همایش بین المللی جاده ابریشم و دیپلماسی ترابری برگزار شد

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۵۷۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۲۴۳
همایش بین المللی جاده ابریشم و دیپلماسی ترابری به همت موسسه آموزش عالی بیمه اکو و با همکاری دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی و شبکه دانشگاه های جاده ابریشم در روزهای ششم و هفتم بهمن ماه جاری در چابهار برگزار شد.
همایش بین المللی جاده ابریشم و دیپلماسی ترابری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این همایش با هدف بررسی راهکارها و دستیابی به ایده‌های نو در سطح علمی بین‌المللی برای جذب سرمایه و چگونگی گسترش خطوط ترابری جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی با حضور استادانی از ایران و کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه، قزاقستان، کره جنوبی و هند برگزار شد.

دکتر سلیمی رییس دانشگاه در سخنرانی آغازین این همایش با اشاره به پیشینه تاریخی جاده ابریشم و "راه شاهی" در ایران به عنوان بخشی از این مسیر ارتباطی به اهمیت پیام‌رسانی در امپراتوری پهناور هخامنشی اشاره کرد و افزود: جاده ابریشم درگذشته‌های باستانی علاوه بر مسیر تبادل کالا، محل تبادل فرهنگ میان ملل مختلف نیز بود. وی افزود: در دورانی که تنها گزینه‌های روابط خارجی میان قدرت‌ها یا مذاکره در سطوح ابتدایی بود یا جنگ، راه ابریشم ابزار جدیدی را برای تحکیم روابط و درک متقابل ملل مختلف از یکدیگر به وجود آورد. 

رئیس دانشگاه با بیان اینکه اصطلاح "جاده ابریشم" اول بار در قرن نوزدهم مطرح شد، اما تا پذیرش آن نزد مردم و دانشگاهیان تا پایان قرن بیستم طول کشید، افزود: دانشگاه علامه طباطبائی اکنون با همکاری شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم افتخار برگزاری همایش "جاده ابریشم و دیپلماسی ترابری" را دارد. وی افزود: در حال حاضر در این شبکه 50 دانشگاه از شرق آسیا تا غرب اروپا عضو هستند و هدف از تاسیس این شبکه ارتقای همکاری‌های علمی میان پژوهشگران و اندیشمندان کشورهای حوزه جاده ابریشم است. وی اضافه کرد: از زمان تاسیس این شبکه تا کنون چندین همایش و نشست علمی برگزار شده است که از این مجرا تبادل فرهنگی میان کشورهای حوزه جاده ابریشم را تسهیل کرده است.

دکتر آتوسا گودرزی نیز در این مراسم به تشریح محورها و اهداف همایش پرداخت. وی با تاکید بر ضرورت آشنایی کارشناسان و سازمان‌های تجاری کشورهای مختلف با روشهای گسترش و توسعه ترابری در جاده ابریشم تاکید کرد:  معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری، تجارت، ترابری، جهانگردی و فرهنگی منطقه چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز بین‌المللی تجارت در آینده دارای اهمیت است. وی تصریح کرد: ایجاد پیوند میان نمایه‌های فرهنگی، علمی، تجاری واقتصادی به منظورافزایش کیفیت وکمیت همکاری میان کشورهای جاده ابریشم از اهداف اصلی برگزاری این همایش بین المللی است.

در این همایش استادانی از ایران و کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه، قزاقستان، کره جنوبی و هند شرکت داشتند که مقاله ها و سخنرانی های خود را پیرامون محورهای همایش ارایه دادند. ارایه مقاله ها و بحث های مطروحه پنل ها به زبان انگلیسی انجام شد که همزمان در دو سالن مجزا و در دو گروه ژئو پلتیک و ژئو اکونومیک دسته بندی شده بود . مراسم افتتاحیه با حضور دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر آتوسا گودرزی رییس مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو، دکتر هوانگ رییس شبکه دانشگاه های جاده ابریشم (SUN  )، مهندس اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، دکتر عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و تنی چند از معاونین و مدیران دانشگاه علامه طباطبائی و استادان و دانشجویان ایرانی و خارجی حاضر برگزار شد که سخنرانان به تشریح دستاوردهای همایش و اهمیت موضوع ترابری در گستره ی جاده ابریشم پرداختند.

لازم به ذکر است در روز دوم این همایش، تفاهم نامه میان دانشگاه علامه طباطبائی و شبکه دانشگاه های جاده ابریشم به امضای رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر هوانگ رییس شبکه دانشگاه های جاده ابریشم رسید.


نظر شما :