وزیر علوم: تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه، نماد تجلیل از همه اعضای هیئت علمی کشور است

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۷۱۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۸۷۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تجلیل از استادان نمونه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، یک حرکت نمادین و به منزله تقدیر از زحمات همه اعضای هیئت علمی کشور است.
وزیر علوم: تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه، نماد تجلیل از همه اعضای هیئت علمی کشور است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر محمد فرهادی در بیست و پنجمین آیین معرفی و نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشور که 30 بهمن در محل سالن اجتماعات دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی برگزار شد، گفت: استاد نمونه، همان اسوه‌ای است که نقش و شأن نمونه بودن خود را توأم با آموزش و انتقال دانش، در تربیت سازنده و دادن امید و ترسیم آینده‌ای زیبا و برانگیزه‌آننده به دانشجوی جوان و سرشار از انرژی و نشاط و میل به زندگی، تعریف و تثبیت می‌کند. وی تاکید کرد: دانشگاه علاوه بر اینکه محل تولید و توزیع دانش هست، محل تولید و تکثیر معنا، امید، پویایی و میل به زندگی نیز هست و در ادبیات ما مفهوم دانشگاه اسلامی نشان دهنده نقش های مختلف این نهاد اجتماعی است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه، یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیر قابل جایگزین است گفت: دانشجویان و استادان دانشگاه از ویژگی «برگزیدگی» برخوردارند. وی افزود: البته این بدان معنا نیست که تمامی بهترین‌های جامعه در دانشگاه هستند. بیرون از دانشگاه نیز نخبگان، فرهیختگان و سرآمدانی هستند که در عرصه‌های مختلف فعالیت و خدمت می‌کنند. وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه محل تجمع «سازمان یافتۀ» نخبگان علمی است ویژگی‌ «سازمان یافته بودن» دانشگاه را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: دانشگاه، مجموعه‌ای متشکل از چند صد عضو هیأت علمی و چند هزار دانشجو و حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی همچون آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، کلاس‌ها و سالن‌ها است که محیطی را برای کسب علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم می‌آورد.

دکتر فرهادی اظهار داشت: اگر ضوابط، رویه‌ها، قوانین و ساختارها که وجه حقوقی دانشگاه هستند را کنار بگذاریم، قطعاً «استاد» و «دانشجو» دو رکن حقیقی و واقعی هستند که دانشگاه بدون آن‌ها غیر قابل تصور است. وی با اشاره به اینکه عده‌ای جوان با انبوهی از آرمان و آرزو و برنامه در مورد خود، آیندۀ و کشور وارد دانشگاه می‌شوند گفت: در آن سوی ماجرا، عده‌ای از اهل علم و تحقیق قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای این جوانان هستند تا یاریگر آنان شده و با انتقال دانش به آنها، و نیز سایر آموزش‌های ضمنی و ایفای نقش تربیتی، آنچه که امروز، «دانشگاه» نامیده می‌شود، بسازند. وزیر علوم به نقش بی‌بدیل و ممتاز استادان دانشگاه اشاره کرد و گفت: نقش استاد در دانشگاه بیش از آنکه یک «انتقال‌دهندۀ ساده و محض دانش و اطلاعات» باشد، در جایگاه یک «الگو و مربی» است. وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاهها تیرماه ۱۳۸۶ مبنی بر اینکه "استاد فقط آموزنده دانش نیست، بلکه منش استاد و روش استاد می‌تواند مربی باشد. استاد، تربیت کننده است. تأثیر استاد روی شاگرد، علی‌الظاهر از تأثیر بقیه عوامل موثر در پیشرفت علمی و معنوی و مادی بیشتر است" گفت: آنچه که خاطره‌ها را می‌سازد و در حافظه‌ها می ماند معمولاً نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات، بلکه روش‌ها و نوع برخورد و نحوۀ مواجهه‌ای است که استاد با دانشجو در دوران دانشگاه داشته است.

وی اظهار داشت: فرض قطعی و مسلم در مورد یک استاد، سواد بالا و دانش به روز و آگاهی‌های ممتازی‌است که باید یک استاد واجد آنها باشد ولی دانش و حجم اطلاعات یک استاد، نه همۀ آن چیزی است که یک استاد باید داشته باشد و نه همۀ آن چیزی‌ است که یک جوان دانشجو بدان متکی و نیازمند است. وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز اموزش عالی باید اختیارات بیشتری در حوزه های آموزشی و برنامه‌ریزی داشته باشند، گفت: باید به دانشگاه‌ها این اختیارات داده شود تا در چارچوب کلی که از سوی وزارت علوم تدوین شود بتوانند در حوزه برنامه‌ریزی‌های آموزشی نظیر بازنگری رشته‌ها و مسائلی از این قبیل بتوانند تصمیم‌گیری کنند. دکتر فرهادی بر ضرورت ساماندهی آموزش عالی در قالب طرح آمایش آموزش عالی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است تاکید کرد و گفت: در این راستا ماموریت‌گرایی و کارآفرینی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مدنظر است. وی گفت: در راستای کیّفیت بخشی به آموزش عالی در سال گذشته ۶۰۰ رشته و برنامه درسی با بیش از ۱۰ سال قدمت بازنگری شد و از سال آینده رشته های بالای ۵ سال نیز مورد بازنگری قرار می گیرند.

بهره‌برداری ۵۰ هزار متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه در سه سال گذشته در بخش دیگری از این مراسم دکتر سلیمی رئیس دانشگاه در سخنانی به بیان گزارشی از پروژه های عمرانی افتتاح شده با حضور مقام وزارت بیان داشت: در سه سال گذشته حدود ۵۰ هزار متر مربع پروژه عمرانی در دانشگاه علامه به بهره‌برداری رسید. وی افزود: به رغم تمام مشکلات مالی که وجود دارد٬ این ساختمان ها ساخته شده است. امروز شاهد بهره‌برداری از بنای مسجد دانشگاه٬ فضاهای اداری جدید٬ ساختمان معاونت دانشجویی٬ معاونت فرهنگی و یک فضای فرهنگی٬ رفاهی در بزرگترین خوابگاه دانشگاه٬ کلینیک مرکز مشاوره و سالن اجتماعات دانشکده روانشناسی هستیم. وی اضافه کرد: امیدواریم در چند هفته آینده شاهد بهره‌برداری کامل از کتابخانه مرکزی دانشگاه باشیم وی با تقدیر از تلاش ها و همکاری ها در به ثمر رسیدن این طرح ها افزود: در ساختن این پروژه ها شخصیت ها و چهره های ستودنی ای تلاش کردند. رئیس دانشگاه عنوان کرد: امیدوارم مقدم استادان گرامی در افتتاح این پروژه‌ها برای گام‌های بعدی دانشگاه در مسیر توسعه مبارک باشد و ان شاء الله در آینده ای نزدیک با تحولات جدید و رشد تازه ای در دانشگاه مواجه خواهیم بود.

دکتر سلیمی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: امروز اولین مرکز تخصصی رشد و فناوری در حوزه علوم انسانی را نیز افتتاح کردیم. وی ادامه داد: امیدواریم شرکت های جدید دانش بنیان علوم انسانی در آنجا هم مستقر  خواهد شد و به زودی محصول کار آنها به نمایش گذاشته می‌شود. لازم به ذکر است در بیست و پنجمین آیین معرفی و نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری از ۱۳ عضو هیئت علمی نمونه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تجلیل شد.


نظر شما :