رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

ضرورت حمایت از اعضای هیئت علمی برای حضور در مجامع علمی جهانی

۱۰ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۰ کد : ۲۴۸۰۹ خبر روز
تعداد بازدید:۲۶۳
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از ناتوانی این مجموعه آموزشی در حمایت از اعضای هیئت علمی برای حضور در مجامع علمی جهانی گفت و افزود: اگر این رویه اصلاح نشود حوزه آموزش عالی کشور ضربه سنگینی خواهد خورد.
ضرورت حمایت از اعضای هیئت علمی برای حضور در مجامع علمی جهانی

به گزارش روابط عمومی، دکتر داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، شامگاه چهارشنبه، 9 اسفندماه 1402 میزبان دکتر محمدعلی، زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور در محل سازمان برنامه و بودجه بود. دیداری که بیشتر روسای دانشگاه‌ها از کمبود بودجه و عدم برخورداری از سرمایه لازم به منظور انجام و پیگیری اهداف عالی خود گله‌مند بودند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این دیدار اظهار داشت: یکی از علاقه‌مندی‌های جدی ما موضوع دانشگاه‌ها است و اعتقاد داریم دانشگاه پیشران هرگونه پیشرفت در کشور است.
وی افزود: اگر بتوانیم نیازمندی‌های دانشگاه‌ها، استادان و دانشجویان را به خوبی تامین و پشتیبانی کنیم، روند تولید علم در کشور و روند تربیت دانشجویان و استادان تسهیل خواهد شد.
دکتر منظور ادامه داد: از دانشگاه‌ها پشتیبانی می‌کنیم تا بتوانند نقش خود و برنامه‌های تحولی که تدوین کردند را اجرایی کنند. در رشته‌های نوظهور مانند کوانتوم، هوش مصنوعی، میکروالکترونیک، هیدروژن و... که امروز مرزهای دانش در دنیا است، برنامه‌های تحولی خیلی خوبی در دانشگاه‌ها طراحی شده و مقرر شد در بودجه سال آینده برای آن سرفصل و برنامه ویژه‌ای پیش‌بینی کنیم.
وی گفت: مسئله بسیار مهم ایجاد مشوق‌های لازم برای جذب و نگهداشت اعضای هیئت علمی در کشور است که پیشنهادهای روسای دانشگاه‌ها را دریافت کردیم و با کمک سازمان اداری و استخدامی کشور تلاش خواهیم کرد این مشوق‌ها و محرک‌های لازم برای جذب و نگهداری نخبگان در دانشگاه‌ها فراهم کنیم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سال آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تولید علم در کشور خواهیم بود، تاکید کرد: از دانشگاه‌ها پشتیبانی می‌کنیم تا بتوانند نقش خودشان و برنامه‌های تحولی که تدوین کردند را اجرا کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز مسائلی همچون کمبود تجهیزات و اعتبار لازم برای حرکت در لبه دانش، کمبود اعتبارات برای پرداخت دیون دانشگاه‌ها به پیمانکاران و حقوق استادان حق‌التدریس را از مهم‌ترین چالش‌های کنونی دانشگاه‌ها نام برد.
وی بحران کرونا در کشور را یکی از دلایل اصلی بروز چالش‌های کنونی دانشگاه‌ها دانست و افزود: هنگام همه‌گیری کرونا، دانشگاهها به دلیل مجازی شدن آموزش، دیگر نیاز به اختصاص هزینه‌هایی همچون آزمایشگاه‌ها، سلف سرویس‌ها و خوابگاه‌ها نداشتند و بر همین اساس بودجه آن‌ها با تغییراتی مواجه شد. 
دکتر زلفی‌گل ادامه داد: پس از کرونا که تصمیم گرفته شد آموزش دانشگاه‌ها حضوری شود، همه هزینه‌های مذکور به دانشگاه‌ها تحمیل شد. به همین جهت هم‌اکنون دانشگاه‌ها در برآورده کردن نیازهای خود در بخش‌های مختلف با مشکل مواجه هستند.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این دیدار تاکید کرد: دانشگاه‌های بزرگ کشور دانشگاه‌های حاکمیتی هستند و از وظایف خطیری برخوردارند.
وی از ناتوانی این مجموعه آموزشی در حمایت از اعضای هیئت علمی برای حضور در مجامع علمی جهانی گفت و افزود: اگر این رویه اصلاح نشود حوزه آموزش عالی کشور ضربه سنگینی خواهد خورد.
دکتر معتمدی با اشاره به دیگر مشکلات دانشگاه علامه‌طباطبائی، بدهی به پیمانکاران، پرداخت حق پژوهانه و استادان حق‌التدریس را مهم‌ترین مسائل این دانشگاه عنوان کرد.

عکس: ایرنا

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی روسای دانشگاه های بزرگ کشور رئیس سازمان برنامه و بودجه عبدلله معتمدی حمایت از اعضای هیئت علمی


نظر شما :