وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد؛
«آموزانه» گرنت ویژه سرآمدان آموزشی/ برنامهریزی وزارت علوم برای صدور گواهینامه استادی
به گزارش روابط عمومی، دومین اجلاس سراسری سرآمدان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با عنوان «سرآمدی، مهارتمحوری و مردمیسازی» امروز دوشنبه 18 تیرماه 1403، به میزبانی دانشگاه علامهطباطبائی برگزار شد. در این آیین، ۱۹ نفر از استادان دانشگاههای سراسر کشور، به عنوان سرآمد آموزشی معرفی و تجلیل شدند.
دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: وظیفه دانشگاه به صورت ساده توسط مقام معظم رهبری بیان شده که شامل، تربیت عالم، تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است؛ بنابراین باید به این سه وظیفه توجه کرده و تمام ظرفیت دانشگاه را در راستای تحقق آن به کار گیریم.
وی با اشاره به آغاز کار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم ادامه داد: در ابتدای ورود به وزارت علوم، پنج اولویت را تعیین کردیم که شامل «مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری»؛ «آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند»؛ «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»؛ «شاگرد، فناوری و نوآور پروری»؛ «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» است.
وزیر علوم افزود: تلاش کردیم شاخصهای این پنج اولویت را ارتقاء دهیم. بخشی از این اولویتها، آموزش هدفمند است. مبنای هر پیشرفت، آموزش است. پژوهش، صنعت، فرهنگ و فناوری خوب، به دلیل وجود آموزش خوب اتفاق می افتد. امروز به این نتیجه رسیدیم مملتکی آباد میشود که مردم دانا داشته باشد. اگر بخواهیم جامعه دانا داشته باشیم مبنای اصلی آن آموزش است.
وی ادامه داد: باید آموزش را جدی بگیریم؛ آموزش خوب، پژوهش و فناوری خوب را شکل میدهد. بنابراین تصمیم گرفتیم به آموزش بیشتر توجه کنیم و معلمهایی که در دانشگاهها بیشتر وقت میگذارند به عنوان ارزش دیده شوند. آموزش در دانشگاه، رکن اصلی است برای همین طرح سرآمدان آموزشی را طراحی کردیم.
دکتر زلفیگل خطاب به سرآمدان آموزشی گفت: هدف ما از طراحی و اجرای طرح سرآمدان آموزشی این نیست که چند نفر سرآمد آموزشی شوند بلکه هدف این است که یک جریان و امر مقدس را بها دهیم. انتخاب شما به عنوان سمبل، یک ارزشگذاری و رقابت است به همین دلیل برای ما مهم است سرمایه نمادین جامعه در امر آموزش را معرفی کنیم تا دیگر استادان از شما فرا گیرند.
وی تاکید کرد: ما اگر می خواهیم نسل پاسخگو به جامعه تحویل دهیم باید اول خود به عنوان استاد پاسخگو باشیم. موضوع سرآمد آموزشی یک نوع نگاه و راهبرد است. ما باید نسل جوان را متقاعد کنیم، آموزش حضوری و غیرحضوری، متفاوت است و این موضوع باید تبدیل به طرح تحقیقاتی شود. نسل جوان ما باید متقاعد شود که حضور او در کلاس ضرورت دارد و باید به این موضوع فکر کرد.
وزیر علوم ادامه داد: آموزش ارکانی دارد که از استاد، دانشجو، یاوران علمی و محتوا تشکیل شده است. باید به همه ارکان توجه کنیم و بدانیم محتوا بسیار مهم است.
وی افزود: وقتی میخواهیم کتابهای بومی تآلیف کنیم، مشخص کنیم کتاب درسی باید چه ویژگیهایی داشته باشد. موضوع مهارتمحور کردن آموزش، دیده شود. بنابراین برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که ابلاغ شد. از این به بعد کتابهایی که نوشته شود، مشخص است باید چه خروجی داشته باشد و به چه نکاتی توجه شود.
دکتر زلفیگل به درخواست یکی از استادان مبنی بر صدور گواهی برای معلمان اشاره و اظهار کرد: اینکه برای معلمی گواهینامه صادر شود، بسیار درست است، معلمی مثل پزشکی یک تخصص است و باید به آن توجه شود.
وی گفت: موضوع نظام سنجش و انگیزه بسیار مهم است، برای همین ۶۰ پایه تشویقی تدوین و ابلاغ کردیم که براساس فعالیت استادان به آنها تعلق میگیرد. همچنین برای دانشجویان نیز دستورالعمل دانشجویان سرآمد را اجرایی کردیم. دانشجوی سرآمد نیاز به پرداخت پول خوابگاه ندارد و به وی پژوهانه تعلق میگیرد و تسهیلات دیگری که پیشبینی شده است.
وزیر علوم تاکید کرد: نیاز است که نظام انگیزشی داشته باشیم افرادی که زیاد، تلاش میکنند بیشتر بهرهمند شوند. همچنین در راستای تبدیل علوم به فنون اتفاقات خوبی افتاده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در وزارت علوم برنامهریزی کرده و فکر میکردیم این دوره، چهار سال طول میکشد، خیلی کارها انجام شده بود و فکر میکردیم که در چهار سال اولویت برنامهها را نهایی میکنیم که این اتفاق افتاد و برخی امور باقی ماند. البته قسمت عمده برنامهها انجام شده است، یک سری از برنامهها نیز ماند که به وزیر بعدی ارائه میدهیم. ما همه در یک تیم هستیم و همه برای ایرانی آزاد تلاش میکنیم.
نظر شما :