نشست استادان حقوق و علوم سیاسی دانشگاه با اعضای انجمن طلح‌طلب موست

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۷۱۵ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۲۴۳۶
نشست هم‌اندیشی استادان حقوق و سیاست دانشگاه علامه طباطبائی با اعضای انجمن غیردولتی موست (امدادرسانی پزشکی بین‌الملل) از کشور ژاپن برگزار شد.
نشست استادان حقوق و علوم سیاسی دانشگاه با اعضای انجمن طلح‌طلب موست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های‌ علمی بین‌المللی، در پی هماهنگی‌های به عمل آمده از طریق موزه صلح تهران، هیاتی از اعضای انجمن غیردولتی موست (امدادرسانی پزشکی بین‌الملل) از کشور ژاپن، بیست و ششم بهمن‌ماه جاری در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه با استادان این دانشکده دیدار نمود و در زمینه نحوه گسترش فعالیت‌های صلح‌طلبانه از طریق همکاری با نهادهای دانشگاهی به گفتگو پرداختند.

 در ابتدای این نشست دکتر حمید صالحی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و از اعضای موزه صلح تهران پس از ارائه توضیحاتی در زمینه فعالیت‌های انجمن موست و سابقه همکاری این انجمن با ایرانیان در زمینه فعالیت‌های صلح‌طلبانه به معرفی اعضای هیات دانشگاه علامه طباطبائی پرداخت و از طرف ژاپنی دعوت نمود تا آغازگر گفتگوها باشند. خانم شیزوکو تسویا رئیس انجمن موست پس از معرفی هیات همراه گفت: با توجه به اینکه ما داروساز هستیم و شما سیاست‌دان و حقوقدان، بنا بر قاعده نمی‌بایست زمینه‌ای برای گفتگو بین ما وجود داشته باشد، ولی یک فصل مشترک بین ما وجود دارد و آن صلح و فعالیت‌های مرتبط با آن است. وی در ادامه با اشاره به حمله اتمی به ژاپن در جنگ جهانی دوم گفت: دانشگاه هیروشیما به واسطه این فاجعه تاریخی یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که موضوع صلح به طور یک رشته مستقل در آن تدریس می‌شود و انجمن موست با این دانشگاه همکاری دارد و شاید بتوان زمینه همکاری‌ با دانشگاه علامه طباطبائی را نیز فراهم نمود.

دکتر میرسعیدی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و عضو گروه جزا و جرم‌شناسی با خوش‌آمدگویی به هیات میهمان گفت: خوب است که موضوع فعالیت‌های صلح‌طلبانه به حوزه دانشگاهی نیز کشیده شود و دانشکده حقوق و علوم سیاسی تمایل دارد با دانشگاه‌ها و مراکز غیردولتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در قالب کارگاه‌های علمی و اعزام هیات‌هایی به طور متقابل همکاری نماید که از طریق مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی می‌توان نسبت به این همکاری اقدام کرد. دکتر خرمشاد عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی با بیان اینکه ذات خلقت هستی مبتنی بر صلح است نه جنگ، افزود اگر این صلح بخواهد پایدرا و مستمر باشد می‌بایست حائز سه ویژگی باشد. اول اینکه از پشتوانه اخلاقی برخوردار باشد که پایبندی به آن بادوام باشد، دوم اینکه عادلانه باشد چون انسان‌ها به طور فطری علاقه‌مند به عدالت هستند و اگر صلح عادلانه نباشد پایدار نخواهد ماند و سوم اینکه نهادینه شدن از طریق مجراهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، دیگر لازمه پایداری صلح می‌باشد. وی افزود ما در دانشگاه علامه طباطبائی تلاش داریم مبحث صلح را به عنوان رشته تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد کنیم و امیدواریم این نشست زمینه‌ای برای تاسیس مرکز مطالعات صلح در این دانشگاه باشد.

دکتر فلاحت‌پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی گفت: به سه دلیل حضور در این نشست برای اینجانب ضرورت داشت. اول اینکه به خانواده و شهری جنگ‌زده تعلق دارم که قربانی حملات شیمیایی بوده است. دوم اینکه عضو گروه دوستی ایران و ژاپن در مجلس شورای اسلامی هستم و در این زمینه امکان تعامل وجود دارد و سوم اینکه به عنوان یک ایرانی مفتخر هستم که کشور من هیچگاه هیچ جنگی را آغاز نکرده است و در حال حاضر نیز بودجه نظامی ایران از هر کشوری در منطقه کمتر است. دکتر کاشی دیگر عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی نیز گفت: در رشته مطالعات صلح در ایران و خاورمیانه وضعیت ویژه‌ای وجود دارد و بایستی نگاه ویژه خود را نسبت به مبحث صلح تعریف کنیم. در دنیا فرض بر این است که میان دموکراسی و صلح نسبت مستقیم وجود دارد ولی گاهی در برخی بسترها ایجاد روندهای دموکراتیک نه تنها به گسترش صلح کمک نمی‌کند بلکه ممکن است به وخامت اوضاع نیز منجر شود.

دکتر کواکبیان عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دلایل بسیاری برای تاکید بر صلح در کشور ما وجود دارد. در آموزه‌های دینی ما تاکید بسیاری بر صلح شده است. تاریخ و فرهنگ ما نشانگر آن است که از زمان کوروش کبیر ایرانیان همواره طرفدار صلح بوده و از جنگ گریزان بوده‌اند. انقلاب اسلامی نیز به دنبال ایجاد صلح بوده و در چندین اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر موضوع صلح تاکید شده است و رهبران کشور نیز همواره بر حفظ و ترویج صلح تاکید داشته‌اند. نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جنگی را شروع نکرده و همیشه در مقام دفاع برآمده است. وی افزود: مجلس و دولت فعلی هم همواره از صلح دفاع کرده‌اند و نمونه اخیر آن "برجام" است. ما در پارلمان ایران ذیل فراکسیون دیپلماسی 28 گروه دوستی داریم که از این طریق در جهت فعالیت‌های صلح‌طلبانه آماده همکاری هستیم.

