برگزاری نشست هم‌اندیشی «تحولات منطقه غرب آسیا، لبنان و غزه» در دانشگاه علامه‌طباطبائی/ گزارش تصویری

۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۷ کد : ۲۶۸۰۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۳
نشست هم‌اندیشی «تحولات منطقه غرب آسیا، لبنان و غزه» با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه و به همت بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی «تحولات منطقه غرب آسیا، لبنان و غزه» در دانشگاه علامه‌طباطبائی/ گزارش تصویری

به گزارش روابط عمومی، نشست هم‌اندیشی تحولات منطقه غرب آسیا، لبنان و غزه با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، از سوی بسیج اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.

باید به عنوان نخبگان دانشگاهی ، ذهن جامعه را نسبت به مسائل منطقه و جهان روشن کنیم
دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست با اشاره به سالروز  انجام عملیات طوفان‌الاقصی گفت: ما اگر بخواهیم یک نگاه منظومه‌ای به مسائل غرب آسیا داشته باشیم می‌توانیم علت اهمیت منطقه غرب آسیا را متوجه شویم. موقعیت جغرافیایی، سوق‌الجیشی بودن این منطقه، مهد تمدنی بودن آن و چهار راه پنج قاره بودن از مهم‌ترین دلایل اهمیت این منطقه است. 
وی با اشاره به بحران‌های 10 سال گذشته منطقه غرب آسیا، تصریح کرد: اینگونه به نظر می‌رسد کم‌کم و با این اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته برای حزب‌الله لبنان پیش آمد و جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی انجام داد، روند به سمتی پیش می‌رود که سازش دیگر معنای خود را از دست داده است. هم اسرائیل و هم حزب‌الله وارد میدان شده‌اند تا موجودیت خود را ثابت کند.

دکتر فاتحی تاکید کرد: یکی از نهادهایی که می‌تواند مسائل منطقه و جهان را تحلیل کند، دانشگاه است. اخیرا نتانیاهو هم اعلام کرده است که جنگ ما جنگ آخر زمانی است؛ اینکه جنگ را در قالب یک موضوع آرمانی و ایدئولوژیک مطرح می‌کند، مسئله بسیار مهمی است و این بُعدی است که دانشگاه‌ها می‌توانند آن را تبیین کنند. 
وی گفت: امیدارم بتوانیم ادبیاتی را تولید کنیم و نقش خود را به عنوان بخشی از جامعه نخبگانی نسبت به مسائل مسلمانان و محرومان ایفا و ذهن جامعه را نسبت به مسائل منطقه و جهان روشن کنیم.

باید در تبیین مسائل منطقه حضور فعال داشته باشیم و بتوانیم در تنها دانشگاه علوم انسانی کشور، جریان‌سازی کنیم
در ادامه نشست حجت‌الاسلام صادق اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه‌طباطبائی تصریح کرد: فیلم‌های زیادی درباره مردم و کودکان غزه، فلسطین و لبنان دیده‌ایم که نشان می‌دهد که بسیاری از آیات و نگاه معرفتی و توحیدی آن‌ها در زندگی روزمره و اتفاقاتشان اثرگذار است.
وی افزود: حضرت آقا در خصوص راه مقاومت، حزب‌الله و توفیق‌های آن‌ها و ادامه مسیرشان، فرمودند که دو عنصر مهم وجود دارد برای افرادی که پایبند به این مسیر هستند؛ نخست ایمان و دیگری اراده است. در آیه «الا ما کَتَبَ الله لَنا» نیز مشخص است که هرآنچه که بر ما اصابت می کند و اتفاق می‌افتد، باید نگاه توحیدی در ما باشد. اگر دین خدا را یاری کنیم به طور حتم نصرت الهی نیز همراه ما خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یادآور شد: بلوغ و رشد فکری ایجاد شده در سطح منطقه و جهان نشان می‌دهد که موازنه قدرت به‌هم ریخته است. در حال حاضر شاهد بازطراحی در نظم نوین جهانی هستیم. جبهه مقاومت در منطقه و کشورهای اسلامی و پیرامون رشد کرده و گسترش یافته است. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس فرموده رهبری، اینگونه نیست که با رفتن حسن نصرالله، حزب‌الله فرو بریزد. این جریان و نهضت همچنان ادامه خواهد داشت. طبق تأکیدهای مقام معظم رهبری، باید امت‌سازی کنیم آن هم امت اسلامی. در حال حاضر کشور‌های اسلامی باید بتوانند یک دیوار دفاعی و حرفی برای گفتن داشته باشند. باید در تبیین مسائل منطقه حضور فعال داشته باشیم و بتوانیم در تنها دانشگاه علوم انسانی کشور، جریان‌سازی کنیم.

