در نخستین روز از اولین اجلاس بهره‌وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد؛

بهره‌وری در دانشگاه‌ها زمینه‌ساز بهره‌وری در کشور است

۲۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۴ کد : ۲۴۲۹۳ خبر روز
تعداد بازدید:۵۲۶
معاون رئیس جمهور در نخستین روز از اولین اجلاس بهره‌وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بهره‌وری باعث می‌شود تا بتوانیم مسئله‌های جامعه را حل و نیاز‌های آن را بر طرف کنیم و این کار به طور حتم از طریق دانشگاه‌ها انجام می‌شود. یکی از کار‌های دانشگاه‌های مسئولیت‌محور، مشارکت در بهره‌وری با سازمان‌ها است.
بهره‌وری در دانشگاه‌ها زمینه‌ساز بهره‌وری در کشور است

به گزارش روابط عمومی، به گزارش روابط عمومی، نخستین اجلاس بهره‌وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شعار «دانشگاه نقش‌آفرین، ایران بهره‌ور» صبح امروز با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری، دکتر روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه‌ها و مدیران مراکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه های سراسر کشور، امروز در سالن همایش‌های دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی آغاز به کار کرد.
دکتر لطیفی در این اجلاس اظهار کرد: ما اگر بخواهیم در کشور به رشد برسیم این رشد در گرو رشد سرمایه انسانی و افزایش بهره‌وری است. در این رشد، نقش دانشگاه بسیار حایز اهمیت است و ما به بهره ‌وری در دانشگاه و بهره‌وری از دانشگاه نیاز داریم.
وی با اشاره به سند نظام‌نامه ارتقای بهره‌وری گفت: این سند دومین سند ملی بهره‌وری است که تدوین شده و بهره‌وری تابعی از کارایی و اثربخشی است. اثربخشی زمانی معنی پیدا می‌کند که آموزش، متناسب با نیاز جامعه باشد و مشکل و مسئله ای را حل کند. بهره‌وری علم به نافع بودن آن است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به گزارشی از بهره‌وری افزود: براساس گزارش بهره‌وری طی سه سال گذشته بهره‌وری رو به رشد است‌ این در حالی است که دهه 90 بهره‌وری ما منفی 6 دهم بوده است و در سه سال گذشته این روند رو به رشد شده است. البته بهره‌وری در علم اقتصاد با بهره‌وری در علوم انسانی متفاوت و کار در حوزه علوم انسانی سخت‌تر و حکمرانی علوم انسانی از این نظر بسیار پیچیده است.
وی عنوان کرد: براساس گزارش منتشر شده بهره‌وری، نکته قابل توجه این است که با افزایش سابقه کارکنان و با افزایش مدرک تحصیلی، بهره‌وری کارکنان کاهش یافته است چون گاهی تناسب بین شغل و شاغل وجود ندارد یا گاهی به این سطح از مدرک نیاز نداریم یا بخشی به این دلیل است که آموزش‌ها کاربردی و متناسب با نیاز نیستند و بخشی نیز به دلیل کاهش کیفیت آموزش است که این مسئله جای بررسی دارد.
معاون رئیس جمهور گفت: بهره‌وری باعث می‌شود تا بتوانیم مسئله‌های جامعه را حل و نیاز‌های آن را بر طرف کنیم و این کار به طور حتم از طریق دانشگاه انجام می‌شود، یکی از کار‌های دانشگاه‌های مسئولیت‌محور، مشارکت در بهره‌وری با سازمان‌ها است.
دکتر پیشوایی نیز در بخش دیگری از این اجلاس گفت: مهم‌ترین دغدغه امروز نخبگان، پیشرفت کشور و تحقق رشد اقتصادی است، نام‌گذاری‌های اقتصادی هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بیانگر این اهمیت است. 
وی افزود: رشد اقتصادی یا از طریق سرمایه‌گذاری یا از طریق بهره‌وری انجام می‌شود، تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که  امروزه کشورهای جهان ارتقای بهره‌وری را سر لوحه قرار داده‌اند؛ چرا که اگر بهره‌وری نباشد سرمایه‌گذاری هم اتفاق نمی‌افتد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری به نقش وزارت علوم عنوان کردعنوان کرد: بر اساس ماموریت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از ریشه‌های بهره‌وری، توسعه نوآوری و فناوری است. نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که توسعه آن‌ها منوط به بهره‌وری است و اقتصاد دانش‌بنیان زمانی حاصل می‌شود که بهره‌وری ارتقا یابد.
وی برای ارتقای جایگاه فناوری اشاره و تاکید کرد: این وزارتخانه نقش ناظر به همه عرصه‌های کشور دارد و می‌تواند با ارتقای فناوری، بهره‌وری را محقق کند.
وی گفت: رتبه ایران در شاخص‌های تولید علم 16 و در شاخص نوآوری جهانی رتبه 60 است که بنده نامش را شکاف بین دانایی و توانایی می‌گذارم، یعنی دانا هستیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم توانایی خود را نشان دهیم که این موضوع، امروز رسالت اصلی وزارت علوم است و نباید تنها به دستاوردهای گذشته اکتفا کنیم.
کتر رازینی نیز گفت: این اجلاس با سه هدف اصلی، تقویت گفتمان بهره‌وری در نظام آموزش عالی کشور، توجه به نقش وزارت علوم در بهره‌وری کشور و توانمندسازی همکاران در شبکه بهره‌وری آموزش عالی برگزار شد و بر اساس این گزارش سند نظام ارتقای بهره‌وری (ناب) در نخستین اجلاس دو روزه بهره‌وری وزارت علوم رونمایی شد و این دومین سندی است که در یکی از دستگاه‌های اجرایی با هدف تقویت گفتمان بهره‌وری در نظام آموزش عالی کشور و موسسات تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه پنج دانشگاه کشور در این اجلاس با دستگاه‌های اجرایی، تفاهم‌نامه بهره‌وری امضا می‌کنند، افزود: در 9 استان کشور نیز دانشگاه‌هایی به عنوان معین دستگاه‌های اجرایی انتخاب شده‌اند و بر این اساس با هدف بهبود بهره‌وری، دانشگاه علامه‌طباطبائی با وزارت اقتصاد و دارایی، دانشگاه تهران با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علم و صنعت با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی با وزارت نیرو و دانشگاه تربیت مدرس با وزارت جهاد کشاورزی توسط روسای دانشگاه‌ها و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: ارتقای بهره‌وری کشور از مطالبات به حق و همیشگی مقام معظم رهبری و از خواسته‌های رئیس جمهور درباره تمرکز توان تحقیقاتی و پژوهشی و افزایش بهره‌وری و ناظر به بند پنجم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با هدف استفاده از ظرفیت خبرگان و نخبگان در قالب طرح دانشگاه معین بهره‌وری است و این اجلاس می‌خواهد این پیام را مخابره کند که ما آمادگی داریم که هم در بهره‌وری مجموعه دانشگاهیان و هم در بهره‌وری کشور نقش‌آفرین باشیم.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی اجلاس بهره وری در آموزش عالی میثم لطیفی روح الله رازینی میرسامان پیشوایی وزارت علوم


نظر شما :