مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه‌طباطبائی:

دانشگاه‌های تهران برای حضور فعال مردم در انتخابات نقش مهمی بر عهده دارند

۰۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۰ کد : ۲۴۷۵۸ خبر روز
تعداد بازدید:۵۲۹
نشست هم‌اندیشی وبیناری با عنوان «اهمیت مشارکت سیاسی و ضرورت حضور حداکثری در انتخابات» و با هدف تبیین اهمیت و تاثیرگذاری مشارکت و حضور حداکثری در انتخاب از دریچه علوم انسانی و اجتماعی و تخصص و دانش‌ استادان و بررسی آسیب‌شناختی موانع این رخداد برگزار شد.
دانشگاه‌های تهران برای حضور فعال مردم در انتخابات نقش مهمی بر عهده دارند

به گزارش روابط عمومی به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نشست هم‌اندیشی وبیناری با عنوان «اهمیت مشارکت سیاسی و ضرورت حضور حداکثری در انتخابات» با هدف تبیین اهمیت و تاثیرگذاری مشارکت و حضور حداکثری در انتخاب از دریچه علوم انسانی و اجتماعی و تخصص و دانش‌ استادان و بررسی آسیب‌شناختی موانع این رخداد، در اتاق وبیناری با شرکت هفتاد نفر از استادان و صاحب نظران دانشگاه های تهران و دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
در این نشست که به همت دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری مرکز هم‌‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دفاتر استانی دانشگاه‌های تهران برگزار شد، حجت‌الاسلام صادق‌ اکبری‌اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر ابوالقاسم فاتحی‌دهاقانی، رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی و رئیس بسیج اساتید، دکتر علی‌اصغر کیا رئیس دانشکده علوم ارتباطات، دکتر عباسعلی رهبر استاد تمام دانشکده حقوق و علم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه حضور داشتند.

امید به آینده در گام دوم انقلاب اسلامی است
حجت‌الاسلام‌ اکبری‌اقدم در این نشست ضمن خیرمقدم به همه استادان دانشگاه و اعضای هئیت علمی خارج از دانشگاه گفت: نقش استادان و دانشگاه‌ها جزو بالاترین و تاثیرگذارترین سرمایه اجتماعی در جامعه است.
وی افزود: دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علوم انسانی می‌تواند کنشگر اصلی در میدان، برای ایجاد فضای گفتمانی در میان نخبگان باشد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه‌طباطبائی خاطرنشان کرد: امید به آینده در گام دوم انقلاب اسلامی است. دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی در تمام حوزه‌ها روشن است و تبیین آن به دست نسل دانشگاهی است.
وی تاکید کرد: دانشگاه‌های تهران در ایجاد نشاط و امید برای حضور فعال مردم در انتخابات، نقش مهمی بر عهده دارند.

هر آن‌چه جمهوریت را تقویت کند، دیانت و عدالت را نیز تقویت می‌کند
دکتر عباسعلی رهبر، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این وبینار گفت: حضور حداکثری مردم مشت محکمی بر دهن استکبار جهانی و حمایت از امام رهبری و شهدای والا مقام است.
وی تاکید کرد: انتخابات سرنوشت‌ساز است؛ به ویژه در این شرایط که استکبار جهانی چشم طمع به نظام و جامعه ما دوخته است. 
دکتر رهبر با بیان اینکه آنچه در سیاست رخ می‌دهد، حل تضادهایی است که در گروه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، افزود: در مدیریت سیاسی جامعه باید فرمول مدیریت قدرت کشف شود.
وی با اشاره به اینکه اجتماعی بودن قدرت مهم است ادامه داد: در نظام مردم‌سالاری دینی مایه اساسی اجرای قدرت سیاسی، بحث قدرت اجتماعی است. در مشارکت سیاسی، شیوه مشارکت، شدت مشارکت و کیفیت مشارکت حائز اهمیت است که در نظام مردم‌سالاری دینی این سه در کنار یکدیگر مهم هستند.
دکتر رهبر با اشاه به تاثیرگذاری رسانه‌‌ها، افزود: موضوع حقیقت اسلام، دولت و تشکیل حکومت به‌عنوان ابزاری برای امر هدایت مطرح می‌شوند و مردم‌سالاری دینی موجب تعهد به مردم را در فضای کاملا هم‌افزا مورد توجه قرار می‌دهد.
وی افزود: یکی از راهبردهای بسیار مهم برای جلب مشارکت مردم، واقع‌بینی مثبت‌اندیش است. مثبت‌اندیشی، به معنای توهم‌اندیشی نیست؛ بلکه توجه به امور مثبت است. در فضای نظام اجتماعی، کنشگران موثر در جامعه باید بر سیستم روانی جامعه تامل داشته باشند تا بتوانند این سیستم روانی را به فضای خوشبینانه برسانند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی اشاره کرد: ادراک و احساس اثربخشی در حل مسائل اجتماعی می‌تواند برای فضای خوشبینانه تاثیرگذار باشد. با جریان مثبت‌اندیشی واقع‌بینانه و مولفه‌هایی که در انقلاب اسلامی مورد توجه بود، این امکان و امید برای ایجاد دولت قوی و جامعه مقتدر با مشارکت اجتماعی و سیاسی وجود دارد.

