در آیین پنجمین سالگرد شهید علیمرادی مطرح شد؛
مسئولیت اجتماعی باید به عنوان یک اصل، در آموزش و تربیت نسلهای آینده گنجانده شود
به گزارش روابط عمومی، آیین پنجمین سالگرد «دانشجوی شهید، حسین علیمرادی» با حضور دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه، دکتر علی ربیعی، مشاور رئیس جمهور، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر معینالدین سعیدی، نماینده سابق مردم چابهار و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، دکتر محسن محمدی، دکتر عباس علیمرادی، استاد احسان شاهحسینی، خانواده شهید و جمعی از دانشجویان در سالن همایشهای دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس مرکزی دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد.
ظهور جوانانی مانند شهید علیمرادی، تعریف جوانی را در این دوران تغییر داد
دکتر احمدوند در این آیین ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، به تعریف جدید جوانی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: جوانان در دوران انقلاب و جنگ به گونهای متفاوت عمل میکردند و دفاع از کشور در برابر دشمنان را وظیفه اصلی خود میدانستند.
وی ادامه داد: با فاصله گرفتن از دوران انقلاب و جنگ، جامعه روی آرامش به خود دید و فضا از حالت انقلابی خارج شد ولی وجود و ظهور جوانانی مانند شهید علیمرادی باز هم تعریف جوانی را در این دوران تغییر داد.
سرپرست دانشگاه علامهطباطبائی با پرداختن به شخصیت شهید علیمرادی، ایشان را نماد جدیدی از جوانی میداند که با وجود داشتن زندگی آرام و تحصیلات بالا، مسیر سختی را برای کمک به ضعیفترین اقشار جامعه انتخاب کرد.
وی با اشاره به تأسیس نخستین کانون خیریه در دانشگاه علامهطباطبائی توسط شهید علیمرادی، از خانواده شهید برای تربیت چنین فرزندی قدردانی کرد و گفت: این کانون به جمعآوری جوانان دغدغهمند و جهادگر کمک کرده است.
دکتر احمدوند در پایان با تاکید بر اهمیت ادامه فعالیتهای اجتماعی و آموزشی، ابراز امیدواری کرد که جوانان راه شهید علیمرادی را ادامه دهند تا بتوانند جامعهای بالنده و سرزنده بسازند که در آن دانشآموز و دانشجوی نیازمند وجود نداشته باشد.
دانشجویان خود را درگیر فعالیتهای اجتماعی کنند تا به عنوان نمادهای خیر در جامعه شناخته شوند
دکتر ربیعی به عنوان سخنران ویژه این آیین با مهم خواندن مسئولیت اجتماعی دانشگاهها و دانشجویان، بر لزوم تربیت دانشجویان و دانشآموختگان مسئول تأکید کرد و گفت: شهید علیمرادی یک دانشآموخته مسئول بود. دانشگاه مسئول باید به پرورش افرادی بپردازد که نه تنها تکنسین یا تئوریسین بلکه انسانهای مسئول و متعهد به جامعه نیز باشند.
وی اظهار کرد: خروجیهای ما از دانشگاهها به علل مختلف، خروجیهای کنشگر، حل کننده مسئله و در کنار مردم نیست؛ در صورتی که دانشجویان باید در دانشگاه با مهارتهای اجتماعی، خلاقیت و مطالبهگری آشنا شوند تا بتوانند در جامعه نقش مؤثری ایفا کنند.
مشاور رئیس جمهور با تاکید بر چالشهای موجود در دانشگاهها، گفت: ساختارهای غلط و انتخابهای نادرست، مانع از تربیت دانشجویان کنشگر و مسئول میشود.
وی تأکید کرد: فعالیتهای دانشجویی و کنشگری در دوران تحصیل میتواند تأثیر بسزایی در شکلگیری شخصیت اجتماعی دانشجویان داشته باشد.
دکتر ربیعی در پایان به ضرورت همکاری و همبستگی دانشجویان در انجام کارهای خیر و مسئولانه اشاره کرد و افزود: جامعه امروز ایران، بیش از هر زمان دیگری به فعالیتهای جمعی و دانشجوی فعال در خیر جمعی نیاز دارد. دانشجویان خود را درگیر فعالیتهای اجتماعی کنند تا بتوانند به عنوان نمادهای خیر در جامعه شناخته شوند.
مسئولیت اجتماعی دانشگاه علامهطباطبائی در تربیت جوانان و تحویل آنها به جامعه ایران
دکتر دینپرست نیز در این آیین با خوشآمدگویی به مهمانان و خانواده شهید علیمرادی، به نقش دانشگاه علامهطباطبائی در تربیت جوانان و تحویل آنها به جامعه ایران به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه علوم انسانی کشور و بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه بر خود میبالد که بتواند رسالت و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه انجام دهد.
وی با اشاره به تاریخچه 10 ساله تاسیس کانون خیریه دانشگاه علامهطباطبائی، ادامه داد: این کانون با حضور جوانان دلسوز، اکنون به یک نهاد بزرگ تبدیل شده که خدمات بیشتری را به مناطق محروم به ویژه دشتیاری و چابهار ارائه میدهد.
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه عنوان کرد: اگر نسل قبلی دانشجویان دانشگاه علامهطباطبائی، بزرگانی چون شهید همت بودند، نسل جدید دانشجویان این دانشگاه هم امثال علیمرادی هستند و نسلهای بعدی نیز جوانانی هستند که امروز در همین جلسه حضور دارند. جوانان این راه را ادامه و این نوید را به ما میدهند، راهی که آغاز شده است پایانی ندارد.
ضرورت داشتن مهارتهای ارتباطی و رهبری برای ایفای نقش مؤثر در مسئولیت اجتماعی
در ادامه آیین، پنل تخصصی در خصوص بررسی اهمیت مسئولیت اجتماعی و مهارتهای لازم برای فعالیت در این حوزه با حضور دکتر شالچی، دکتر محمدی و دکتر علیمرادی و دکتر شاهحسینی برگزار شد. سخنرانان در این پنل، داشتن مهارتهای ارتباطی و رهبری برای ایفای نقش مؤثر در مسئولیت اجتماعی را ضروری دانستند.
آنها همچنین به مهارتهای پایهای مانند تواناییهای ارتباطی، رهبری، هوش همدردی، مدیریت پروژه و توانش فرهنگی اشاره کردند و توضیح دادند که این مهارتها به افراد کمک میکند تا در جامعه تأثیرگذار باشند. اهمیت شبکهسازی و ایجاد ارتباط با جامعه محلی برای موفقیت در پروژههای اجتماعی نیز در این پنل مورد تأکید قرار گفت.
در ادامه سخنرانان به چالشهای موجود در نظام آموزشی و کمبود منابع اشاره و بر لزوم تربیت نسل جدیدی از شهروندان مسئول تأکید کردند. آنها همچنین با اشاره به اهمیت کنشگری اجتماعی به عنوان یک فرآیند مداوم، بر این نکته تأکید کردندکه تغییرات باید از طریق آموزش و مشارکت محلی انجام شود.
سخنرانان پنل در پایان بر اهمیت ایجاد حس مسئولیت اجتماعی در کودکان و جوانان تأکید کردند و آموزش مهارتهای زندگی و همدلی در مدارس و خانوادهها را ضروری دانستند. آنها همچنین بر لزوم پایش و شناسایی نیازهای جامعه برای اجرای مؤثر پروژههای اجتماعی تأکید و تصریح کردند که مسئولیت اجتماعی باید به عنوان یک اصل در آموزش و تربیت نسلهای آینده گنجانده شود.
نظر شما :