با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی انجام شد؛

آشنایی استادان و دانشجویان دانشگاه دولتی آرابائف قرقیزستان با فرهنگ ایرانی

۲۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۴ کد : ۲۴۹۹۴ خبر روز
تعداد بازدید:۷۲۷
نشست پرسش و پاسخ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی با استادان و دانشجویان دانشگاه دولتی آرابائف به مناسبت روز جهانی زن برگزار شد.
آشنایی استادان و دانشجویان دانشگاه دولتی آرابائف قرقیزستان با فرهنگ ایرانی

به گزارش روابط عمومی، به مناسبت فرارسیدن روز جهانی زن، نشست پرسش و پاسخ با حضور دکتر مهدیه محمدتقی‌زاده، مدیرگروه مطالعات زنان دانشگاه علامه‌طباطبائی و استادان و دانشجویان دانشگاه دولتی آرابائف قرقیزستان در محل اتاق زبان فارسی دانشکده زبان‌های خارجی این دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و با همکاری دانشگاه آرابائف برگزار شد، رئیس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه آرابائف، ابوذر طوقانی رایزن فرهنگی ایران، مجید رضایی استاد زبان فارسی این دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان این دانشکده حضور داشتند.  
دکتر محمدتقی زاده در این نشست درخصوص وضعیت زنان در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی سخنانی ارائه و خاطرنشان کرد: فرهنگ‌های مشترک دو کشور به ما کمک می‌کند تا بتوانیم برنامه‌های حضوری یا مجازی در موضوعات زنان برگزار کنیم. من با حجاب چادر در کشور شما حضور پیدا کردم تا مبلغ و مبین این پیام باشم که زنان ایرانی حتی با این حجاب هم می‌توانند پیشرفت‌های خود را حتی در سطح جهانی داشته باشند. گرچه این حجاب مرسوم ما در جامعه است اما تنها نوع حجاب در جامعه ما نیست و با سایر انواع حجاب هم زنان ما در جامعه می‌توانند آزادانه فعالیت کنند. برقراری عدالت جنسیتی در تمامی حوزه‌ها در ایران مد نظر است و در همه رشته‌ها و حوزه‌ها زنان می‌توانند فعالیت کنند مگر در جایی که ثابت شود این مشاغل با شرایط روحی و جسمی زنان همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز زنان هیچ منعی برای فعالیت ندارند. در جامعه ما مقام معظم رهبری الگوی جدیدی با عنوان الگوی سوم را برای زنان تعیین کرده‌اند. الگوی سوم یعنی الگویی که نه شرقی و نه غربی است. در شریعت و قوانین ما، زنان به هیچ‌وجه مجبور به فعالیت در خانه نیستند و آنچه انجام می‌دهند از سر مهر و لطف آنان است. امیدواریم با این تبادلات علمی و فرهنگی بتوانیم به تصویر واقعی و درستی از جایگاه زنان و خانواده در جامعه دو کشور برسیم.
رئیس دانشکده زبان‌های خارجی آبائف نیز بیان کرد: با مسافرت‌هایی که به ایران داشتیم فهمیدیم تصور ما با واقعیت زنان ایران بسیار فاصله دارد. خوشحالیم که امروز با حضور دکتر محمدتقی‌زاده می‌توانیم بدون واسطه با واقعیت‌های جامعه ایران و زنان ایرانی آشنا شویم.
در بخش پرسش و پاسخ دکتر محمدتقی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا دختران در مدارس ایران لباس فرم دارند و اینکه اگر به ایران سفر کنیم باید چگونه لباس بپوشیم، اظهار کرد: مانند بیشتر کشورها در ایران هم دانش‌آموزان لباس فرم دارند اما مدارس شرایطی را برای خانواده‌ها فراهم می‌کنند تا همه بتوانند از پس آن برآیند. درخصوص سفر به ایران هم طبق قانون باید حجاب را رعایت کنید اما این امر با سهولت انجام می‌شود و شما می‌توانید به راحتی با رعایت حداقل‌های حجاب به ایران سفر کنید. 
مدیرگروه مطالعات زنان دانشگاه علامه‌طباطبائی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مناسبات شوهر با خانمی که کار می‌کند و به درجات بالا می‌رسد در جامعه ایران چگونه است بیان کرد: نکته مهمی در ایران وجود دارد که زن حتی زن مناهل به لحاظ اقتصادی کاملا مستقل است. یعنی اگر مرد نتواند مایحتاج زندگی را تامین کند زنی که کار می‌کند موظف نیست درآمد خود را هزینه کند گرچه از باب همکاری و هدف مشترک حفظ خانواده این کمک را می‌کنند. شاید نود درصد خانواده‌های ما زن و مرد با هم در تامین اقتصاد خانواده همکاری می‌کنند.
وی در خصوص سوال دیگری درباره نوع نگاه جامعه و حاکمیت ایران نسبت به فمنیسم خاطرنشان کرد: در قوانین ایرانی حمایت از زنان به معنی تایید فمنیست نیست. از آنجا که قوانین ایران بر اساس شرع و فقه امامیه تنظیم شده و مفاهیم شرعی بر اساس فطرت انسان تنظیم شده است؛ بنابراین قوانین ما عادلانه هستند و جنسیت را مد نظر قرار می‌دهند. مسائل متناسب با جنسیت تنظیم شده و از این رو شما نمی‌توانید قوانین را یکسان وضع کنید. جامعه ایران در چند دهه اخیر رشد بسیار خوبی در زمینه زنان داشته است اما باز هم تلاش می‌کنیم حضور زنان در مناصب سیاسی بیشتر شود. به طور مثال از حدود یکسال پیش بر اساس دستور رهبری برای نخستین بار دردانشگاه دفاع ملی چند دانشجوی دختر برای رشته حکمرانی در مقطع دکتری پذیرش شده‌اند که می‌توانند در آینده برای مناصب مهم ملی به کار گرفته شوند.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مهدی محمدتقی زاده دانشگاه آرابائف قرقیزستان مطالعات زنان روز جهانی زن


نظر شما :