در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

نشست تعالی آموزش با محوریت بررسی رویکردهای میان‌رشته‌ای

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۳ کد : ۲۴۴۷۰ خبر روز
تعداد بازدید:۴۵۵
نشست تعالی آموزش با محوریت بررسی رویکردهای میان‌رشته‌ای، به همت اندیشکده میان‌رشته‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی، در این دانشگاه برگزار شد.
نشست تعالی آموزش با محوریت بررسی رویکردهای میان‌رشته‌ای

به گزارش روابط‌عمومی، نشست بررسی رویکرد‌‌های توسعه میان‌رشته‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر علی آدمی، معاون آموزشی، دکتر مصطفی قادری، مسئول اندیشکده میان‌رشته‌ای، دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دکتر حسن رشیدی، رئیس دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، جمعی از مدیران و معاونان آموزشی دانشکده‌ها و صاحب‌نظران حوزه علوم تربیتی، به همت اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای این دانشگاه در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار شد.
دکتر علی آدمی، معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این نشست با اشاره به سابقه رشته‌های میان‌رشته‌ای، گفت: مطالعه الگوهای توسعه میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌های دیگر، به ما امکان استفاده از تجربه موفق آنان و رسیدن به الگو مناسب خودمان را می‌‎دهد زیرا برای توسعه میان‌رشته‌ای، باید برنامه و روش داشت و از الگوی مناسب استفاده کرد.
وی افزود: فرهنگ‌سازی نیز یکی دیگر از الزامات این حوزه است. فرهنگ گفت‌وگو و چگونگی قرارگیری این رشته‌ها در کنار هم و تعامل آنان با هم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این جلسه از تدوین آیین‌نامه تشویقی در زمینه تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای خبرداد و افزود: ما صحبت از الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت می‌کنیم. الگوی ایرانی_ اسلامی پیشرفت یعنی تحول در حوزه علوم انسانی و این امر نیز با گسترش رشته‌های میان‌رشته محقق می‌شود. صحبت از الگو اسلامی_ ایرانی پیشرفت بدون داشتن چشم‌انداز رشته‌ها در کشور ممکن نیست چراکه رشته‌ها هستند که به موضوعات علمی و پژوهشی حال و آینده جهت می‌دهند و برای نظام مسائل کشور متخصص تربیت می‌کنند.
دکتر مصطفی قادری، مسئول اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز محوریت این نشست را بررسی رویکردها، کارکردها و راهکارهایی در زمینه توسعه میان‌رشته‌ای در دانشگاه عنوان کرد و گفت: مسئله‌های متعددی، هم درون دانشگاه و هم بیرون آن وجود دارد که توسط رشته‌های مجزا قابل پاسخگویی نیستند. بنابراین نگاه ما این است که با ترکیب و ارتباط بعضی رشته‌ها و گروه‌ها در دانشگاه می‌توانیم به دنبال پاسخ مناسبی به نیاز‌های جامعه باشیم.
وی گفت: اینکه چگونه دانشگاه از فرهنگ رشته‌های مجزا به سمت فرهنگ میان‌رشته‌ای حرکت کند، یک موضوع بسیار مهم است. این مسئله یک مسئله فرهنگی است و اگر چه ساختارهای اداری در آن موثر است اما یک مسئله اداری نیست. فرهنگ مشارکت علمی در اینجا یکی از مولفه‌های اصلی است.
دکتر قادری ادامه داد: در جهت توسعه میان‌رشته‌ای در دانشگاه، ضروری است نهادسازی در سطح دانشگاه انجام شود. تاسیس اندیشکده یکی از این نهادسازی‌ها است که انجام شد. تاسیس مدرسه یا دانشکده میان‌رشته‌ای، هسته‌های علمی میان‌رشته‌ای، تدوین آیین نامه‌های حمایتی و تشویقی استادان، عقد قرارداد‌های میان‌رشته‌ای بین گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و حتی بین دانشگاه‌ها، پژوهش در برنامه درسی و ترسیم نقشه روابط میان‌رشته‌ای دانشکده‌ها نیز از دیگر الزامات این حوزه است.
دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه توسعه میان‌رشته‌ای باید بر مبنای ضرورت باشد، گفت: رشته‌های میان‌رشته‌ای به معنای چسباندن رشته‌ها به یکدیگر نیست و باید دید در نظام تصمیم‌سازی و مشکلات کشور چه مسئله‌ای وجود دارد تا براساس آن توسعه رشته‌های  میان‌‌رشته‎ای انجام شود.
دکتر هادی خانمحمدی، مدیر برنامه‌ریزی آموزشی، نظارت و سنجش نیز گفت: مسائل عمومی از قبیل ترافیک، فقر، حاشیه‌نشینی و غیره همه مسائل چند بعدی هستند که نیازمند افرادی با نگاه و تخصص چند بعدی است. دانشگاه با توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای در موازات مسائل عمومی می‌تواند در حل این مسائل نقش موفقی ایفا کند.
ضرورت‌های ایجاد و توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای، چگونگی ترکیب رشته‌ها، افق‌های پیش روی هر رشته و آینده شغلی آن، شاخص‌های توسعه و ارزیابی رشته‌های میان‌رشته‌ای و مبنای تاسیس هر کدام، از جمله محورهای دیگر مورد بحث در این نشست بود. همچنین اعضای نشست با توجه به محورهای مطرح شده به ارائه راهبردها و الزاماتی مانند اولویت‌بندی رشته‌ها، تقسیم نقش روابط بین گروه‌ها و رشته‌ها، فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر فرهنگی برای تاسیس رشته‌ها، تشویق اعضای هیئت علمی برای تاسیس و توسعه، برگزاری کارگاه‌های مهارتی در این حوزه و همچنین ایجاد حلقه‌های مطالعاتی و استفاده از فناوری‌های روز در این مسیر پرداختند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی میان رشته ای اندیشکده مطالعات میان رشته ای دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی معاونت آموزشی


نظر شما :