سرآمدان آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور معرفی شدند

۱۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۲۵ کد : ۲۶۱۸۹ خبر روز
تعداد بازدید:۲۶۴۷
دومین اجلاس سراسری سرآمدان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با عنوان «سرآمدی، مهارت‌محوری و مردمی‌سازی» به میزبانی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این آیین، ۱۹ نفر به عنوان سرآمد آموزشی معرفی و تجلیل شدند.
سرآمدان آموزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور معرفی شدند

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این اجلاس ضمن عرض تسلیت ایام محرم اظهار کرد: امیدوارم انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور دولت چهاردهم رشد و پیشرفت کشور را به همراه داشته باشد تا بتوانیم از ظرفیت نیروهای انسانی به شکل مطلوب استفاده کنیم.
آموزش فنون معلمی شرط اساسی است که باید به آن توجه کرد
وی خطاب به معاونان آموزشی افزود: حضور شما به عنوان سرآمدان آموزشی کشور برای وزارت علوم بسیار مغتنم است، تفاوتی که بین نسل‌ها مطرح می‌شود، در اذهان عمومی این تفکر ایجاد می‌شود که آموزش باید در نسل جدید کمرنگ شود اما این موضوع درست نیست و به هیچ عنوان نقش آموزش در دانشگاه تعطیل نخواهد شد.
دکتر معتمدی با بیان اینکه امروزه با دو مشکل در حوزه آموزشی دانشگاه‌ها مواجه هستیم؛ تاکید کرد: بسیاری از استادان متخصص و کاربلد بودند اما به علت اینکه نمی‌توانستند مفاهیم علمی را منتقل کنند از گردونه معلمی حذف شدند، آموزش فنون معلمی شرط اساسی است که باید به آن توجه کرد.

مستندسازی استادان سرآمد به عنوان ظرفیت قابل انتقال به دیگران جدی گرفته شود
روح‌الله رازینی، معاون آموزشی وزارت علوم در این اجلاس درباره آموزش هدفمند اظهار کرد: نکته اول در باب جایگاه آموزش در آموزش عالی است، با وجود تحولاتی که در نسل‌های دانشگاهی اتفاق افتاده، همه ما اذعان داریم که آموزش جایگاه باثباتی است و شاید آموزش را پایه و اساس آموزش عالی باید دانست.
وی گفت: اگر در نگاه ایدئولوژیک ما و دیدگاه مقام معظم رهبری دانشگاه را کارخانه آدم‌سازی بدانیم، قطعا هدف غائی برای تحقق این مسیر تربیت انسان‌های دغدغه محور برای حل نیازهای جامعه است که آموزش مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در مجموعه آموزش عالی، بیشترین نقش در رشد و پیشرفت دانشجو زمینه‌ساز حوزه‌های پژوهش و فناوری است؛ تاکید کرد: جایگاه معلمی هویت بخش‌ بخش آموزش است که نه تنها باید نسبت به آن غفلت نکرد، بلکه باید توجه بیشتری کرد.
وی ادامه داد: تغییر الگوهای یاددهی و یادگیری موضوع دوم ارائه امروز است، پیشرفت تکنولوژی این فضا را تغییر داده است؛ امروزه دانشجویان همزمان با تدریس معلمان در صفحات مجازی پیرامون همان مباحث و چه بسا بیشتر اطلاعات کسب می‌کنند.
دکتر رازینی گفت: تغییر الگوهای رقیب در حوزه آموزش باعث شده تا دانشجویان مباحث علمی را با یکدیگر مقایسه کنند، پس باید در این مسیر تمام تلاش خود را بکار بگیریم تا از تحولات عقب نمانیم.
وی درباره تدابیر مدنظر برای حوزه‌های سیاستی جهت تقویت آموزش اظهار کرد: بخشی از تدابیر بر عهده وزارت علوم و آموزش است، تقویت جایگاه آموزش در نظام‌های آموزش عالی مورد اولی است که در دولت سیزدهم آئین‌نامه آن برای اولین بار مدنظر قرار گرفت، به اینصورت که اگر استادانی در حوزه پژوهش سرآمد هستند در حوزه آموزش هم سرآمد باشند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: نظام جذب و بکارگیری اعضای هیئت علمی به منظور تقویت آموزش امری اساسی است که خیلی کم در این راستا کار کرده‌ایم، مثلا فعالیت‌های علمی استادان در زمان پذیرش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما توانمندی معلمان و استادان در تجربه‌های آزمون و خطا روی کار می‌آید، اگر به فکر تربیت در کنار تعلیم هستیم، استادان باید ظرفیت‌های لازم را کسب کنند.
وی افزود: موضوع ارائه تجربه‌ها و الگوهای معلمی یکی از برنامه‌های وزارت علوم است تا بتوانیم استادان سرآمد و نمونه را الگو قرار دهیم. باید مستندسازی استادان سرآمد را به عنوان ظرفیت قابل انتقال به دیگران، جدی بگیریم و آن را ادامه دهیم.

