در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال

۲۰ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۷ کد : ۲۷۷۶۷ خبر روز
تعداد بازدید:۴۱۰
نخستین روز از هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال با محوریت «گرایش‌ها، فناوری و کاربردها» با حضور صاحب نظران، استادان، پژوهشگران و دانشجویان در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال

به گزارش روابط عمومی، نخستین روز از هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال با محوریت «گرایش‌ها، فناوری و کاربردها»، 20 آذرماه 1403 با حضور صاحب نظران، استادان، پژوهشگران و دانشجویان، با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشگاه علامه‌طباطبائی به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.
این رویداد، با ارائه مجموعه‌ای از نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و مقالات برگزیده، به بررسی عمیق‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بازی‌های دیجیتال پرداخت.
دکتر علی اصغر کیا رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی در آیین آغازین این همایش که در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بازی‌های دیجیتال در حوزه علوم انسانی، گفت: بسیار خرسندیم که دانشگاه علامه‌طباطبائی به این حوزه ورود کرده است. این موضوع به دلیل علاقه‌مندی دانشجویان و ضرورت‌های موجود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر برگزاری نشست‌های تخصصی و تولید محتوای مرتبط با بازی‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، عنوان کرد: هدف این همایش، سیاست‌گذاری در حوزه دیجیتال و هوش مصنوعی است. این صنعت به عنوان یک بخش بزرگ اقتصادی در حال رشد است، به همین دلیل مسئولیت‌پذیری و شفافیت در تولید محتوا و قوانین مرتبط با بازی‌های کامپیوتری ضروری است.

دکتر کیا به اهمیت رسانه‌ها و بازی‌ها برای نسل جوان و توجه حقوق شهروندان در این حوزه اشاره کرد و از دانشجویان خواست تا در این حوزه فعال باشند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات به همکاری بین دانشگاه‌ها برای تقویت این موضوع تأکید و ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها ادامه یابد تا به بهبود کیفیت و هم‌افزایی در تحقیقات و پایان‌نامه‌های مرتبط با بازی‌های دیجیتال کمک کند.
دکتر محمدحسن یادگاری عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در بخش دیگری از افتتاحیه همایش عنوان کرد: این رویداد به گونه‌ای طراحی شده که شرکت‌کنندگان به جای حسرت زمان از دست رفته، بتوانند از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کنند. این همایش به صورت همزمان با برگزاری چندین پنل در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود تا هر فرد بتواند با توجه به علایق خود، اطلاعات مورد نظر را پیدا کند.

این استاد دانشگاه همچنین به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به عنوان رسانه‌های پرمصرف در ایران اشاره کرد و خواستار تغییر نگاه به این رسانه‌ها شد. 
وی به شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال توصیه کرد که از این فرصت برای جمع‌آوری دانش و ارتباط با پژوهشگران و فعالان این حوزه استفاده کنند.
دکتر یادگاری با قدردانی از تلاش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گفت: امیدوارم بتوانیم آزمایشگاه مطالعات بازی رایانه‌ای را در دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی کنیم. 
دکتر مهشید شهیدی عضو کمیته علمی هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال نیز به معرفی این دوره از همایش پرداخت و بیان کرد: در دو دوره ابتدایی، رویداد به صورت کلی و جامع برگزار شد و در چهار دوره بعدی تمرکز بر روی بازی‌های جدید بوده است. امسال، با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، رویکردی جامع‌تر و توجه ویژه به علوم انسانی و اجتماعی اتخاذ شده است.
وی از برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای توانمندسازی دانشجویان و بازی پژوهان خبر داد و افزود: محورهای اصلی همایش شامل بازی‌های رایانه‌ای، مدل‌های اقتصاد و کسب و کار، بازی‌های رایانه‌ای، فناوری‌ و تکنولوژی‌های نوین، بازی‌های رایانه‌ای، ارتباطات و جامعه‌شناسی فرهنگی، بازی‌های رایانه‌ای و مدیریت رسانه است. همچنین، توجه به بازی‌های جدید نیز در نظر گرفته شده است.

دکتر شهیدی به تعاملات با سازمان‌ها و نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: برگزاری 10 پیش‌نشست تخصصی و پنل‌های انتقال تجربه علمی، اقداماتی بود که برای تقویت فضای علمی و پژوهشی انجام شد.
وی اعلام کرد: در مجموع 140 مقاله به دبیرخانه ارسال، که 35 مقاله به صورت شفاهی پذیرفته شد.همچنین، 17 پایان‌نامه از رشته‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شد و 10 کتاب نیز برای جایزه کتاب سال مورد ارزیابی قرار گرفت.
گفتنی است بر اساس اعلام دبیرخانه همایش، به دلیل تعطیلی ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس تهران در روز چهارشنبه 21 آذر ماه، تمامی برنامه‌های روز دوم این همایش از جمله پنل‌های ارائه و آیین اختتامیه، به روز شنبه 24 آذر ماه در دانشگاه علامه‌طباطبائی منتقل شد.

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی همایش بین المللی تحقیقات بازیهای دیجیتال دانشکده ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای


نظر شما :