به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۵ کد : ۲۴۷۲۸ خبر روز
تعداد بازدید:۲۸۳
یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی با حضور استادان، اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی

به گزارش روابط عمومی، یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی با هدف فراهم آوردن امکان مطرح‌شدن آخرین دستاوردهای استادان و دانشجویان در حوزه‌های مرتبط با زبان و زبان‌شناسی و تبادل‌نظر در این حوزه با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، دکتر محمد دبیرمقدم، استاد گروه زبا‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی و دکتر مدرسی قوام، دبیر علمی یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران  به همت گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد. 
دکتر معتمدی در این همایش با اشاره به اهمیت زبان و نقش آن در موضوعات مختلف، گفت: برخی معتقدند که زبان و تفکر در واقع  باهم تقدم و تاخر دارند. به طور مثال افرادی ماننده پیاژه معتقدند که تفکر بر تکلم مقدم است و برخی عکس آن را بازگو کرده‌اند. 
وی با بیان اینکه غنای زبانی به نحوه و نوع تفکر کمک می‌کند، افزود: در فرهنگ‌های مختلف به دلیل شرایط اقلمی و اجتماعی گاهی اوقات برای یک معانی چندین کلمه وجود دارد بحث غنای زبانی و حفظ گویش‌ها و حفظ این موارد می‌تواند برای اندیشیدن به ما کمک کند.
دکتر حداد عادل نیز در ادامه این همایش ضمن تبریک ویژه به گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای استمرار در  برگزاری یازده دوره کنفرانس زبان‌شناسی ایران، گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی از برکت‌های انقلاب اسلامی است. امروز این دانشگاه به عنوان مهم‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور مطرح شده و گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی قطب زبان‌شناسی در کشور محسوب می‌شود. 33 سال  سابقه در برگزاری  این کنفرانس، این دانشگاه و گروه زبان‌شناسی آن را به کانون توجه زبان‌شناسان داخلی و خارجی در ایران تبدیل کرده است.
وی با اشاره به اینکه از نخستین دوره برگزاری این همایش در سال 1369 تا به امروز، همیشه توفیق حضور در این کنفرانس را داشته‌ام، افزود: رشته زبان‌شناسی به این صورتی که امروز در دنیا وجود دارد در مقایسه با ادبیات، رشته نوظهوری است. این رشته در ایران رشد بسیاری سریعی داشته و در عرصه‌های مختلف نیاز به رشته زبان‌شناسی احساس می‌شود.
دکتر دبیرمقدم نیز در بخشی از این همایش بیان کرد: دانشگاه علامه‌طباطبائی با حمایت همه جانبه از همایش‌های بین‌المللی زبان‌شناسی ایران، در عمل نشان داده است که هر راهبردی که موجب استمرار یک  حرکت علمی موفق باشد، مورد توجه و علاقه هیئت رئیسه دانشگاه است. 
وی ادامه داد: گروه زبان‌شناسی و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و زبان‌های ایرانی کهن با برگزاری همایش‌های زبان‌شناسی که نخستین آن در سال 1369 بود، محفلی ایجاد کرده است که در آن استادان و دانشجویان از سراسر کشور دستاوردهای پژوهشی خود را در شاخه‌های مختلف  زبان‌شناسی نظری، کاربردی و تاریخی عرضه می‌کنند و بر این باوریم که استمرار دادن به یک رویداد علمی موفق و پیش‌رونده خود نشانه‌ای از بالندگی و پویایی آن حوزه علمی و نیز رشد فرهنگی آن جامعه علمی است.
دکتر مدرسی قوام نیز در این همایش ضمن اشاره به پیشینه برگزاری همایش زبان‌شناسی ایران، گفت: نخستین دوره این همایش در سال 1369 به همت گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی با 16 سخنرانی برگزار شد. از آن روز تا کنون و از 33 سالی که از عمر پربار همایش زبان‌شناسی ایران می‌گذرد استادان، دانشجویان و پژوهشگران بسیاری در حوزه‌های زبان‌شناسی نظری، زبان‌شناسی کاربردی، زبان‌شناسی تاریخی و زبان‌ها و گویش‌های ایرانی و آموزه‌های میان‌رشته‌ای دستاوردهای پژوهشی خود را  ارائه کرده‌اند. 
وی افزود: استادان، دانشجویان و پژوهشگران به حق برگزارکنند‌گان حقیقی 10 دوره پربار همایش زبان‌شناسی ایران بودند. این‌بار نیز در یازدهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران میزبان پژوهشگرانی هستیم که با ارسال مقاله‌های پربار خود امکان  برگزاری این همایش را فراهم کردند.
دکتر حبیبی نیز گفت: یکی از عناصر مهم پاسداشت وطنمان ایران، مسئله زبان فارسی است که امیدوارم دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی بتواند به خوبی این مسئله را به پیش ببرد و بتواند زبان فارسی را در سراسر جهان، بیشتر از گذشته ارتقا و گسترش دهد.
گفتنی است این همایش در محورهای آواشناسی و واج‌شناسی، صرف، نحو، معنیشناسی، کاربردشناسی، گفتمان‌شناسی و ساخت اطلاع، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، زبانهای ایرانی کهن، گویش‌ها و زبانهای ایران، زبان‌های در خطر، اطلس‌های زبانی، روان‌شناسی زبان، زبان‌شناسی اجتماعی، عصبشناسی زبان، زبانشناسی بالینی، زبان‌شناسی شناختی، فلسفة زبان، نشانه‏‌شناسی، رده‌شناسی زبان، زبانشناسی رایانشی، زبانشناسی تاریخی تطبیقی، زبانشناسی کاربردی، زبان‏‌شناسی حقوقی، زبانشناسی زیستی، زبان اشاره، زبان‌شناسی پیکره‌ای، فرهنگ‌نگاری، ترجمه، زبان‌شناسی و ادبیات، سبک‌شناسی، نظام‌های نوشتاری، اصطلاح‌شناسی با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزه زبان‌شناسی برگزار شد.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی همایش بین المللی زبان شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی گروه زبان شناسی حداد عادل


نظر شما :