نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی» در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

۱۸ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۵ کد : ۲۴۲۱۴ خبر روز
تعداد بازدید:۱۷۳۱
نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و با هدف تبیین ابعاد شخصیت آن شهید از دریچه علوم انسانی و اجتماعی و تخصص و دانش‌ استادان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی» در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و با هدف تبیین ابعاد شخصیت آن شهید از دریچه علوم انسانی و اجتماعی و تخصص و دانش‌ استادان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
در این نشست که به‌همت دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با همکاری بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد، ابعاد وجودی شهید سلیمانی، شامل جلوه‌های شهادت در ادبیات مقاومت، آثار جامعه‌شناختی الگو بودن، بسط روان‌شناختی، شجاعت و غیرت، تربیت دینی و معنوی، استراتژی‌های نظامی و شاخصه‌های مدیریتی توسط اعضای هیئت علمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شهید سلیمانی راهبردها و تاکتیک‌های جنگی را بومی کرد
دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و استاد‌تمام گروه روان‌شناسی بالینی و عمومی دانشگاه علامه‌طباطبائی در این آیین با بیان اینکه شهید سلیمانی را یک انسان سالم، تراز و واقع‌گرا می‌دانم، گفت: در اینجا می‌خواهم فصل‌هایی از «خطبه همام» امیر مؤمنان که اهل تقوا را معرفی کرده است با ویژگی‌های شهید سلیمانی، تطبیق دهم و ببینیم چقدر همخوانی دارد.
وی تصریح کرد: خطبه همام، از خطبه‌های مشهور امیر مؤمنان(ع) بوده که بنا به درخواست یکی از شیعیان به نام «همام» ایراد شده است. امام علی(ع) در این خطبه، که در نهج‌البلاغه نیز آمده است، پرهیزگاران را توصیف می‌کند. ضمن‌آنکه در این خطبه، رفتارهای فردی، اجتماعی و عبادی متقین به تصویر کشیده شده است.
دکتر برجعلی در ادامه با بیان اینکه دایره کلام درمورد شهید سلیمانی بسیار وسیع است، گفت: مکتب تربیتی و انسان‌ساز اسلام، نمونه‌ای مانند شهید سلیمانی ارائه داد که بی‌نظیر است و اهل معنا و اخلاص بود و تظاهر و ریا در او جایی نداشت.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی راهبردها و تاکتیک‌های جنگی را بومی کرد، افزود: اگر امروزه دانشگاه‌ها به دنبال بومی کردن علم هستند، شهید سلیمانی جلوتر و زودتر راهبردها و تاکتیک‌های جنگی را بومی کرد.
رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی موجب غرور ملی و وحدت ایرانیان با هر سلیقه‌ای شد، اظهار کرد: این شهید بزرگوار جامعه شبکه‌ای و تکه‌تکه ما را همانند یک اسطوره منسجم کرد و به نوعی مای ملی ما بود. اسطوره‌ها مانند آیینه هستند، شکسته شده اما تکثیر می‌شوند و امروزه شهید سلیمانی تکثیر شده است.
وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی خادم واقعی ملت بود و به آنچه را که باور داشت، عمل می‌کرد که این از جمله ویژگی‌های شخصیت سالم است، افزود: این شهید اخلاق‌مدار، خداجو و از تبار پاکان بود و جمع اضداد را با خود به همراه داشت. قوی در میدان عمل می‌کرد و به حدی عاطفی بود که می‌گفت حتی آن دختر کم‌حجاب نیز فرزند من است.
دکتر برجعلی مبارزات شهید سلیمانی در محور مقاومت را موجب عزت مردم ایران دانست و گفت: این شهید پرورش یافته مکتب انقلاب اسلامی بود و با تواضع و صداقت؛ قدرت ظرفیت‌سازی داشت. این شهید، انسانی خودساخته بود و برای دنیا طوری کار می‌کرد که انگار همیشه بود و برای آخرت به گونه‌ای فعالیت می‌کرد که انگار فردا نبود. 
وی دستاوردهای شهید سلیمانی در منطقه و مقابله با داعش را فراملی و خدمت به بشریت برشمرد و بیان کرد: این شهید مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی داشت به طوری‌که ضمن ارتباط با همه سلیقه‌ها، بر اصول خود نیز مستحکم بود.
این استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه شهید سلیمانی دارای نبوغ ذاتی بود، افزود: این شهید نماینده انسانیت اسلامی بود و ما امروزه به شهید سلیمانی بیشتر از دیروز نیاز داریم.

شهید سلیمانی با حضور در میدان «سیل خوزستان» موجب اتحاد فارس، عرب و بختیاری شد
دکتر کامران شیوندی، دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی علامه‌طباطبائی  و مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه نیز در این مراسم به بررسی وجود باعظمت شهید سلیمانی از منظر روان‌شناختی پرداخت و افزود: شخصیت شهید سلیمانی که یک عارف بالله و یک سرمایه اجتماعی ذی‌قیمت بود، موجب شد که حتی افرادی که با نظام و انقلاب زاویه داشتند از شهادت او متأثر شوند.
وی به بررسی و مطالعه شخصیت شهید سلیمانی بر اساس خاطرات و مکتوبات دوستان و همرزمان او در محور مقاومت به‌خصوص سوریه و عراق پرداخت و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عبارت‌ها که برای ما جالب بود و دوستان و همرزمان شهید سلیمانی از کشورهای مختلف آن را نقل می‌کردند، خواندن دعای «سیفی صغیر» معروف به دعای قاموس از جمله دعاهای ذکر شده در مفاتیح‌الجنان منسوب به امام علی(ع) است که خواص متعددی برای آن بیان شده و مختص عرفا است.
عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی علامه‌طباطبائی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روان‌شناسان، رفتارشناسی است، گفت: اینکه شهادت شهید سلیمانی، فردی که هیچ علاقه‌ای به انقلاب ندارد را منقلب می‌کند، آن همه ابراز علاقه در تشییع جنازه وی و مبارزه با داعش که وقتی شهید سیلمانی به میدان می‌آمد، آن‌ها پا به فرار می‌گذاشتند از همین عارف بودن این شخصیت سرچشمه می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه لرزه‌ای که نام شهید سلیمانی به جان دشمنان انقلاب، اسلام و مقاومت می‌انداخت برای دوستان دلگرمی ایجاد می‌کرد، افزود: گریه رهبر انقلاب در هنگام خواندن نماز میت بر جنازه شهید سلیمانی را دیگر برای هیچ شهید و جنازه‌ای نخواهید دید که چنین یک رهبر فقیه و مجتهد را به لحاظ عاطفی، متأثر می‌کند و این چیزی جز عارف ‌بالله بودن حاج‌قاسم نیست.
دکتر شیوندی با بیان اینکه شهید سلیمانی یک سرمایه اجتماعی برای ایران اسلامی و جهان اسلام است، بیان کرد: در دوران نوجوانی، افراد به دنبال قهرمان، سلبریتی و سوپراستار هستند که دارای چهار ویژگی امیدآفرینی، اثربخشی، خلاقیت و اقناع‌گری باشد. 
وی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی هر جایی که قدم می‌گذاشت امیدآفرینی می‌کرد، گفت: ایشان با اثربخشی، خودکارآمدی، خوشبینی و انعطاف‌پذیری در جستجوی پذیرش واقعیت و معنا بود. این شهید در زندگی به کمال انسانیت یعنی ولایت‌مداری فکر می‌کرد و برای آخرت نیز در جستجوی شهادت بود که به‌خوبی آن را معنا کرد.
مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه با بیان اینکه خوب از دنیا رفتن نیز هنر است و این هنر در نوع شهادت شهید سلیمانی نیز وجود داشت، گفت: انسان کامل درای 6 زیرنظام است که مهم‌ترین آن نظام ارزشی و دینی است که شهید سلیمانی از طریق آن، مثل چتری همه را تحت پوشش قرار می‌داد. ضمن‌آنکه فلسفه اسلحه به دست گرفتن این شهید نیز جالب توجه است؛ آنجایی که می‌گوید، اسلحه با خلق من سازگار نیست و اگر نبود حمایت از زنان و کودکان یتیم و بی‌سرپرست، اسلحه به دست نمی‌گرفتم.
