به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

نشست تخصصی «بررسی راهبردهای جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران»

۰۷ تیر ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۶ کد : ۲۶۱۰۵ خبر روز
تعداد بازدید:۲۵۱
نشست تخصصی «بررسی راهبردهای جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران» به همراه جلسه پرسش و پاسخ، از سوی واحد فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و بسیج اساتید با همکاری انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی و در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
نشست تخصصی «بررسی راهبردهای جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران»

به گزارش روابط عمومی، نشست تخصصی «بررسی راهبردهای جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران» به همراه جلسه پرسش و پاسخ، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، سعدالله زارعی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی و جمعی از روسای دانشکده‌ها و استادان دانشگاه، از سوی واحد فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اسلامی و بسیج اساتید با همکاری انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی و در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
دکتر معتمدی در این نشست گفت: سازوکار مردم‌سالاری دینی که در کشور ما به عنوان یک شیوه حکمرانی اتخاذ شده بعد از چهل سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد به خوبی توانسته زمینه حضور مردمی را فراهم کند. از سوی دیگر نظام جمهوری اسلامی با اقتدار و قدرت و قوت بیشتری هر روز در صحنه بین‌المللی حود را نشان داده و اقتدار خود را به رخ جهان می‌کشد.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات در راستای تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اقتدار این نظام را بیش از پیش نشان می‌دهد. نقشی که جمهوری اسلامی از لحاظ موقعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی در دنیا دارد بسیار ویژه است.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به موفقیت‌ها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی، حکومت سختی است؛ هم می‌خواهد جمهوری باشد هم می‌خواهد اسلامی باشد. جمهوری بدون اسلام خیلی سخت نیست مانند نظام‌های دمکراتی که وجود دارد و هرچه مردم خواسته‌اند، نظام هم به آن خواسته‌ها تن داده است. شکل دیگر هم این است کهنظام به جمهور کار نداشته باشد و فقط افکار و اندیشه‌های اسلامی را پیش ببرد که این گونه نظام هم سخت نیست؛ اما وقتی می‌خواهی یک حکومت اسلامی با محتوای اسلامی و مشارکت مردمی داشته باشی، سخت است. لازمه این حکومت آگاه کردن مردم به ارزش‌های اسلامی است. 
وی تاکید کرد: با توجه به وجود رسانه‌ها، فضای مجازی، تهاجم فرهنگی و مسائل دیگر که از طرف بیرون به شکل جدی ما را تهدید می‌کند،‌ این آگاه کردن لازم و در عین حال سخت است. قدرت رهبری نظام، قدرت اسلام و قدرت مردم و عنایت الهی است که نظام جمهوری اسلامی با این شرایط به مسیر خود ادامه می‌دهد.
در ادامه این نشست زارعی درباره موضوع انتخابات به سه نکته اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری در واقع به نوعی درهم تنیده شده‌اند و می‌توان گفت این دو ترجمه یکدیگر هستند. درباره این انتخابات نیز دعوا، دعوای مردم‌سالاری است، حالا یا صادقانه و یا غیرصادقانه. همه این اعلام موضع‌ها، اختلافات و جبهه‎بندی به دلیل دعوی مردم‌سالاری است.
وی افزود: زمانی که نظام سیاسی و رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف می‌فرمایند که «مهم‌تر از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود، میزان مشارکت اهمیت دارد»؛ این بیان به معنای این است که نظام جمهوری اسلامی نه‌تنها از این مردم‌سالاری دفاع و حمایت می‌کند بلکه آن را مهم‌ترین راهبرد سیاسی خود تلقی می‌کند. کسانی که می‌گویند بین نظام و مردم فاصله افتاده است، اگر واقعا فاصله افتاده بود نظام نباید از شرکت اکثریت مردم استقبال کند و باید به سمتی حرکت کند که انتخابات در  یک دایره محدودی از مردم که موافق او هستند، برگزار شود اما عملکرد امروز نظام نشان می‌دهد که از حضور صددرصدی مردم بسیار خشنود می‌شود.

این پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نکته مهم دیگر مردم‌سالاری در ایران و تفاوت آن با دیگر جاهای دنیا است. بعضی‌ها در اول انقلاب می‌گفتند مردم‌سالاری در ایران با جاهای دیگر تفاوتی ندارد اما باید دانست که مردم‌سالاری در ایران، واسطه‌ای نیست. همچنین توده‌وار و نخبگانی نیز نیست و می‌توان گفت نظام مردم‌سالاری جمهوری اسلامی متکی بر همه مسئول است؛ یعنی از رهبری و تا شخصی که در روستا مشغول کشاورزی است، در مقابل مسائل جاری و حکومتی و غیره مسئول است.
وی با تاکید بر چارچوب مردم‌سالاری در ایران گفت: انتخابات در ایران موقعیتی است که مردم در آن نقش آفرینی می‌کنند برای اداره کشور و در فاز بالاتر ادامه آرمان‌های آن در صحنه سیاسی است. انتخابات در کادر مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان این طور تعریف کرد که انتخابات صحنه‌ نقش آفرینی مردم در اداره کشور و ادامه یک سلسه آرمان‌‌های ملی و دینی است که این آرمان‌های دینی و ملی هرگاه به طور ملموس در معرض خطر گرفته، هجوم مردم به سمت صندوق‌های رای بیشتر شده است و هر زمانی که این احساس وجود نداشته مردم با آن به عنوان یک پدیده عادی برخورد کرده‌اند.
دکتر خلعتبری نیز در این نشست گفت: ما نیازمند مجریانی هستیم که فهم تمدنی داشته باشند؛ فهم از این مسئله که ایران کجا است و جریانی که در آن می‌گذرد چیست؟ عدم فهم در این معنا مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. آن چیزی را که می‌فهمیم، این است که ایران در عصر ظهور اندیشه‌های الهی است. 
وی با اشاره به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: انتخابات مسئله بسیار مهمی است. آینده این انقلاب در سایه  منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر(عج)، روشن است. خداوند لطف‌هایی را از این امتحان برای ما ذخیره کرده که البته این تحفه‌ها و دریافت آن‌ها به اراده انسان است.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری نشست تخصصی بررسی راهبردها


نظر شما :