلامی


نظر شما :