وی در ادامه به نقش مؤثر شهید سلیمانی در 2بار نجات دادن سوریه از سقوط که دوست و دشمن به آن اذعان دارند، اشاره و اظهار کرد: الگوبرداری و مدل‌سازی از شهید سلیمانی هم درخور توجه است. در سیل خوزستان، شورای تأمین استان اعلام کرد، مسئولان نیایند، مردم عصبانی هستند اما شهید سلیمانی گوشی موبایل خود را خاموش و محافظان را مرخص کرد و با حضور در میدان موجب اتحاد فارس، عرب و بختیاری شد. خود مردم خوزستان گفتند؛ در هیچ جشن و عزایی اینچنین دور هم جمع نشده بودیم. شهید سلیمانی محور وحدت این قومیت‌ها در آن روزهای بحران خوزستان شد.
دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی علامه‌طباطبائی  یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریتی در ارزیابی‌ها را قدرت متقاعد‌سازی و اقناع‌گری دانست و گفت: شهید سلیمانی در هر جمعیت و گروهی که وارد می‌شد، اقناع‌گری می‌کرد چون عامل به عمل بود. خودش همیشه حرکت می‌کرد و انتظار بیش از اندازه از دیگران نداشت. ضمن‌آنکه یکی از ویژگی‌های انسان کامل، ارتباط گرم و صمیمی با خودش و دیگران و رفاقت است که مهم‌ترین مثال در این زمینه برای حاج‌قاسم، رفاقت و دوستی با شهید کاظمی بود.
وی با بیان اینکه امنیت روانی یکی دیگر از ویژگی‌های انسان سالم است، یادآور شد: لبخند معروف شهید سلیمانی در نماز عید فطر بعد از بیان شوخی مداح، نشان از آرامش و اطمینان او از دنیا و آخرت است. بسط و گسترش خویشتن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های شهید سلیمانی بود که فقط مختص خود و خانواده نبود و هر جا مظلومی بود به فریادش می‌رسید.
دکتر شیوندی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نشانه‌های انسان‌های سالم، وحدت و یکپارچگی در شخصیت است و شهید سلیمانی هم به لحاظ روانی و هم از نظر جسمانی این خصایص را داشت. دنیا را چنان توصیف می‌کند که گویی آخرتی نیست و آخرت را چنان چسبیده که گویی در دنیا زندگی نمی‌کند.

عشق و ارادت سردار شهید سلیمانی به حضرت زهرا(س) بی‌نظیر بود 
حجت‌الاسلام دکتر صالح حسن‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه‌طباطبائی هم در این نشست گفت: عشق و ارادت سردار شهید سلیمانی به حضرت زهرا(س) بی‌نظیر بود و به همین دلیل هم وقتی فرمانده سپاه کرمان بود، بیت‌الزهرا را راه‌اندازی کرد.
وی افزود: شهید سلیمانی هر وقت از مأموریت برمی‌گشت و یا فرصتی می‌یافت، مجلس حضرت فاطمه زهرا(س) را در بیت‌الزهرای کرمان راه می‌انداخت و خود با افتخار در آنجا خدمت می‌کرد.
حسن‌زاده خاطرنشان کرد: معتقدم یکی از پاداش‌هایی که حضرت فاطمه زهرا(س) به شهید سلیمانی عطا کرد، همین شیفتگانی است که مثل اربعین حسینی به زیارت مزار او در کرمان می‌روند و برخی از آن‌ها اینگونه نیز به شهادت می‌رسند.

شهید سلیمانی مصداق بارز مدیر عالی جهادی در خدمت به نظام، انقلاب و محور مقاومت بود 
میرعلی سیدنقوی، استاد گروه مدیریت دولتی و رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی هم در این نشست با اشاره به جنایات وحشتناک داعش در سوریه و عراق، گفت: وضعیت در این کشورها به‌گونه‌ای بود که داعش به نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی رسیده بود ولی شهید سلیمانی می‌گفت، نگران نباشید آن‌ها را نابود می‌کنیم.
وی با اشاره به تجربیات انقلاب اسلامی به‌خصوص در هشت سال دفاع مقدس در زمینه مقابله با دشمن خارجی، بیان کرد: روی صحبت من با منتقدان است؛ به هر حال حضور ما در منطقه و فعالیت در محور مقاومت، دستاوردهای بسیار مثبتی داشته است.
دکتر سیدنقوی با بیان اینکه بنده به مدیر جهادی و نه مدیریت جهادی اعتقاد دارم، گفت: من در این زمینه به‌صورت تخصصی بحث می‌کنم که مرتبط با علم مدیریت است. اعتقاد دارم مدیریت را نمی‌شود جهادی پیش برد بلکه این مدیر جهادی است که با یک‌سری خصایص و ویژگی‌ها این کار را انجام می‌دهد.