همه ما نسبت به امنیت ملی ایران مسئولیت داریم
دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی عضو هیئت عامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی نیز در این نشست اظهار کرد: تشکلات دانشجویی ما در زمینه برگزاری نشست‌ها و تحلیل مسائل منطقه بسیار فعال هستند. همگی ما نسبت به امنیت ملی ایران مسئولیت داریم. یکی از مهم‌ترین رسالت بسیج اساتید، تولید معرفت در حوزه‌های مختلف به‌ویژه موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته شده، است. 
وی افزود: مسئله 7 اکتبر ناگهانی نبود و پیشینه و تاریخی داشت. غزه یک زندانِ سر باز است. در این جنگ نیز حقوق بین‌الملل به فلسطینیان اجازه داده است تا دفاع کنند چون دفاع در این شرایط یک امر طبیعی است. جنگ غزه بر سر خود غزه نیست بلکه بر سر نظم جهانی و منطقه‌ای است. دو گذرگاه نظم جدید که در حال شکل‌گیری است، اوکراین و غزه هستند که مقاومت را نیز شامل می‌شود. جبهه مقاومت کل واحدی است؛ یکی برای همه و همه برای یکی. سوالی که قبل از عملیات وعده صادق 2  مطرح بود این بود که می‌گفتند چرا ایران عملیاتی انجام نمی‌دهد. ایران یک سال است که در کانون و محور مقاومت قرار دارد، اینکه مستقیم وارد جنگ شویم یک موضوع جدا است. 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی تصریح کرد: اگر لازم باشد ایران مستقیم نیز وارد جنگ می‌شود. مقام معظم رهبری فرمودند که شتابزده عمل نمی‌کنیم. یک موضوع عقلانی مهم در خصوص جنگ، کی، کجا و چگونه انجام دادن آن است. صبر راهبردی به معنای آن است که ما در بهترین زمان و مکان و با بهترین کار و کمترین هزینه عملیات را انجام دهیم؛ این عین عقلانیت است. خوشبختانه ایران دچار تعجیل نشد. 
وی بیان کرد: در حال حاضر دعوا بر سر بقا است. در طول تاریخ بین‌الملل هر کس در این خصوص مماشات کرد، نتیجه عکس گرفت. اگر جلوی متجاوز گرفته نشود، بیشتر ادامه می‌دهد. اگر ایران یا حماس عملیاتی انجام نمی‌دادند، شرایط امنیتی نامطلوب بود و اکنون نیز یک سری هزینه باید داد. در معمای امنیت باید تصمیم گرفت که بجنگیم یا خیر؟ تله نجنگیدن اندازه تله جنگیدن خطرناک است. توازن بین این دو بسیار مهم است. برای نجنگیدن نیز باید آماده جنگ بود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند تا قدرت و توانایی خود را به اقیانوس آرام ببرند تا با چین موازنه‌سازی کنند. جایی را که باید مدیریت می‌کردند خاورمیانه بود. قرار بود یک نظم کنترل از راه دور به وجود بیاید و اسرائیل، عربستان و مجموعه کشور‌های عربی این نظم راه دور آمریکا را مدیریت کنند. یکی از پیامدهای عملیات طوفان‌القصی این بود که این نظم را برهم زد. 
وی گفت: یکی از راهبردها برای تضعیف ایران، زدن اهرم‌های قدرت منطقه بود. یکی از نقاط قوت ما این است که ما قدرت منطقه هستیم و یک نظمی را ایجاد کرده‌ایم. در پیمان ابراهیم میان عربستان و اسرائیل، مسئله فلسطین کامل فراموش شد. یک مثال معروفی که در روابط بین الملل وجود دارد این است که تمام منازعات جنگ سرد بعد از فروپاشی شوروی تمام شد به جز منازعات اعراب اسرائیلی. تنها منطقه‌ای که موی دماغ نظم جهانی آمریکا بود همین منطقه فلسطین و اطراف آن است. یکی از راهبردهای اسرائیل ایجاد ترس و وحشت است و البته تاکنون به هیچ یک از اهدافی که اعلام کرده بود دست نیافته است. شهادت یک فرمانده به معنای از بین رفتن جنبش نیست. اسرائیل تمام تلاش خود را می‌کند تا بازسازی شود چراکه برای نخستین بار دچار جنگ فرسایشی شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل در بحث اطلاعاتی شکست خورده است و دیگر سرویس‌ها مانند سیا به کمکش آمدند. امیدوار هستیم هرچه سریعتر جنگ به سود مقاومت خاتمه پیدا کند. حقوق بین الملل دیگر نمی‌تواند کمک کند. بر خلاف تصورها، این محور مقاومت است که برای منافع ملی ایران بیشتر هزینه می‌کند نه ایران برای محور مقاومت.

تکمیل می‌شود...

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی نشست تخصصی تحولات منطقه منطقه غرب آسیا بسیج اساتید دانشگاه


نظر شما :