معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی مطرح کرد:

انتقال ۴۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی دانشگاه علامه‌طباطبائی از سطح شهر به پردیس‌های ۱ و ۲

۰۳ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۴ کد : ۲۶۵۶۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۵۴
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: قصد داریم چهار هزار و پانصد دانشجو را از خوابگاه‌های پراکنده‌ سطح شهر منتقل و در کنار دانشگاه مستقر کنیم که این کار ثمرات فراوانی هم برای دانشگاه و هم برای دانشجویان دارد.
انتقال ۴۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی دانشگاه علامه‌طباطبائی از سطح شهر به پردیس‌های ۱ و ۲

به گزارش روابط عمومی به نقل از خبرگزاری ایلنا، دکتر عباسعلی وفایی،معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی به این سوال که رئیس دانشگاه  هفته‌ پیش اعلام کرده بود که دانشگاه علامه‌طباطبائی در پی تجمیع دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها است، در موضوع خوابگاه‌ها ظرفیت طرحی که در دست اقدام است چه نسبتی با ظرفیت فعلی خوابگاه‌های دانشگاه علامه بر قرار می‌کند؟ آیا ظرفیت خوابگاه افزایش پیدا می‌کند؟ یا ظرفیت فعلی مبنای خوابگاه تجمیعی خواهد بود؟ پاسخ داد و گفت: خوابگاه‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی در 12 نقطه شهر پراکنده است و ظرفیت ‌ای متفاوتی دارد؛ از صد نفر تا هزار نفر و این پراکندگی، هزینه‌های فراوانی را بر دانشگاه تحمیل می‌کند هم از جهت آمد و شد و هم تعداد نیروهایی که باید در خوابگاه‌ها باشند و بسیاری از مسائل دیگر نظیر نگهداری و تعمیرات خوابگاه‌ها. از همه‌ این جهات، پراکندگی خوابگاه‌ها، هزینه‌های فراوانی برای دانشگاه دارد.

برنامه‌ تجمیع دانشگاه مصوبه‌ سال ۸۴ است
دکتر وفایی همچنین ضمن اشاره به سابقه طرح تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: برنامه دانشگاه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴ همواره بر این بوده که تجمیعی در دانشگاه انجام شود؛ اعم از دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها و همه‌ این ساختمان‌ها در یک جا مستقر شوند و این خود بسیاری از مشکلات دانشگاه را رفع می‌کند. در سالی که گذشت و نیز در شش ماه نخست سال جاری دانشگاه فعالیت‌های فراوانی کرد و توانست نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جلب کند تا یک ردیف بودجه‌ای را برای تجمیع دانشگاه علامه‌طباطبائی، در قانون بودجه لحاظ کنند و این فرصت را فراهم کرد که دانشگاه بتواند با کوشش این مشکل را رفع کند. در همین راستا ما از یک سال پیش برنامه‌ریزی کردیم و کارها را پی گرفتیم. هم در جهت تجمیع دانشکده‌ها در ساختمان مرکزی پردیس ۱ و پردیس ۲ و نیز خوابگاه‌ها.

تجمیع خوابگاه‌های سطح شهر در اطراف دانشگاه علامه‌طباطبائی
وی همچنین در توضیح بیشتر طرح تجمیع خوابگاه‌ها گفت: خوابگاهی را در پردیس 2 و یک خوابگاه را در پردیس 1 دانشگاه، با ظرفیت چهار هزار و 500 دانشجوی دختر و پسر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و نقشه‌های آماده را نیز تحویل سازمان برنامه و بودجه داده‌ایم. این طرح‌ها در کمیسیون ماده 23 سازمان برنامه و بودجه مصوب شد و از برنامه‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار ساخت و ساز را شروع کنیم. بدیهی است که اگر ما چهار هزار و 500 دانشجو را از خوابگاه‌های پراکنده‌ سطح شهر منتقل و در کنار دانشگاه مستقر کنیم، ثمرات فراوانی هم برای دانشگاه و هم برای دانشجویان دارد. دانشجویان بعضا یک ساعت، یک ساعت و نیم در مسیر آمد و شد دانشکده و خوابگاه هستند و این امر خستگی برای دانشجویان ایجاد می‌کند و خیلی مناسب نیست و از همین رو این اقدام به نفع دانشجویان است و برای دانشگاه هم در حوزه صرفه‌جویی در هزینه‌ها ثمرات فراوانی دارد.

۱۰۸ واحد خوابگاه متاهلی تا اواخر آبان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد
معاون مدیریت و توسعه منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: در کنار این دو خوابگاهی که مصوب شده و تمهیدات لازم برای ساخت آن‌ها فراهم شده، ساخت دو خوابگاه متاهلی هم در دست اقدام است که یکی از آن‌ها در شرف اتمام است و امیدواریم که تا یکی دو ماه آینده بتوانیم، ظرفیت ۱۰۸ واحد متاهلی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. هفته گذشته دیداری داشتم و تمهیداتی فراهم شد تا در اواخر آبان ماه سال جاری بتوانیم این ساختمان را تحویل بگیریم و در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهیم. حالا ممکن است یک ماه هم دیرتر شود ولی جزو برنامه‌های محتوم دانشگاه است که همه موانع هم برطرف شده و به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: نقشه یک خوابگاه متاهلی دیگر نیز در حال آماده شدن است. این دو خوابگاه با ظرفیت دویست و پنجاه نفر برای نخستین بار در دانشگاه علامه‌طباطبائی برای دانشجویان متاهل ساخته می‌شود و همه جنبه‌های رفاهی و مسائل مختلف نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

