در دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد؛
شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی
به گزارش روابط عمومی، شصت و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی صبح امروز (چهارشنبه 2 آبان ماه 1403) با حضور دکتر شجاع احمدوند، سرپرست دانشگاه علامهطباطبائی، دکتر روحالله رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران وزارتی و دانشگاهی و معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزشی سراسر کشور، با هدف دانشگاه مهارتمحور، پویا و هدفمند در برنامه هفتم توسعه در دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد.
دکتررازینی در این اجلاس گفت: اهداف اجلاس شامل مشارکت جمعی در تحقق تکالیف برنامه هفتم پیشرفت، هماهنگی اجرایی سال تحصیلی پیش رو، تبادل نظر در مورد مسائل جاری حوزه آموزش و افزایش انسجام شبکه همکاران آموزش است.
وی یادآور شد: محوریت برنامه دولت چهاردهم برنامه هفتم توسعه است و وزارت علوم متولی پیگیری برنامههای هفتم توسعه است و بیشترین اقدام این برنامه در حوزه آموزش است.
دکتر رازینی به موضوعات محوری اجلاس امروز اشاره کرد و گفت: ماموریتگرا و هدفمند بودن آموزش موضوع اول است و تمام آنچه امروزه گفته میشود متناسب با نیاز کشور است و اگر به دنبال علم نافع هستیم باید آن را اولویت قرار دهیم. روند تحولاتی که اتفاق میافتد پویایی و هدفمند بودن آموزش است و نظم و قانون مداری یکی دیگر از مواردی است که در ضوابط و آییننامهها اجرایی میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: همافزایی و مشارکت، موضوع مهم دیگری است که باید از کارگروههای تخصصی این حوزه در دانشگاهها استفاده کنیم تا از این طریق بتوانیم به درخواستها پاسخ دهیم و نواقص رفع شوند. چابکسازی و پاسخگویی از جمله مواردی است که سعی کردهایم از این طریق کارهای عقب مانده و پشت خط مانده را برطرف کنیم.
وی گفت: بر اساس آنچه در سند آمایش و الزامات بالادستی و خواسته مقام معظم رهبری بوده در این راستا پنج محور را در دستور کار قرار داده ایم که این محورها تقویت نقش آموزشی در نظام عتف، ارتقای مهارتافزایی و اشتغالپذیری، بهبود الگوی حکمرانی و بهرهوری، حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان و نیازمحوری و تقاضامحوری هستند.
دکتر رازینی تاکید کرد: نیازمحوری و تقاضامحوری از جمله مواردی است که ارتباط جامعه و صنعت را در بر میگیرد که در این زمینه کارهای مهم انجام شده است و امیدواریم نقطه ضعفهایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
وی افزود: این پنج محور میتواند اصل تغییراتی که در حوزه آموزش وجود دارد را رقم بزند. هر کدام از این اهداف به هدفهای کوچکتری تقسیم میشوند. برای مثال سطحبندی موسسات آموزش عالی و اجرای صحیح اصل ۳۰ قانون اساسی ذیل هدف بهبود الگوی حکمرانی و بهرهوری قرار میگیرند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: مأموریتهای معاونت آموزشی در برنامه هفتم توسعه در قالب 3 ماده بیان شده و بر اساس ماده ۹۶ برنامه لازم است آمایش آموزش عالی بر مبنای اصل ۳۰ قانون اساسی انجام شود. بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۵ باید آموزش مهارتی در افق قانون برنامه هفتم پیشرفت تدوین شود و بر اساس ماده ۹۵، گسترش آموزش عالی در افق برنامه هفتم پیشرفت انجام خواهد شد.
نظر شما :