برگزاری نخستین پیش‌نشست هفتمین همایش بین‌المللی اربعین

۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۴ کد : ۲۶۲۲۲ خبر روز
تعداد بازدید:۴۶۳
نخستین پیش‌نشست هفتمین همایش بین‌المللی اربعین، در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
برگزاری نخستین پیش‌نشست هفتمین همایش بین‌المللی اربعین

به گزارش روابط عمومی، نخستین پیش نشست هفتمین همایش بین‌المللی اربعین، در دهه اول محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
دکتر حسن ملکی، دبیر علمی این همایش، با اشاره به شعار همایش با عنوان «اربعین: نقشه راه جهانی‌شدن فرهنگ حسینی» اظهار کرد: فرهنگ حسینی بسیار با ارزش و گران‌بها است که باید از آن صیانت کرد. 
وی به کتاب «حماسه حسینی شهید مطهری» اشاره کرد و افزود: با مطالعه این کتاب می‌توان درک کرد که عاشورا دارای دو بُعد صورت و سیرت است. صورت عاشورا، فرهنگ ایثار و شهادت و همه اتفاقاتی است که در عاشورا روی داده است اما سیرت عاشورا به یک ارزش بنیادی به نام بندگی خالصانه خداوند اشاره دارد که باید مدنظر قرار گیرد. فرهنگ حسینی تسلیم امر خدا بودن را به منصه ظهور می‌رساند.
دکتر ملکی با بیان اینکه پیاده‌روی ‌اربعین کارکردهای زیادی دارد، تاکید کرد: یکی از این کارکردها، تقویت برادری در بین مسلمانان است. همچنین پیاده‌روی اربعین، وسیله‌ایی برای معرفت‌افزایی محسوب می‌شود. 
در ادامه این پیش نشست، دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه نیز با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین دریایی است که جلوه‌های مختلف دارد، گفت: «زیارت عاشقانه و چشیدن لذت فنا در ولایت الهی توسط همه قشرهای مردم»، «لذت خدمت» و «فدایی شدن برای ولایت» سه جلوه اساسی این رویداد بی‌نظیر است.
دکتر علیرضا امیدبخش و دکتر محمود بشیری، اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه نیز در این پیش نشست، ضمن به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خود برای برگزاری مطلوب‌تر هفتمین همایش بین‌المللی اربعین، بر توجه ویژه به آرمان‌های امام حسین (ع) تاکید کردند.
گفتنی است هفتمین همایش بین‌المللی اربعین با شعار «اربعین؛ نقشه راه جهانی شدن فرهنگ حسینی» به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند آثار علمی خود را تا 31 مرداد ماه 1403به آدرس https://arbaeen7.atu.ac.ir ارسال کنند.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی هفتمین همایش اربعین همایش اربعین


نظر شما :