رئیس دانشگاه: گسترش زبان فارسی، گسترش جهان جدید و حکمت تازه در دنیای امروز است

۲۸ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۴۷۱ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۳۲۴
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه گفت: گسترش زبان فارسی، گسترش یک جهان جدید، یک حکمت تازه و یک نظام آگاهی دگرگون در دنیای امروز ماست.
رئیس دانشگاه: گسترش زبان فارسی، گسترش جهان جدید و حکمت تازه در دنیای امروز است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سلیمی در گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، اظهار امیدواری کرد با برگزاری این گردهمایی گامی بلند در گسترش زبان فارسی و هم‌افزایی این زبان تاریخ ساز برداشته شود.

او افزود: اگر بخواهیم نظریه‌های جدید علوم انسانی و گام‌های جدیدی را که در فهم پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و علوم انسانی برداشته شده، در یک جمله خلاصه کنیم، باید گفت انسان در محیط زبان زندگی می‌کند. پدیده‌های اجتماعی و انسانی ماهیتی زبان‌مند دارند و برای شناخت این پدیده‌ها راهی جز شناخت پایه‌های زبان شناختی پدیده‌های مختلف وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه زبان فارسی فقط یک گویش، ادبیات، لغت شناسی و یا بستر بیان احساسات در زبان شعر نیست تصریح  کرد: زبان فارسی یک جهان است، جهانی که پدیده‌ها و شبکه‌های معنایی متفاوتی در درون آن شکل می‌گیرد و به همین دلیل است که به زعم ما گسترش زبان فارسی، گسترش یک جهان جدید، یک حکمت تازه و یک نظام آگاهی دگرگون در دنیای امروزین ماست. او تأکید کرد: زبان فارسی یک شبکه معنایی و جهانی متفاوت است که گونه دیگر حکمت، اندیشه و زیست اجتماعی در درون آن شکل می‌گیرد.

دکتر سلیمی در خصوص جایگاه زبان فارسی در عصر جهانی شدن افزود: در عصر جهانی شدن عرصه گشودگی برای زبان‌هایی همچون زبان فارسی که در درون آنها معرفت ژرف و عمیق اندیشه‌های بلندی نهفته است بیشتر فراهم می‌شود. او افزود: عصر جهانی شدن عصری است که امکان شکوفایی زبان و جهان فارسی و نظام معنایی فارسی را برای علاقه‌مندان به این زبان تاریخ‌ساز فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در خاتمه با بیان پرسشی مبنی بر اینکه چگونه می‌توانیم در عصر جهانی‌شدن گونه دیگری از زندگی معرفتی را با زبان فارسی در عرصه جهانی مطرح کرده و گسترش دهیم؟ افزود: در این نشست حتی اگر نتوانیم پاسخ دقیقی برای این پرسش بیابیم، حداقل زمینه اندیشیدن، بحث و بررسی بیشتر درخصوص آن فراهم می‌شود.

گفتنی است این گردهمایی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، روسای برخی از دانشگاه‌های ایران و افغانستان، سفیر افغانستان در ایران، استادان زبان و ادبیات فارسی اعزامی از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌های خارج از کشور و مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


نظر شما :