وی اضافه کرد: سردار شهید سلیمانی مصداق بارز مدیر عالی جهادی در خدمت به نظام، انقلاب و محور مقاومت بود. از جمله ویژگی‌های این شهید عدم ریاکاری بود که مرتبط با شخص است و این ویژگی یک سیستم نیست. پس ما می‌توانیم مدیران جهادی پرورش دهیم نه سیستم و ساختار مدیریت جهادی.

لقب سردار دل‌ها برای شهید سلیمانی به دلیل اخلاص اوست که بر دل مردم نشست 
دکتر مجید عباسی، دانشیار گروه روابط‌ بین‌الملل و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی هم در این نشست دو ویژگی اختصاصی سردار شهید سلیمانی را اخلاص و ولایت‌مداری دانست و گفت: اخلاص در مدیریت شهید سلیمانی موج می‌زد و تمام رفتار، کردار و عمل او برای رضای خدا بود.
وی با اشاره به اینکه وقتی اخلاص با رفتار و عمل همراه می‌شود، به طور حتم بر دل مردم می‌نشیند، افزود: اینکه به شهید سلیمانی نیز لقب سردار دل‌ها می‌دهند به دلیل اخلاص او است که بر دل‌های مردم نشسته است.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه شهید سلیمانی یکی از افراد محبوب برای مقام معظم رهبری بودند و گریه‌های رهبری هنگانی که نماز این شهید را می‌خواندند نشان از شخصیت بالای این فرد ولایت‌مدار دارد، بیان کرد: دوست و دشمن به فراجناحی بودن شهید سلیمانی اذعان دارند.
وی شرکت عموم مردم اعم از جناح‌ها و طیف‌ها مختلف حتی ملی- مذهبی‌ها در تشییع جنازه شهید سلیمانی را نشان از فراجناحی بودن او دانست و گفت: شهید سلیمانی گرفتار جناح‌بندی‌های سیاسی نبود و همچنین اقتدار و قاطعیت او نیز زبان‌زد بود.
دکتر عباسی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی در مدیریت مقتدر بود و در عین حال با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کرد، افزود: در مقابل کفار به شدت سهمگین برخورد می‌کرد و با مظلومان مهربان بود. سبک مدیریت نظامی شهید سلیمانی برگرفته از جنگ تحمیلی بود که داشت به فراموشی سپرده می‌شد ولی از طریق محور مقاومت و مدافعان حرم، دوباره احیا شد.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی همیشه جلوتر از نیروهای خود حرکت می‌کرد و در خط مقدم بود، بیان کرد: حتی دشمنان انقلاب و محور مقاومت نیز به تخصص شهید سلیمانی در زمینه مدیریت نظامی اذعان دارند به‌طوری‌که می‌گفتند؛ ژنرال سلیمانی درس‌های کلاسیک جنگی را مثل ما نخوانده است اما استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نظامی را در سوریه به خوبی اجرا می‌کرد.
دانشیار گروه روابط‌ بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه شهید سلیمانی را به نقل از امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران یک دیپلمات عنوان کرد و افزود: ملاقات و دیدار چندین ساعته شهید سلیمانی با پوتین که به‌اصطلاح آدم بدقلق و مغروری بود، نشان از مدیریت و جذبه این شهید دارد. ضمن‌آنکه حاج‌قاسم مرد میدان در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بود.

مهم‌ترین ضعف ما در معرفی شخصیت‌های انقلابی همچون شهید سلیمانی عدم بازنمایی است
دکتر عزت‌الله میرزایی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی هم در این نشست با اشاره به اینکه معرفی شخصیت‌های تراز انقلاب اسلامی در نظام آموزشی به‌خصوص آموزش عالی بسیار مهم است، گفت: باید سوژه‌های متعهد به نظام و انقلاب را در دانشگاه‌ها معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه شاخص‌هایی که مصداق معرفی یک انسان انقلابی باشند بسیار ضروری و مهم است، افزود: سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی یکی از این مصداق‌ها است که از جمله ویژگی‌های او دینداری، اخلاص، ولایتمداری، شجاعت، اقدام و عمل، ذوب و مطیع امر ولایت، ایثار، فداکاری و صدور ارزشهای انقلاب اسلامی در فرای مرزهای ملی است که تحت عنوان مکتب حاج‌قاسم شناخته می‌شود و تبدیل به یک گفتمان شده است.
