رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

شاگرد پروری و عشق ورزیدن به شاگرد بااستعداد بر استادان واجب است

۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۲۴۳۲۰ خبر روز
تعداد بازدید:۶۳
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دوره دانش‌افزایی اعضای هیئت علمی نو استخدام دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: یکی از ویژگی‌های استاد این است که شاگرد پرور باشد و هر چه را می‌تواند به او یاد بدهد و سبب رشد دانشجو شود. شاگرد پروری و عشق ورزیدن به شاگرد بااستعداد بر استادان واجب است.
شاگرد پروری و عشق ورزیدن به شاگرد بااستعداد بر استادان واجب است

به گزارش روابط عمومی، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دوره دانش‌افزایی اعضای هیئت علمی نو استخدام سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به سایقه کاری و معلمی خود گفت: دانشگاه یعنی استاد و استاد هم یعنی دانشگاه، بقیه مسائل مقدمات است. دانشگاه با استاد کامل می‌شود اگر توانستیم استاد خوب برای دانشگاه تامین کنیم دانشگاه، دانشگاه می‌شود در غیر این صورت دانشگاهی وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه استاد دانشگاه باید حداقلی از زندگی داشته باشد، افزود: ما با اراده خود وارد کار تدریس و دانشگاه شدیم، پس خود را با تاجران و کسانی که دنبال مال‌اندوزی هستند، مقایسه نکنیم. استاد دانشگاه باید وجود خود را وقف کار علمی کند و اینگونه نباشد که وقت خود را صرف کار غیردانشگاهی کند.
دکتر حداد عادل با اشاره به ویژگی های استاد دانشگاه، ادامه داد: استادان باید همیشه در کتابخانه دانشگاه باشد. همچنین استاد باید خوش بیان باشد و آیین سخنوری بداند، دلنشین صحبت کند تا دانشجو خسته نشود. استاد باید خوش‌قلم باشد و مطالبات ذهنی خود را خوب بنویسند. آنانکه که هم فکر و هم قلم قوی داشتند شکوفا شدند.
وی به استادان تازه استخدام شده توصیه کرد: به دنبال بر طرف کردن ضعف‌ها باشید. همچنین منظم بودن و وجدان کار داشتن بسیار مهم است؛ استادان باید با حضور یک دانشجو هم کار خود را انجام دهند. از ارائه درس کم نگذارید و اگر قرار است ۱۳ جلسه درس دهید پس همان ۱۳ جلسه را ارائه دهید و کم فروشی نکنید. با وجدان کار داشتن، دانشجوهای خود را تربیت کنید.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خطاب به استادان جوان دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: یک ویژگی دیگر استاد این است که شاگرد پرور باشد و هر چه را می‌تواند به او یاد بدهد و سبب رشد دانشجو شود. شاگرد پروری و عشق ورزیدن به شاگرد بااستعداد بر استادان واجب است.
وی در ادامه تاکید کرد: فعالیت خود را منحصر به کلاس و محیط دانشگاه نکنید بلکه توجه کنید که در بیرون از دانشگاه چه برنامه‌هایی مرتبط با رشته‌های شما وجود دارد، در آن‌ها شرکت کنید. اصل سواددار شدن است. تا می توانید از این شکل‌های ظاهری پرهیز کنید و فقط به دنبال امتیاز نباشید. به جایی بروید که بتوانید ارتقا پیدا کنید و در محضر استادانی باشید که از آن‌ها مطالب جدید یاد بگیرید.
دکتر حداد عادل بیان کرد: قبل از هر جلسه درس آن درس را مطالعه کنید. خود را تازه و ذهن خود را فعال کنید و به اطلاعات قبلی خود بسنده نکنید. طرح درس داشته باشید و مسیر تدریس را برای خود مشخص کنید.
وی با بیان اینکه هیچ چیزی برای استاد بدتر از بی‌نظمی در کلام و فکر نیست، افزود: انسان خوش حافظه باید بتواند ذهن خود را مدیریت کند تا همه ذهنیات خود را بیرون نریزد. بنابراین شما باید ذهن خود را مدیریت کنید و هر چیزی را به زبان نیاورید.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: از تاریخ علم در هر موضوعی استفاده کنید چون اگر از این طریق وارد شوید حرف شما بهتر شنیده می‌شود. اگر بتوانید پنج دقیقه تاریخچه مطالب را به دانشجو تدریس کنید، زمینه‌ای  برای فهم بهتر دانشجو می‌شود.
وی گفت: اگر دانشجویی از شما سوال می‌کند در شنیدن حرف او حوصله داشته باشید. همچنین اگر پایان‌نامه‌ای قبول می‌کنید حتما آن را مطالعه کنید و بیشتر از ظرفیت خود پایان‌نامه نپذیرید.
دکتر حداد عادل ادامه داد: ورق‌های امتحانی را با دقت بخوانید. به زبان فارسی اهتمام داشته باشید و کاری کنید که زبان فارسی زبان علم شود. کلاس را خشک اداره نکنید. دانشجو فقط ۲۰ دقیقه می‌تواند تمرکز کند و بعد از این زمان باید تنوعی در کلاس و آموزش ایجاد کرد. کلاس را با لطافت، از یکنواختی و خشکی دربیاورید.
وی تاکید کرد: در کار علمی حب و بغض شخصی را دخالت ندهید. حتی اگر دانشجو با ما در عقیده مخالف باشد. حساب کار علمی جداست و ما قرار است به علم و سواد دانشجو توجه کنیم و نمره دهیم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان گفت: هرکسی در زندگی باید شغلی داشته باشد و خوشا به حال معلمان که به جای ماده با روح سروکار دارند. ما معلمان با جان و خرد سروکار داریم.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی غلامعلی حداد عادل دانش افزایی هیئت علمی استادان تازه استخدام شده معاون آموزشی


نظر شما :