جریان سرآمدی آموزشی باید به سایر بخش‌های سیاستگذاری دانشگاه‌ها نفوذ کند
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه بخش آموزش اساتید باید مورد توجه بیشتر دانشگاه‌ها قرار بگیرد، گفت: جریان سرآمدی آموزشی در فضای دانشگاه باید به سایر بخش‌های جریان مدیریت و سیاست‌گذاری دانشگاه از جمله آئین‌نامه ارتقا یابد.
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز به تشریح سجایای اخلاقی رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: ما در دوره مختلف ریاست جمهوری‌های متفاوتی داشتیم؛ اما در دولت سیزدهم یعنی دولت سیزدهم  رئیس جمهوری داشتیم از جهات مختلف آموزه‌های فراوانی را در حوزه حکمرانی در جوامع داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: قطعا هیچ کس از نقد بر عملکرد خود مصون نیست، بجز معصومین هیچ کسی بی خطا نیست. اما اینکه در شرایطی باشیم که بتوانیم طراز مسولیت را ارتقا بدهد توفیقی است که خدا نصیب شهید جمهور رئیسی کرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: ما در این دوره توفیقات فراوانی در وزارت علوم شاهد هستیم که توجه به سرآمدان آموزشی یکی از این موارد است.
دکتر رستمی یادآور شد: با تغییر دانشگاه‌ها از آموزش محور به پژوهش محور و همچین سایر مقوله‌ها، کمترین توجهی به مقوله آموزش که پرکاربردترین بخش‌های دانشگاه است صورت گرفت. بر این اساس حمایت‌ها و تشویق‌ها برای سوق دادن به سمت پژوهش بود و به رسالت اصلی استاد که آموزش است بی‌توجهی صورت گرفته بود.
این مقام مسئول مقوله تربیت دانشجو، کارشناس و انسان طراز را جز مسئولیت‌های مهم اساتید دانست و گفت: توجه به نقش‌های مهم اساتید دانشگاه‌ها موجب غفلت این نقش شده است و بیشتر توجهات بر آئین‌نامه‌ها بر پژوهش تکیه دارد. بنابراین بازنگری آئین‌نامه ارتقا موجب توجه به بخش‌های کمتر توجه شده اعضای هیئت علمی است چون جریان تربیت دانشجو در فضای آموزش صورت می‌گیرد حتی جریان پژوهش بخشی از فرآیند تربیتی و آموزشی استاد بود.
وی خاطرنشان کرد: باید لازمه تربیت دانشجو و طراحی جریان آموزش و تربیت بخشی از وظیفه استاد در دانشگاه باشد. این در حالی است که مهارت معلمی جز سرفصل‌های معلمی در دانشگاه نیست  و قرار بود این امر در دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس صورت بگیرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: باید به بخش آموزش استادان توجه کنیم تا بتوانند دانشجوی محقق، متعهد که دانش را بر ثروت ترجیج می‌دهند تربیت کنند. همچنین جریان سرآمدی آموزشی در فضای دانشگاه باید به سایر بخش‌های جریان مدیریت و سیاست‌گذاری دانشگاه از جمله آیین‌نامه ارتقاء، تسری یابد.

دانلود اسامی سرآمدان آموزشی

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی اجلاس سرآمدان آموزشی وزارت علوم معاونت آموزشی سرآمدان آموزشی


نظر شما :