دبیر علمی همایش بین‌المللی اربعین خبر داد؛

هفتمین همایش بین‌المللی اربعین در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود

۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۰ کد : ۲۶۱۲۶ خبر روز
تعداد بازدید:۸۹
هفتمین همایش بین‌المللی اربعین، هشتم مهر ماه ۱۴۰۳ با حضور دانشمندان جهان اسلام، در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود.
هفتمین همایش بین‌المللی اربعین در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسن ملکی، دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی اربعین از برگزاری این همایش در دانشگاه علامه‌طباطبائی خبر داد و گفت: برگزاری همایش اربعین در دانشگاه به یک سنت تبدیل شده است. این همایش هر سال با محوریت یکی از دانشکده‌ها برگزار می‌شود و امسال نیز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی عهده‌دار این وظیفه است. البته برگزار کننده اصلی همایش، دانشگاه است، به همین دلیل باید همه بخش‌ها و دانشکده‌های دانشگاه در برگزاری همایش مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی بیان کرد: اربعین، ادامه نهضت عاشورا است و اکنون به یک منبع عظیم خیزش جهانی در جهت دستیابی به ارزش‌های الهی و انسانی که امام حسین (ع) با نهضت عاشورا، آن ارزش‌ها و هدف‌ها را دنبال می‌کردند، تبدیل شده است.
دکتر ملکی ادامه داد: اربعین در مقابل رسانه‌‎های متعدد دنیای غرب که علیه جهان اسلام و تشیع برنامه‌ریزی می‌کند، یک رسانه بسیار قوی است. همایش اربعین توانسته به عنوان یک رسانه قوی و غنی، زمینه‌های بسیار مثبت و مفیدی را برای مقابله با ضد ارزش‌هایی که رسانه‌های غربی ترویج و تبلیغ می‌کنند، به وجود بیاورد. در حقیقت ما اربعین را از جهت تقویمی، یک روز اما از جهت تعلیمی و تمدنی، مانند یک مکتب می‌بینیم؛ مکتبی که در ادامه مکتب عاشورا این توانایی و قدرت را دارد تا نهضت عاشورا را در مسیر تاریخ، برای احیای ارزش‌های الهی و در جهت آزادی انسان‌های زیر ستم، زنده نگه دارد.
وی با بیان اینکه در برگزاری همایش هفتم اربعین، یک هدف اصلی و عمده را دنبال می کنیم، افزود: هدف اصلی برگزاری این همایش «تبیین ابعاد و ارکان مختلف اربعین، جهت روشنگری دانشگاهیان» است تا آن‌ها نسبت به اربعین و فرهنگ حسینی شناخت قوی‌تر و عمیق‌تری به دست بیاورند. همچنین آن نگاه تمدنی که در پرتو انقلاب اسلامی ایران دنبال می‌کنیم، به تدریج تحقیق پیدا کند. 
دبیر علمی هفتمین همایش بین‌المللی اربعین تاکید کرد: یکی از اهداف عمده ما، تبیینی و معرفتی و هدف دیگر، ارزشی و نگرشی است که این دو بعد مکمل هم هستند. علاوه بر موضوع تبیین و بُعد معرفتی، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، طرز تلقی‌ها و نگرش‌های حسینی و عاشورایی در تاریخ تشیع در پرتو نهضت عاشورا به وجود آمد که باید در تاریخ بماند و استمرار پیدا کند. 
وی با بیان اینکه هفتمین همایش بین‌المللی اربعین در 11 پنل تخصصی برگزار می‌شود، اظهار کرد: «ظرفیت‌های تربیتی و الهیاتی اربعین»،«ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و ارتباطی اربعین»، «ظرفیت‌های رهبری و مدیریتی اربعین»، «ظرفیت‌های مقاومت و حماسی اربعین» و «ظرفیت‌های تمدن‌سازی اربعین» محورهای این همایش بین‌المللی است.
دکتر ملکی با اعلام اینکه هفتمین همایش بین المللی اربعین در 8 مهرماه 1403 برگزار می‌شود، گفت: ستاد اربعین، شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز دانشگاه‌های جهان اسلام از جمله همکاران و حامیان برگزاری این همایش هستند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی همایش اربعین هفتمین همایش اربعین حسن ملکی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی


نظر شما :