دکتر میرزایی مهم‌ترین ضعف ما در معرفی شخصیت‌های انقلابی همچون شهید سلیمانی را عدم بازنمایی دانست و بیان کرد: بازنمایی چنین شخصیت‌هایی برای معرفی الگوهای ایده‌آل و تراز جمهوری اسلامی و تربیت انسان‌های انقلابی برای حفظ ارزش‌ها، بسیار مهم است. 
وی با بیان اینکه مردم به طور معمول در رویدادهای سیاسی و اجتماعی به‌ویژه انتخابات، به احزاب و گروه‌ها توجه نمی‌کنند و بیشتر به شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی نگاه می‌کنند، گفت:‌ در کشور ما شخصیت‌ها نقش محوری دارند و به همین دلیل دشمنان نظام و انقلاب به دنبال ترور شخصیتی و فیزیکی آن‌ها هستند.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه حضور تفکرات مختلف در تشییع سردار شهید سلیمانی نشان از اهمت قائل شدن مردم برای فرهنگ ایثار و شهادت است، اظهار کرد: برای مردم فداکاری برای امنیت کشور، ساده‌زیستی، ولایت‌مداری و دوری از جانبداری‌های سیاسی بسیار مهم است.
وی با اشاره به اینکه ما باید در دانشگاه‌ها به دنبال پرورش فضیلت‌ها و خصلت‌های انقلاب اسلامی باشیم و آن‌ها را در اختیار دانشجویان برای طی کردن مسیر تربیتی قرار دهیم، گفت: در انتخابات گذشته با کاهش سرمایه اجتماعی روبرو بودیم که می‌توانیم از سرمایه انسانی و نمادین در تراز انقلاب اسلامی برای تغییر فضا و ارتقای اعتماد عمومی در این دوره از انتخابات استفاده کنیم که نیازمند بازنمایی در عرصه اجتماعی و سیاسی هستیم.
مقاله دکتر عزت‌الله میرزایی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی با عنوان «ضرورت تربیت سوژه‌های متعهد به نظام و انقلاب در دانشگاه و بازنمایی شخصیت‌های تراز انقلاب و نظام در جامعه» را می‌توانید اینجا دریافت کنید.

دکتر سیدابراهیم سرپرست‌سادات، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، هم در این نشست گزیده‌ای از مقاله «جهاد حکمت‌بنیان: گفتار در مبانی و روش فرمانده سپاه قدس» به قلم خودشان و دکتر مجتبی زارعی، دانشیار فلسفه سیاسی گروه علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس را قرائت کردند که این مقاله را می‌توانید اینجا دانلود کنید.

میراث شهید سلیمانی فراتر از مرزبندی‌های جناحی و سیاسی و مرزهای ایران است
دکتر محمد امیرپناهی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی هم در این نشست به دو مفهم جامعه‌شناختی و علوم اجتماعی شامل بنیان‌گذار و جانشینان و یا بازماندگان اشاره کرد و گفت: وقتی ما از بنیان‌گذاران صحبت می‌کنیم، منظور ما کسانی است که راه و رسم تازه‌ای ایجاد می‌کنند.
وی در همین رابطه تصریح کرد: بنیان‌گذار کسی است که با نیروی عمل و سخن، بنیان تازه‌ای را در جهان ایجاد می‌کند. به اعتقاد بسیاری، سردار شهید سلیمانی در واقع چنین بنیانی را ایجاد کردند که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن فراگیر بودن و مختص یک گروه و یک جناح نبودن این بنیان است.
دکتر امیرپناهی با اشاره به اینکه بنیان و میراثی که سردار شهید سلیمانی بر جای نهادند فراتر از مرزهای ملی درمورد آن می‌اندیشند، گفت:‌ فرد بنیان‌گذار در برهه‌های خاص تاریخی و یا اینکه در یک فضای آشوب و پر از وحشت سر بر می‌آورد و از یک جهان و دنیای تازه‌ای صحبت می‌کند و گویی فراتر از افق‌های موجود، یک افق جدیدتر را نوید می‌دهد.
