بازدید هیات موسس دانشگاه ابن سینا افغانستان از دانشگاه علامه طباطبائی

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۶۸۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۷۵۴۹
گروهی از اعضای هیات موسس دانشگاه غیرانتفاعی ابن سینا افغانستان بیست و چهارم بهمن‌ماه با معاون پژوهشی و مدیران حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.
بازدید هیات موسس دانشگاه ابن سینا افغانستان از دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، هیات دانشگاه ابن سینا متشکل از آقایان دکتر ارشاد معاون آموزشی، دکتر باقری رییس شعبه مزار شریف، دکتر وقار رییس دانشکده مدیریت و دکتر خاوری رئیس دانشکده علوم سیاسی که عضو هیات موسس این دانشگاه نیز بودند به منظور رایزنی در خصوص همکاری‌های دانشگاهی با معاون پژوهشی و مدیران حوزه معاونت پژوهشی دیدار و گفتگو کردند. 

در ابتدای این جلسه دکتر هنری معان پژوهشی دانشگاه با اشاره به مراودات قابل توجه استادان دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه‌های افغانستان، این دانشگاه را به عنوان یک نهاد علمی شناخته شده در کشور افغانستان توصیف کرد و به ارائه آمار کمی و کیفی در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی موجود پرداخت. وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه، به جایگاه ویژه کشور افغانستان در این حوزه اشاره داشت و تداوم آن را حائز اهمیت دانست. در ادامه دکتر تیشه‌یار مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه به اختصار گزارشی در مورد همکاری‌های دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه‌های افغانستان ارائه نمود. وی برگزاری کارگاه روش‌شناسی در دانشگاه گوهرشاد، برگزاری همایش گفتگوهای فرهنگی ایران و افغانستان، برگزاری دوره دانش‌افزایی برای گروهی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رسانه‌های افغانستان، برگزاری دوره دانش‌‍افزایی برای دانشجویان نخبه دانشگاه کابل، اشتغال 4 استاد افغان در دوره‌های فرصت مطالعاتی و اقدام مشترک با دانشگاه کاتب در انتشار مجله مطالعات ایران و افغانستان را نمونه‌هایی از این همکاری‌های برشمرد.

دکتر زندمقدم مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه نیز به ارائه گزارشی آماری از عملکرد این مدیریت پرداخت. وی فعالیت این مرکز را به عنوان یکی از واحدهای فعال انتشاراتی در حوزه علوم انسانی ایران معرفی نمود و با اشاره به روند ارسال انتشارات این دانشگاه به کشور افغانستان در قالب اهداء کتاب به دانشگاه‌های این کشور در خصوص تداوم و گسترش همکاری‌های مشترک اعلام آمادگی نمود.

در ادامه دکتر نیسی مدیر پژوهشی دانشگاه نیز به ارائه پیشنهادهایی در زمینه همکاری‌ با دانشگاه‌های افغانستان پرداخت. تعریف و اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک که حضور پژوهشگران ایرانی در آن‌ مورد نیاز است ی از پیشنهادات مطرحه شده بود. وی با اشاره به فعالیت کرسی‌های نظریه‌پردازی علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی، نظریات جدید برآیند از این کرسی‌ها را معادل کل نظریه‌های علوم انسانی ارائه شده در دیگر دانشگاه‌های ایران عنوان کرده و افزود: این نظریه‌ها می‌تواند به سیاست، اقتصاد و سایر حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی در کشور افغانستان کمک کند و حتی می‌توان در زمینه‌های مشخص پروژه تحقیقاتی تعریف کرده و به طور مشترک به انجام رساند. در ادامه این جلسه، دکتر ارشاد در بیان انگیزه و چگونگی تاسیس دانشگاه ابن‌سینا اظهار داشت: این دانشگاه اولین مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی در افغانستان است که در سال 1389 توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران در کابل تاسیس شد و سپس شعبه دوم آن در مزارشریف برقرار گردید. 

وی با تاکید بر اینکه تمامی اعضای هیات موسس دانشگاه ابن‌سینا از دانشگاه‌های ایران و به خصوص دانشگاه علامه طباطبائی می‌باشند، هدف و انگیزه این اقدام را بسط و گسترش فرهنگ دانشگاهی ایران در کشور افغانستان عنوان کرد. وی در ادامه با ارائه آماری از تعداد دانشجو و استاد و دانشکده‌های در حال فعالیت این دانشگاه نسبت به همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی در سه محور مشخص ابراز تمایل نمود. ارائه بورس‌های تحصیلی برای اساتید در مقطع دکتری، ارائه فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید با رتبه علمی دکتری، همکاری در زمینه طرح‌های پژوهشی این سه محور بودند.  وی همچنین با اشاره به جمع‌آوری کتب و مجلات برای تجهیز کتابخانه دانشگاه ابن‌سینا درخواست داشت تا تعداد دو نسخه از تمامی آثار نتشر شده دانشگاه علامه طباطبائی در اختیار این دانشگاه قرار گیرد. دکتر ارشاد در پایان سخنان خود با اشاره به همکاری دانشگاه ابن‌سینا با چندین دانشگاه آسیایی و اروپایی پیشنهاد تشکیل شبکه‌های دانشگاهی و فعالیت مشترک را نیز مطرح نمود.

دکتر باقری نیز که از دانش‌آموختگان دانشگاه علامه طباطبائی در مقطع دکتری رشته اندیشه سیاسی در اسلام است. وی نیز در این جلسه در باره شعبه دانشگاه ابن سینا در شهر مزارشریف به ارائه اطلاعاتی پرداخت. دکتر خاوری رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ابن سینا نیز با اشاره به طرح‌های مشترک این دانشگاه با دانشگاه‌های خارجی از جمله طرح‌های مطالعاتی در حوزه امنیت با مراکز علمی آلمان و نیز طرح‌هایی با محوریت موضوع تروریسم با مشارکت دانشگاه‌های هندوستان، در زمینه تعریف و اجرای طرح پژوهشی در زمینه مهاجرین و مسائل مرتبط با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی ابراز تمایل کرد.

در خاتمه این جلسه دکتر هنری با استقبال از مباحث مطرح شده اظهار داشت: در خصوص اعطای بورس‌های تحصیلی همچون گذشته که سهم قابل توجهی از بورس‌های تحصیلی دانشگاه علامه طباطبائی به دانشجویان افغان تعلق گرفته است اقدامات لازم انجام خواهد گرفت و در زمینه همکاری برای انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و نیز نگارش و چاپ مشترک کتاب و نشریات علمی آمادگی همکاری متقابل را داریم.


نظر شما :