پیام تبریک رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری و تقدیر از دکتر محمدعلی زلفی‌گل

۰۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۹ کد : ۲۶۲۹۴ خبر روز
تعداد بازدید:۵۲۰۰
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در پیامی با قدردانی از خدمات ارزنده دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم پیشین، گفت: رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دکتر حسین سیمایی صراف با تخصص علوم انسانی، به عنوان وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری، برای این دانشگاه بسیار امیدوارکننده است.
پیام تبریک رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری و تقدیر از دکتر محمدعلی زلفی‌گل

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه دانشگاه علامه‌طباطبائی در پیامی با قدردانی از خدمات ارزنده دکتر محمدعلی زلفی‌گل،وزیر علوم پیشین، رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری را تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

«رای اعتماد مجلس به جناب آقای دکتر سیمایی صراف در حالی اتفاق افتاد که از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون آقای دکتر سیمایی صراف جزء معدود وزیرانی است که با تخصص علوم انسانی مسئولیت وزارت علوم را برعهده می‌گیرند و این انتخاب برای دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی بسیار امیدوار کننده و همواره مورد انتظار بوده است. ضمن تبریک این مسئولیت بزرگ به جناب آقای دکتر سیمایی صراف از خداوند منان توفیق روزافزون ایشان را مسئلت داریم و همچنین برای استاد بزرگوار و ارجمند جناب آقای دکتر زلفی‌گل که در این مدت تلاش فراوانی برای ارتقای آموزش عالی داشتند و در عین‌حال با رفتار فروتنانه خود درس‌های بزرگی به همه ما آموختند صمیمانه خداقوت عرض می‌کنیم و بهترین‌ها را برایشان آرزومندیم.
امام علی علیه السلام فرمودند: «‌الولایات مضامیر الرجال» یعنی منصب‌های حکومتی میدان آزمایش مردان هستند. این نگاه که به عنوان یک فرهنگ در متون اسلامی ما به طور گسترده وجود دارد الهام‌بخش و مسئولیت‌زا است.
واقعیت آن است که فرصت این مسئولیت‌ها کوتاه است. در این فرصت کوتاه استفاده مفید و موثر از لحظه لحظه زمان و اخذ تصمیمات درست (توام با اخلاص و تدبیر) و پیگیری تحقق این تصمیمات (با مجاهدت فراوان)، بدون شک نتایج مؤثری را به ارمغان خواهد آورد. البته مهم این است که در این محدوده زمانی که فرصت داریم به سوی موضوعات و مسائلی حرکت کنیم که در واقع آن‌ها اصلی‌ترین موضوعات وزارت علوم باشند و حل آن‌ها و یا اقدام برای آن‌ها در اولویت موضوعات باشند. فهم اولویت‌ها از بین همه مسائلی که وزارت علوم با آن‌ها مواجه است نیازمند همفکری و جلب مشارکت دانشگاهیان است تا فهرستی از مهمترین موضوعات شناسایی و آنگاه اولویت‌ها تعیین شوند. این موضوع بسیار جدی و نیازمند پیش‌بینی سازوکارهای مؤثری در این دوره است تا از این طریق بتوان مسیر روشن و مطمئنی را پیمود، آنچنان که پس از چهار سال که از عمر این دولت سپری می‌شود جایگاه آموزش عالی به خوبی و به واقع ارتقا پیدا کرده باشد.
توجه به مشکلات وزارت علوم از یک جهت، توجه متمرکز بر مسائل وزارت علوم است و از یک جهت برخی مسائل و موضوعات وزارت علوم با نقش و کنش دستگاه‌های دیگر پیوند خورده است. فهم اولویت‌های هر بخش نیازمند تأمل و همفکری است.
