پیام رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۵ کد : ۲۴۴۷۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۵۹۲
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در پیامی فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی را تبریک گفت.
پیام رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر

به گزارش روابط عمومی،‌ دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در پیامی فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر را تبریک و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی هرچند برای خیلی‌ها باورنکردنی بود اما مهم‌تر از آن، فهم اینکه دامنه این پیروزی چه تاثیراتی بر معادلات بین‌المللی خواهد داشت قطعاً با آنچه در واقع اتفاق افتاد بسیار متفاوت بود.

در این پیام آمده است:

به نام خدا 
وَالْفَجْرِ وَلَیَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ 
سوگند به سپیده‏‌دم و به شب‌هاى دهگانه و به زوج و فرد و به شب وقتى سپرى شود.

«با عرض تبریک دهه مبارک فجر، یاد و نام همه فجرآفرینان را گرامی می‌داریم. ایام فجر، یادآور رویداد الهی و فوق‌العاده‌ای است که در سال ۱۳۵۷ به وقوع پیوست و با پیروزی انقلاب اسلامی دوره سلطنت شاهنشاهی در ایران به پایان رسید. ورود امام خمینی در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ همراه با تردیدها، نگرانی‌ها و امیدها بود که به لطف الهی با ورود مقتدرانه امام از فرانسه به ایران  انجام شد و مورد استقبال میلیونی آحاد مردم ایران قرار گرفت. در فاصله ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ اتفاقات متعددی رخ داد که نتیجه آن‌ها پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه بود. پیروزی انقلاب اسلامی هرچند برای خیلی‌ها باورنکردنی بود اما مهم‌تر از آن، فهم اینکه دامنه این پیروزی چه تاثیراتی بر معادلات بین‌المللی خواهد داشت قطعاً با آنچه در واقع اتفاق افتاد بسیار متفاوت بود. مهم‌ترین عناصری که باعث این تغییرات و تحولات شگرف بین‌المللی شدند عبارت بودند از:
۱- امام خمینی که خود فقیهی عالیقدر، مجتهدی جامع‌الشرایط، فیلسوف، عارف و بسیار هوشمند و آگاه به موضوعات بین‌المللی بودند، نهضت خود را بر اساس آموزه‌های اسلامی بنا نهادند و این امر باعث شد که او احیاگر آموزه‌های اسلامی و حتی فراتر از آن احیاگر آموزه‌های دینی برای تمامی ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی باشند. آنچنان که با پیروزی انقلاب اسلامی توجه به نقش آموزه‌های دینی در زندگی بشر بیش از پیش تقویت شد.
۲- امام خمینی مبارزه با رژیم سلطنتی را از طریق آگاه‌سازی مردم انجام داد. او مبارزه مسلحانه را قبول نداشت و کاری دشوار اما اساسی در جهت بالا بردن آگاهی‌های مردم انجام داد، لذا نهضت امام خمینی نهضتی به تمام معنا مردمی بود.
۳- رویکرد امام خمینی به عدالت، شرافت بخشیدن به پابرهنگان و مستضعفان و نگاه جهانی او به محرومان و دعوت به مبارزه با حکومت‌های ظالم، اندیشه‌ها و پیام امام را در سراسر جهان نشر داد و میلیون‌ها انسان تحت تاثیر افکار امام در سراسر جهان وارد مبارزه‌ با ظلم و بی‌عدالتی شدند.
۴- امام خمینی با درایت و تدبیر بی‌مانند و با توکل به مدد الهی توطئه‌های مراکز جاسوسی ابرقدرت‌ها را یکی پس از دیگری در هم شکست و با گذشت زمان روز به روز شجره انقلاب اسلامی تناورتر شده و دنیای استکباری در مقابله با انقلاب اسلامی دچار عجز و ناتوانی بیشتر و بیشتر شد.
۵- بیانات، سخنرانی‌ها و پیام‌های امام بسیار حکیمانه و موثر بود. علی رغم اینکه او در اوج قله معرفت علمی و دینی بود سخنانش برای توده مردم به راحتی قابل فهم بود. سخنان و پیام‌های ایشان منطبق بر فطرت خداجوی انسان‌ها، تحرک بی‌مانندی را در مخاطبان خود ایجاد می‌کرد و همگان دل در گرو اندیشه و گفتار امام خمینی داشتند.
۶- امام خمینی با شجاعت و اطمینانی بی‌نظیر حکومت‌های استکباری را به چالش کشیدند و با صراحت بیان داشت که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»؛ این شجاعت و درایت امام در آگاهی‌بخشی به ملت‌های تحت ستم و جنبش‌های آزادی‌بخش، از شخصیت ایشان یک اسطوره بی‌مانند ساخت آن‌چنانکه تفکر و اندیشه‌های امام برای همیشه تاریخ، الهام‌بخش ملت‌های مظلوم خواهد بود.
۷- تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر روابط بین‌الملل آنقدر عمیق و گسترده است که در بهترین شرایط و با بهره‌گیری از توان و تخصص صاحب‌نظران متعدد تنها بخش‌هایی از آن را که تاکنون به وقوع پیوسته است می‌توان تحلیل و برشمرد؛ اینکه این رویداد در آینده چه تاثیرات جدیدی بر روابط بین‌الملل خواهد داشت، همچنان موضوع با اهمیتی است که دغدغه اصلی نظام‌های استکباری است. دست و پا زدن آن‌ها در ایجاد جریان‌های انحرافی برای مقابله با انقلاب اسلامی و راه‌اندازی گروه‌های تروریستی همچون داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله برنامه‌هایی است که در ترس از گسترش اندیشه‌های امام و انقلاب اسلامی دارند.
اکنون که ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد علی‌رغم تمام فشارها و محدودیت‌هایی که نظام‌های استکباری برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند، این نظام به لطف الهی و با رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری توانسته است با اقتدار در مسیر بالندگی و پیشرفت همچنان پرچم‌دار استقلال، آزادی و مبارزه با نظام‌های استکباری و نظام‌های دیکتاتوری باشد.
بار دیگر در ایام دهه مبارک فجر بر روح ملکوتی امام راحل (قدس الله نفسه الشریف) درود می‌فرستیم و یاد و نام همه شهیدان و مجاهدانی که در پیروزی انقلاب و سپس در استقرار و دفاع از نظام جمهوری اسلامی در صحنه‌های مختلف نقش آفریدند را گرامی می‌داریم».

 

                                                                                       عبدالله معتمدی
                                                                              رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی دهه فجر پیام تبریک عبدالله معتمدی


نظر شما :