وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین اجلاس بهرهوری در علوم، تحقیقات و فناوری:
نخستین شاخص بهرهوری در مدیریت، آموزش است
به گزارش روابط عمومی، دکتر محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در نخستین اجلاس بهرهوری در علوم، تحقیقات و فناوری که از صبح امروز در دانشگاه علامهطباطبائی آغاز شده است، اظهار کرد: موضوع بهرهوری مورد عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری در عرصههای مختلف است. وزارت عتف مکلف است بهرهوری را در آموزش عالی مورد توجه ویژه قرار دهد.
وی تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو وظیفه درون سازمانی و برون سازمانی در راستای افزایش بهرهوری دارد. در دانشگاهها، پژوهشگاهها، پارکهای علم و فناوری به واسطه حضور استادان و دانشجویان خلاق و نخبه، ظرفیت بالایی برای کمک به ارتقای بهرهوری در دیگر سازمانها و نهادها وجود دارد.
دکتر زلفیگل با تاکید بر اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موضوع بهرهوری، محور و مدار است، افزود: بهرهوری باید در دستور کار دانشگاهها قرار گیرد و دانشگاهها باید برنامه راهبردی خود را مصوب کنند و اگر مصوب کردهاند، بهروز رسانی کنند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رویکردهای مختلف مانند تدوین برنامه، اجرا و تصویب قوانین و مقررات به شاخص بهرهوری توجه ویژه دارد چرا که خروجی قوانین و مقررات منجر به بهرهوری خواهد شد.
وی ادامه داد: بهرهوری در آموزش عالی قوانین خاص خود را دارد. دانشگاهها نقش تربیتی دارند و اگر قرار است بهرهوری داشته باشیم، شاخصهای ما باید با توجه به این موضوع تدوین شود. از دکتر روحالله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و تیم همراه میخواهیم از ظرفیت پژوهشگران پسادکتری و استادان استفاده کنند تا شاخصهای بهرهوری در آموزش عالی را مشخص کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه فرهنگسازی یکی از وظایف این وزارت برای افزایش بهرهوری است، تصریح کرد: موضوع بهرهوری در آموزش عالی پیچیده و لازمه آن تعریف نیازها در سامانه نان است. اقدامات در زمینه بهرهوری میتواند ترویجی، اجرایی و مدیریتی باشد. وزارت علوم به غیر از تولید علم، وظیفه کارهای ترویجی جهت افزایش بهرهوری را بر عهده دارد. ما باید بتوانیم در زمینه بهرهوری آموزش عالی، خوراک فکری برای اهالی رسانه، صداوسیما و فضای مجازی فراهم کنیم.
وی عنوان کرد: موضوع مهم دیگر در بهرهوری، مدیریت است که اگر وجود نداشته باشد، بهرهوری اتفاق نخواهد افتاد. نخستین شاخص بهرهوری در مدیریت، آموزش است. در یک نظام بهرهور باید سیستمی طراحی کنیم تا با جابهجایی آدمها، بهرهوری حفظ شود. خروجی شیوه مدیریتی فعلی، بهرهوری نیست. بنابراین قانونی تصویب کنیم تا مدیران قبل از پذیرش مسئولیت، آموزش ببینند.
دکتر زلفی گل با تاکید بر آموزش خانوادهها برای افزایش بهرهوری، گفت: با آموزش بهرهوری از خانوادهها کار وزارت علوم نیز راحتتر میشود. بنابراین از ظرفیت بالای وزارت علوم برای افزایش و ارتقای شاخصهای بهرهوری استفاده کنیم.
وی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه علامهطباطبائی، افزود: در این دانشگاه بر اساس برنامه راهبردی همه افراد مکلف به ارائه برنامه و ماموریت شدهاند و این کار باید به همه دانشگاهها تسری پیدا کند.
وزیر علوم تاکید کرد: اگر به دنبال رشد اقتصادی از طریق افزایش سرمایهگذاری و بهرهوری هستیم، بهرهوری بدون علم و مزیتهای جدید اتفاق نمیافتد. باید به صورت نظاممند به دنبال افزایش بهرهوری باشیم. اگر از طریق آموزش عالی، ثروت و خدمت جدید خلق کردیم، بهرهوری افزایش مییابد.
نظر شما :