با هدف تشکیل کارگروه‌های تخصصی دانشگاهی کشورهای عضو «بریکس» انجام شد؛

دیدار رئیس کارگروه همکاری‌های علمی «بریکس» با معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی

۱۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۶۱۶۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۱
در راستای تشکیل کارگروه‌های تخصصی دانشگاهی کشورهای عضو «بریکس»، رئیس کارگروه همکاری‌های علمی «بریکس» با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با معاون پژوهشی دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار رئیس کارگروه همکاری‌های علمی «بریکس» با معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، در راستای تشکیل کارگروه‌های تخصصی دانشگاهی کشورهای عضو «بریکس»، ویکتوریا پانووا، رئیس کارگروه همکاری‌های «بریکس» و معاون بین‌الملل دانشگاه مدرسه عالی اقتصاد روسیه با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
در این دیدار، دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه و نیز کمک موثر و سازنده استادان و پژوهشگران در دستیابی به اهداف ترسیم شده در گروه «بریکس»، در خصوص زمینه‌های همکاری های مشترک برای دستیابی به اهداف بحث و تبادل نظر کردند. 
در ابتدای این دیدار، دکتر حسین‌پور ضمن اشاره به ظرفیت‌های گروه «بریکس» و دانشگاه‌های کشورهای عضو در این پیمان گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی آمادگی کامل دارد همکاری‌های علمی خود را در بسته‌های آموزشی و پژوهشی با کشور‌های عضو این نهاد بین‌المللی افزایش دهد و در اتاق‌های فکر گروه «بریکس» حضور فعال داشته باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره بر ضرورت ایجاد دوره‌های مشترک آموزشی و پژوهشی بیان داشت: در گام نخست باید با تشکیل کمیته‌های تخصصی، نیازهای علمی از کشورهای عضو، مشخص و در گام بعد در خصوص آموزش و ترویج و برگزاری دوره‌های مشترک اقدام شود.
دکتر پانووا نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه امسال، روسیه ریاست «بریکس» را برعهده دارد در ایران حضور پیدا کردیم تا ظرفیت‌های همکاری این سازمان را که برخلاف تصور؛ صرفا یک سازمان اقتصادی نیست؛ به دانشگاه‌های ایران معرفی کنیم. 
وی با اشاره به اهمیت همکاری دانشگاه علامه‌طباطبائی با گروه «بریکس» افزود: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه تخصصی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و با برخورداری از ظرفیت‌های بالای استادان و پژوهشگرانش در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصاد نفت و انرژی، مطالعات منطقه‌ای، حقوق بین‌الملل برای بخش همکاری‌های دانشگاهی بریکس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
رئیس کارگروه همکاری‌های بریکس تصریح کرد: براین اساس تشکیل کارگروه‌های تخصصی با حضور استادان دانشگاه‌های کشورهای عضو «بریکس» و هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز طرح پیشنهادهای ارزنده و مفید با بریکس باشد و آمادگی همکاری گسترده در این خصوص وجود دارد.
دکتر موسی عبداللهی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در ادامه این دیدار ضمن تاکید بر ظرفیت علمی بالای کشورهای عضو بریکس، پیشنهاد برگزاری برنامه‌ها و کارگاه‌هایی با هدف آشناسازی استادان و جامعه علمی کشور با ظرفیت‌های بریکس به‌ویژه در زمینه گرنت‌های پژوهشی را مطرح کرد که با استقبال طرف روس مواجه شد. همچنین فهرستی از موضوعات مورد نظر دانشگاه علامه‌طباطبائی با هدف ایجاد کارگروه‌های مشترک تخصصی، به دکتر پانووا ارائه شد.
 همچنین در این دیدار دکتر مجیدرضا مومنی، معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی و با هم‌افزایی میان استادان و پژوهشگران کشورهای عضو گروه «بریکس» بتوانیم شاهد دستاوردهای همه‌جانبه و موفقیت در اهداف پیش‌بینی شده در این پیمان بین‌المللی باشیم.
گفتنی است گروه «بریکس» یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است. بریکس (BRICS) مخفف پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از سال 2009، دولت‌های کشورهای بریکس سالانه در اجلاس‌های رسمی تشکیل جلسه داده‌اند. کشور ایران نیز از سال 1402 به طور رسمی به عضویت این گروه درآمد.

 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی کارگروه بریکس معاونت پژوهشی دفتر همکاری های بین المللی


نظر شما :