در سومین جشنواره ملی برهان مطرح شد:

رشد ۲۰۰ درصدی کرسی‌های آزاداندیشی در سال ۱۴۰۲

۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۸ کد : ۲۶۱۸۲ خبر روز
تعداد بازدید:۳۹۹
آیین پایانی سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاد‌اندیشی که از ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی آغاز شده بود، امروز یکشنبه ۱۷ تیر ماه، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. 
رشد ۲۰۰ درصدی کرسی‌های آزاداندیشی در سال ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز (یکشنبه 17 تیر ماه 1403) در آیین پایانی مرحله اول سومین جشنواره ملی برهان ویژه کرسی‌های آزاداندیشی، با تبریک به منتخب ملت ایران به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، گفت: همه کسانی که پای صندوق آمدند، سرمایه نقد رئیس‌جمهور منتخب هستند و همه آنان که نیامدند به فرموده رهبر انقلاب، باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.
عبدالحسین کلانتری تاکید کرد: مکلف هستیم از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب حمایت کنیم تا بهترین‌ها برای کشور رقم بخورد.

وی اظهار داشت: وقتی افراد وارد دانشگاه می‌شوند باید تواضع علمی داشته باشند؛ زیرا دانسته‌های ما بسیار اندک است اما برخی چنان به آن مغرور می‌شوند که گویی وحی مُنزَل است. ما برای رسیدن به حقیقت گفت‌وگو می‌کنیم و دانشگاه می‌تواند به افراد تذکر دهد که علوم و دانسته‌های ما پایان راه نیست بلکه آغاز راه است.

دانشگاه علامه‌طباطبائی در سومین جشنواره ملی برهان، بیشترین آثار را ثبت و بیشترین جوایز را کسب کرد
دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین با اشاره به آماری از رویدادهای گفت‌وگو محور در دانشگاه‌های دولتی گفت: در سال ۱۴۰۱، ۶۰۲ کرسی برگزار شد، این در حالی است که در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۸۸۹ کرسی در قالب‌های مختلف آن داشته‌ایم که رشد ۲۰۰ درصدی تعداد کرسی‌های برگزار شده را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: از این تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی در سال ۱۴۰۱، ۵۷ کرسی و در سال ۱۴۰۲، ۷۱۲ کرسی آزاداندیشی برگزار کرده‌اند. همچنین کانون‌های فرهنگی نیز در سال ۱۴۰۱، ۳۴ کرسی و در سال ۱۴۰۲، ۳۶۸ کرسی برگزار کرده‌اند. تشکل‌های اسلامی نیز در سال ۱۴۰۱، ۱۱۷ کرسی و در سال ۱۴۰۲، ۳۲۲ برگزار کرده‌اند.

دکتر ذوالفقارزاده ادامه داد: بسیج دانشجویی نیز در سال ۱۴۰۱، ۱۶۷کرسی برگزار کرده‌ است؛ این در حالی است که در ۱۴۰۲، موفق به برگزاری 495 کرسی شده‌ است. یکی از دلایل این رشد چشمگیر، سیاست و تأکید معاونت فرهنگی و اجتماعی در اجرای برنامه‌ها توسط دانشجویان است.
وی از ارسال ۶۸۶ اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: ۵۷۲ اثر به بخش رقابتی اصلی ارسال شد که از این تعداد ۴۹۰ اثر به مرحله دوم و مابقی به بخش جانبی جشنواره راه یافت.
رئیس جشنواره برهان اظهار کرد: ۴۰ داور، آثار راه یافته به جشنواره را بررسی کردند که در حوزه تریبون آزاد از ۱۳۲ اثر دریافتی، ۱۰۲ اثر به مرحله نهایی رفت. در بخش مناظره نیز از ۱۵۲ اثر ۹۹ اثر به مرحله نهایی راه یافت. همچنین در محور مطالبه‌گری از بین ۳۴ اثر ۳۰ اثر به مرحله نهایی رسید.
وی درباره مشارکت دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی در سومین جشنواره ملی برهان، بیشترین آثار را ثبت و بیشترین جوایز را کسب کرد.

جشنواره برهان طرحی خوب برای سامان دادن به موضوع آزاداندیشی است
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این آیین با اشاره به حضور مردم در انتخابات اظهار داشت: این حضور، نشان از اقتدار نظام است که انتخابات را در زمان مناسب برگزار کرد و رئیس جمهور انتخاب شد.
وی بیان کرد: رکن اقتداربخشی نظام جمهوری اسلامی، حضور مردم است و این مردم، مرتب رفتار مسئولان را رصد می کنند و آن‌ها باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. امیدوارم از ظرفیت همراهی مردم در جهت پیشرفت کشور استفاده کنیم.

دکتر معتمدی گفت: جشنواره برهان طرحی خوب برای سامان دادن به موضوع آزاداندیشی و بیانگر این است که نظام این قابلیت را دارد تا افراد در آن آزادانه اظهارنظر کنند. ذهنِ خالی جوشش ندارد و افراد باید مرتب مطالعه و ذهن خود را درگیر کنند تا مستند برای گفته‌های خود داشته باشند و بتوانند وارد گفتمان آزاداندیشی شوند.
وی تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دینی و از سوی ائمه به ما توصیه شده، اینکه چه کسی گفت، مهم نیست بلکه چه چیزی گفت اهمیت دارد و باید مسائل را بشناسیم و بدانیم که تقوای الهی زمینۀ تشخیص ایجاد می‌کند.

جشنواره «برهان»، آزاداندیشی در دانشجویان را سامان می‌دهد/ آزاداندیشی نوعی زیست‌ است
دکتر سیدمجید مطهری نژاد، دبیر علمی جشنواره نیز در بخشی از این آیین گفت: کرسی‌های آزاد‌اندیشی رویکردهای مختلفی در دانشگاه‌ها دارد و موضوع آزاداندیشی در قالب مناظره انجام می‌شود. آزاداندیشی نوعی زیست است که باید فرهیختگان، آن را تجربه کنند.
وی ادامه داد: زیست آزاداندیشی در دانشگاه‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد و ادامه یابد. جشنواره برهان بر این اساس و در این راستا برگزار شد.

دکتر مطهری نژاد ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های کرسی‌های آزاداندیشی، بیان کرد: در مرحله دوم جشنواره، برگزیدگان مرحله اول امکان ادامه فعالیت پیدا می‌کنند و توانمندسازی می‌شوند تا مورد آزمون قرار ‌گیرند و تیم‌های مختلفی انتخاب شوند. همه موضوعات انتخاب شده در مرحله دوم باید دارای ویژگی مسئله مندی، قابلیت نظام گفتمانی، دایره اثربخشی و قابلیت سیاسی باشد. در مسابقه سه جنس کرسی «نقد و مطالبه‌گری»، «مناظره» و «یاریگری» برگزار می‌شود. 
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی جشنواره برهان سومین جشنواره ملی کرسی های آزاد اندیشی وزارت علوم معاونت فرهنگی و اجتماعی


نظر شما :