عقلانیت، علم، معنویت و کار جهادی انقلاب را به جلو حرکت داده است
دکتر فاتحی‌ نیز در این وبینار با اشاره به اینکه انتخابات یک رخداد سیاسی است گفت: در هر انتخاباتی یکسری حساسیت‌هایی را جبهه انقلابی اسلامی و یکسری حساسیت‌هایی را نیز آمریکا داشت.
وی افزود: پدیده‌های سیاسی چند علتی هستند و فقط اقتصادی نیستند بلکه فسادها، مسائل معیشتی، تحولات جهانی و منطقه‌ای و... با تاثیرات متفاوت از مجموعه فضاهایی مختلف هستند که می‌توانند حائز اهمیت باشند.
رئیس پژوهشگاه تحول در علوم انسانی دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد مردم علی‌رغم تمامی مشکلات موجود پای انقلاب خود ایستادند.

وی افزود: عقلانیت، علم، معنویت و کار جهادی انقلاب را به جلو حرکت داده است. امیدواریم آسیب‌های موجود با تلاش و کوشش‌های انقلاب به حداقل برسد.
دکتر فاتحی بیان کرد: صدا و سیما، سیاست رسانه‌‌ای بهتری می‌تواند داشته باشد. صدا و سیمای ما منطق و حکمت رسانه‌ای خود را از دست داده‌است.
وی با بیان اینکه با هم‌افزایی و هم‌اندیشی باید پارادایم‌هایی تولید شود، افزود: یکی از ضعف‌های ما در مفهوم‌سازی است؛ بنابراین باید با چشم باز عمل کنیم. امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی بتوانیم، مفاهیمی را تولید کنیم چرا که گاهی یک مفهوم می‌تواند یک بحران را از میان ببرد.

دشمن با برجسته‌سازی مسائلی همچون ناکارآمدی به دنبال کاهش مشارکت مردم است
دکتر کیا نیز در ادامه گفت: اگر بخواهیم بیشتر از منظر رسانه‌ای به این موضوع بپردازیم من در این ایام در رصد رسانه‌ها مواردی را مشاهده کردم که رسانه‌های مختلف در این زمینه در حال کار هستند. 
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و مسائل اجتماعی وجود دارد، افزود: ما همه این‌ها را می‌دانیم و کسی منکر نیست اما باید بیشتر به رسانه‌های خود ما توجه کنیم. رسانه که می‌گوییم به ویژه صدا و سیما مد نظر است. صدا و سیما به علت جهت‌گیری‌های قبلی که داشته و این دوره افرادی را آورده که به کلی معترض شده‌اند و دارند اساس را زیر سوال می‌برند که این نیازمند تغییر رویه است. 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات اظهار کرد: دانشگاه می‌تواند قبل از اقدام رسانه‌های بیگانه یا سازمان‌های بیرون که تحت عنوان اندیشکده فعالیت می‌کنند، اقدام کند. دانشگاه با انجام کار علمی و پژوهشی و نظرسنجی و موارد این چنینی می‌تواند موثر واقع شود بنابراین من فکر می‌کنم رسانه‌ها امروزه نقش اصلی دارند؛ هم در جهت افکار عمومی و هم در روایت‌سازی که بحث آن جدی است. این موضوع منحصر به انتخابات نبوده و همیشه وجود دارد.
 وی با بیان اینکه امسال حساسیت بیشتری در انتخابات وجود دارد، افزود: دشمن با برجسته‌سازی مسائلی همچون ناکارآمدی به دنبال کاهش مشارکت مردم است. ما نیز باید با انگیزه‌بخشی و روحیة بیشتری وارد میدان شویم تا بتوانیم حضور در انتخابات را به صورت حداکثری رقم بزنیم.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی نشست علمی بسیج اساتید دانشگاه نهاد رهبری دانشگاه


نظر شما :