وی اذعان کرد: بنابراین بنیان‌گذار کسی است که افق‌های تازه‌ای را پیش روی مردم قرار می‌دهد و مردم تلاش می‌کنند در پرتو این افق‌های تازه، بیشتر به سمت دنیای جدید متمایل شوند.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه جانشینان کسانی هستند که بعد از بنیان‌گذاران می‌آیند و می‌مانند، گفت: به‌عبارت دیگر بنیان‌گذار پس از رحلت، جهانی خالی از خودش باقی می‌گذارد. تا زمانی که بنیان‌گذار وجود داشته باشد، جانشینان و دیگران معنی ندارند و خیلی عرض اندامی از خود نشان نمی‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: پس از رحلت بنیان‌گذار آن چیزی که مهم است کم و کیف مواجهه جانشینان با بنیانی است که بر جای گذاشته شده است. جانشین کسی است که اعتبارش را از اعتبار بر جای گذاشته شده توسط بنیان‌گذار می‌گیرد و از خودش چیزی ندارد. ما استادان، دانشگاهیان، دولتمردان، سیاست‌مداران و مردم عادی نقش بازماندگان را بازی می‌کنیم.
این استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه نوع مواجهه بازماندگان و جانشینان با میراث بر جای مانده از بنیان‌گذار بسیار مهم است، افزود: اینکه جانشینان اعتبار خود را از بنیان‌گذار می‌گیرند مسئله بسیار مهمی است چون احتمال دارد، دچار لغزش شوند و خدای ناکرده میراث بنیان‌گذار را تحریف کنند و یا اینکه دچار خطاهای شناختی و عملکردی شوند.
وی اضافه کرد: ممکن است جانشینان خطایی ایجاد کنند که میراث بر جای مانده از بنیان‌گذار را تهدید کند، پس نگهداری و حفظ میراث بنیان‌گذار، وظیفه بسیار سنگینی است و باید به این مسئله مهم توجه کرد و درمورد آن اندیشید.
دکتر امیرپناهی با بیان اینکه به میراث بنیان‌گذار باید به عنوان امری عام و فراتر از هویت‌های خاص توجه کرد، افزود: هر بنیان‌گذاری در جامعه، یک آوانگارد و نیروی پیشرو که افق‌های جدیدی ایجاد می‌کند به همراه دارد اما همیشه بنیان‌گذار همراه ما نیست و وظیفه جانشینان است که از میراث او حفاظت کنند. میراث شهید سلیمانی فراتر از مرزبندی‌های جناحی و سیاسی و فراتر از مرزهای ایران است.
وی تأکید کرد: باید از این میراث برای وحدت ملی، انسجام، تأمین منافع ملی و بسیاری دیگر از خواسته‌های عمومی ملت و نظام استفاده کرد و همگان باید از آن پاسداری کنند.
این استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه حفاظت از میراثی که وجه بارز آن عام بودن و فراگیری است و نه خاص بودن، وظیفه خطیری است، گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به مثابه بنیانی مهم در دست جانشینان است که باید بر اساس آرمان‌ها و اصول اساسی از آن حراست شود.

شهید سلیمانی دارای یک آرامش خاص در حساس‌ترین بحران‌ها بود 
دکتر مهدی زارع بهرام‌آبادی، دانشیار گروه مشاوره دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی هم در این نشست با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های انسان رشد یافته، انسجام در شخصیت او است که تبدیل به الگو می‌شود، گفت: شهید سلیمانی دارای یک آرامش و طیب‌خاطر در حساس‌ترین موقعیت‌ها و به‌خصوص بحران‌ها بود.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی پرورش یافته مکتب اهل‌بیت(ع) بود و عرفان او نیز نشان از تربیت در همین سیره دارد، افزود: یکپارچگی و انسجامی که در عملکرد و مدیریت شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود، زبان‌زد است.
دکتر زارع بیان کرد: شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی متعلق به خود و خانواده‌اش نبود بلکه به بیت‌المال‌مسلمانان تعلق داشت و به دلیل حسن تعهد و انسانیتی که در او موج می‌ز‌د به کمک مظلومان می‌شتافت.
وی خاطرنشان کرد: امروزه می‌بینیم که کودکان و زنان در غزه قتل‌عام می‌شوند حال آنکه در غرب که خود را مهد دموکراسی می‌داند، فریاد اعتراض نسبت به محکومیت این جنایات را حتی توسط مردم خودشان و در دانشگاه‌ها، برنمی‌تابد.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی شهید سلیمانی گلزار شهدای کرمان بزرگداشت حادثه تروریستی


نظر شما :