مجوز تامین منابع مالی ساخت پروژه‌ها اخذ شده است
دکتر وفایی بیان کرد: مهمترین مؤلفه در ساخت مواردی که اشاره کردم تامین منابع مالی است که در سال گذشته تمهیداتی اندیشیده شد و همه مراحل قانونی برای تهاتر یا تبادل و تبدیل ساختمان‌های دانشگاه و یا فروش آن‌ها طی شده و از هیئت دولت مجوز لازم گرفته شده و برخی از مجوزهای دیگر هم چندین مرحله را طی کرده و به مرحله پایانی خود نزدیک شده است که دانشگاه با دست پر و از راه قانونی، با فروش املاک و یا از طریق تهاتر و یا از طریق فروش و تبدیل بتواند این کار را انجام دهد.

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌ها را خواهیم داشت
وی به نسبت ظرفیت‌خوابگاه‌های در دست ساخت و خوابگاه‌های فعلی پرداخت و گفت: پرسش شما این بود که ظرفیت خوابگاه‌های موجود و خوابگاه‌هایی که در دست داریم به چه نسبتی است. قطعا خوابگاه‌هایی که در دست احداث‌اند، دو خوابگاه مجردی و دو خوابگاه متاهلی تقریبا با نسبت پانزده تا بیست درصد بیش از ظرفیت‌های موجود خوابگاه‌هایی که داریم، هستند. ضمن اینکه الان در خوابگاه‌ها ممکن است مقداری از جهت کمی به دلیل این که با کثرت دانشجویان نیازمند خوابگاه مواجهیم، استانداردهای لازم لحاظ نمی‌شود و ممکن است در یک خوابگاهی اتاقی که مناسب سه نفر باشد ما چهار نفر را قرار بدهیم اما در خوابگاه‌های جدید همه این‌ها دیده شده و به مراتب بهتر و مطلوب‌تر برای دانشجویان خواهد بود.

خوابگاه‌های دانشجویی در دهکده المپیک و نزدیک ورزشگاه آزادی
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی همچنین در توضیح موقعیت مکانی این خوابگاه‌ها گفت: پردیس2 نزدیک به ورزشگاه آزادی است که اکنون در آن پردیس، دو دانشکده‌ تربیت بدنی و علوم ورزشی و  آمار، ریاضی و رایانه مستقر است؛ همچنین دو خوابگاه متاهلی که اشاره شد در مجاورت آن‌ها ساخته خواهد شد.

بازگشت زمین‌های دانشگاه
وفایی اضافه کرد: الان گفت‌وگوهایی داریم تا هم به پردیس 1، زمین‌هایی افزوده شود و هم در پردیس 2 مطالباتی که از شهرداری داریم و زمین‌های دانشگاه را که پیش‌تر برای ساخت اتوبان تهران- چالوس گرفته بودند را با توافق های انجام شده،  بازگردانیم و پردیس‌ 2 دانشگاه هم گسترش پیدا کند. برنامه جامعی برای آنجا داریم.

چند هکتار زمین‌ به اراضی دانشگاه ملحق شده‌ است
وی در ادامه گزارشی از وضعیت پردیس 1 دانشگاه علامه طباطبائی ارائه داد و گفت: در پردیس 1 چند هکتار زمین‌ به اراضی دانشگاه ملحق شده‌ است و در صدد آن هستیم که برخی زمین‌های دیگر که متعلق به شهرداری است یا برخی از جاهای دیگر را در تملک و استفاده‌ دانشگاه قرار دهیم. در این خصوص هم گفت‌وگوهای مقدماتی انجام شده و رضایت گرفته شده ولی نیازمند مصوبه در سازمان است که بتوانیم زمین‌ها را به دانشگاه ملحق کنیم و مساحت پردیس 1 و 2 گسترش پیدا کند.

راه‌اندازی خوابگاه‌های تجمیع شده‌ دانشگاه علامه‌طباطبائی تا دوسال و نیم دیگر
وی در پاسخ به این سوال که عملیات اجرایی کی شروع می‌شود و چه زمانی  به پایان می‌رسد؟ گفت: ساخت در این وسعت نیازمند یک زمان کافی است ولی به دلیل اینکه ما نیاز داریم که تجمیع انجام شود، برنامه‌ریزی خواهیم کرد که به سرعت این اتفاق بیفتد. ضمن اینکه به کیفیت و مسائل دیگر آسیبی نزند. همین که هفته‌ پیش ماده ۲۳ مصوب شد و این قدم که تثبیت شود، همه‌ کارها را انجام داده‌ایم، و ساخت خوابگاه به مناقصه گذاشته می‌شود و با این شرایط شروع پروژه دو سه ماهی طول خواهد کشید اما پیش‌بینی ما این است که تا دو سال و نیم همه ظرفیت خوابگاه‌ها در اینجا تجمیع شود و دانشجویان در اینجا مستقر شوند.
 

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی عباسعلی وفایی معاونت توسعه و مدیریت منابع


نظر شما :