در ادامه نشست، دکتر تسویا با توجه به سخنان دکتر فلاحت‌پیشه به خاطرات خود از شهر کرمانشاه و افتتاح مرکزی برای صلح در آن شهر اشاره کرده و گفت: مردم این شهر در طی جنگ هشت ساله مظلومانه و بی‌دفاع مورد حمله واقع شدند. وی افزود: در سفری که به کرمانشاه داشتیم در موزه این شهر یک "کرسی" دیدم و با توجه به اینکه ما نیز در ژاپن از این وسیله استفاده می‌کنیم برای من جالب بود که با وجود مسافت‌های طولانی به لحاظ جغرافیایی، تشابهات فرهنگی و اشتراکاتی در سبک زندگی مردم وجود دارد و باید بگویم ملت‌هایی که دارای اشتراک باشند کمتر به سمت تعارض و تنش کشانده می‌شوند.

وی در ادامه سخنان خود گفت می‌خواهم در مورد این صحبت کنم که چه کرده‌ایم و چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و تا چه میزان همکاری شما در نیل به اهداف صلح‌طلبانه ما کمک خواهد کرد. وی با اشاره به سخنان دکتر کاشی در زمینه نسبت میان دموکراسی و صلح گفت: حقیقتا در بستر خاورمیانه ارتباط مستقیم میان این دو مفهوم وجود ندارد و در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود، خاورمیانه سهم بسزایی در صلح جهانی دارد و هم این را می‌دانید که نقش ایران در این بین بسیار ویژه است. ما از این مرحله که راه بیافتیم و بگوییم سلاح‌های کشتار جمعی بایستی برچیده شود عبور کرده‌ایم و باید در زمینه نحوه ایجاد صلح و فرهنگ صلح تلاش کنیم که نهاد دانشگاه در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند ولی باید بگویم زمان تنگ است. می‌دانیم و بارها تاکید شده است که ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگی نبوده است ولی این باید به سایر کشورهای منطقه نیز سرایت کند. وی در ادامه بیان داشت: در خصوص تاسیس رشته صلح، تجربه دانشگاه‌های ژاپن بدین گونه بوده است که واحد درسی صلح در بیشتر رشته‌ها وجود دارد و دانشجویان در رشته‌های مختلف واحد درسی صلح مرتبط با رشته اختصاصی خود را می‌گذرانند، بدین ترتیب که تقریبا همه رشته‌ها در سال یک این واحد درسی را به عنوان واحد عمومی در برنامه درسی خود گنجانده‌اند و با توجه به ماهیت علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی باید بگویم که این دانشگاه می‌تواند بهترین گزینه برای تاسیس این رشته تحصیلی باشد.

در خاتمه این نشست، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه با اشاره به قرار داشتن این دانشگاه در میان 10 دانشگاه بزرگ کشور و اینکه قطب علوم انسانی محسوب می‌شود، استادان آن را جزء تاثیرگذارترین اساتید علوم انسانی در ایران دانسته که آثار پژوهشی آن‌ها تاثیر بسیاری در جامعه علمی ایران دارد و به همین دلیل است که مطالعات معطوف به صلح در فضای آکادمیک ایران بایستی از دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شود، به این دلیل که در شرایط کنونی کشور بسیاری از جریان‌های فکری از درون این دانشگاه بیرون می‌آید. دکتر سلیمی افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد نوعی دیگر از تفکر سیاسی و علمی شکل گرفته است. در دنیای امروز اکثر نگاه‌ها به روابط بین‌الملل بر مبنای جنگ و تخاصم شکل می‌گیرد، همه دیدگاه‌ها به دنبال صلح هستند ولی نگاهشان به روابط بین‌الملل بر اساس جنگ و تعارض است. به نظر می‌رسد آن‌ها جنگ را ذات سیاست می‌دانند و به دنبال چیزی به نام صلح هستند که در ذات سیاست نیست. این در حالی است که در میان اساتید این دانشگاه نوع دیگری از نگاه به سیاست در حال شکل‌گیری است که بر اساس آن انسان گرگ انسان نیست، بلکه انسان‌ها موجوداتی معناآفرین بوده و به دنبال تبادل اندیشه هستند. 

دکتر سلیمی در پایان سخنان خود اظهار داشت: می‌خواهم پیشنهادی را مطرح کنم، آمادگی داریم با همکاری انجمن موست و با تصدی دانشکده حقوق و علوم سیاسی سالانه یک کارگاه فهم صلح بر اساس اندیشه‌های سیاست برگزار کنیم. این کارگاه می‌تواند با شرکت استادان حقوق و علوم سیاسی و فعالان صلح از کشورهای مختلف برگزار شود و گواهی شرکت در کارگاه هم ارائه شود و امیدوارم در نتیجه آن زمینه فهم صلح‌آمیز از سیاست فراهم شود. لازم به ذکر است این انجمن تاکنون در کشورهای مختلف به امدادرسانی پزشکی پرداخته‌اند و به مدت 13 سال است که با انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌‌های شیمیایی در ایران همکاری داشته‌اند.


نظر شما :