از سوی دیگر امروز ما معتقدیم بخش زیادی از موضوعات و مسائل جامعه و حکمرانی ریشه در حوزه علوم انسانی دارد. نگاه‌های سخت‌افزارانه و مهندسی آن‌هم از نوع مکانیکی آن، سال‌ها است در جامعه ما توسط مدیران در اولویت قرار می‌گیرد در حالیکه اثربخشی و کارآمدی آن‌ها در موارد متعددی به روشنی زیر سوال رفته و یا آثار نقص در نگاه‌های تک بعدی سخت‌افزارانه مکشوف شده است. توجه مناسب و درخور به حوزه علوم انسانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استادان متخصص در این حوزه نیازمند جهت‌گیری کارشناسانه وزارت علوم و فراهم کردن امکان تعامل نزدیک استادان علوم انسانی با موضوعات و مسائل اجتماعی است. 
از این بابت علوم انسانی یک مسئولیت بزرگ اجتماعی را برای خود قائل است و آن را مطالبه می‌کند. نقش وزارت علوم برای بهره‌مندی حاکمیت از علوم انسانی در بخش‌های مختلف فعالیت اعم از آنچه ماهیتا جنس علوم انسانی دارد مانند اقتصاد، فرهنگ، تجارت، امور اجتماعی، تعلیم و تربیت و ...‌ تا بخش‌هایی چون صنعت، معدن، کشاورزی و ... که ظاهرا در حوزه‌های غیرعلوم انسانی اما نیازمند به متخصصان علوم انسانی است قابل تعریف است.
دانشگاه علامه‌طباطبائی با ظرفیت قریب به ۶۵۰ عضو هیئت علمی و استادان بزرگی که در تراز ملی و بین‌المللی نقش آفرین بوده و حدود ۱۴ هزار دانشجوی مستعد که بیش از ۷۵ درصد آن‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند و سابقه طولانی فعالیت و با پشتوانه حدود یکصد هزار فارغ‌التحصیل، آماده پذیرش مسئولیت‌های بزرگ برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی است. ضمن اینکه این ظرفیت فقط محدود به ظرفیت دانشگاه علامه‌طباطبائی نیست و دیگر استادان علوم انسانی که در سراسر کشور هستند ظرفیت کلان این مهم هستند.
علاوه بر آن یکی از مطالبات مؤکد مقام معظم رهبری از وزارت علوم موضوع تحول در علوم انسانی بوده است. بدون شک اگر وزیر محترم جلسه اختصاصی با مقام معظم رهبری داشته و یا در آینده قصد ارائه گزارشی از فعالیت‌های وزارت علوم را خدمت رهبر معظم انقلاب داشته باشند یک موضوع مهم مورد گفت‌وگو، اقدامات وزارت علوم در راستای تحول در علوم انسانی است. دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی در غرب آسیا، آمادگی انجام این مسئولیت مهم را دارد. انتظار می‌رود این موضوع از دانشگاه علامه‌طباطبائی مطالبه شود و برای انجام آن حمایت‌های لازم صورت پذیرد.
انقلاب اسلامی آرمان‌های بلندی را برای ایران، نظام جمهوری اسلامی و همه انسان‌ها در سراسر جهان معرفی کرد. آرمان‌هایی که منطبق با فطرت حق‌طلبانه انسان‌ها است و از این جهت‌ مورد توجه و استقبال قرار گرفت. امروز چشم امید انسان‌های شرافتمند و آزادیخواه در سراسر عالم به نظام جمهوری اسلامی ایران است و از این بابت مسئولیت‌های مهمی برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و تحقق مطالبات امامین انقلاب بر دوش داریم. باید در همان مسیر مجاهدانه‌ای که شهدای والامقام جان خود را نثار کردند تلاش کنیم تا پاسدار حرمت خون شهدا باشیم و راه آن‌ها را در تحقق آرمان‌های انقلاب ادامه دهیم.

وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ»

عبدالله معتمدی
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی وزیر جدید علوم پیام تبریک دکتر سیمایی صراف عبدالله معتمدی تحول علوم انسانی


نظر شما :