نشست بررسی «طرح استادمشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر» برگزار شد

۲۲ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۴۲۰ خبر روز آموزش و پژوهش فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۸۲۱۲
نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی طرح استادمشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر» با حضور رئیس نهاد رهبری، رئیس و معاونان دانشگاه و جمعی از اعضای هیئت علمی، بیستم دی ماه در سالن شورای ریاست دانشگاه برگزار شد.
نشست بررسی «طرح استادمشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، در این نشست که رئیس نهاد رهبری دانشگاه و مدیرکل امور شاهد و ایثارگر سازمان دانشجویان وزارت علوم نیز حضور داشتند، رئیس دانشگاه در سخنانی جامعه دانشگاهی را با دو نوع دانشجو مواجه دانست و گفت: دانشجویانی که تفاوت داشتن با دیگران برایشان آزار دهنده است و می‌خواهند یکی مانند دیگران باشند که در بین خانواده‌های شهدا از این دست زیادند، حتی بعضی از آن‌ها گاهی مواقع هویت خود را که هویتی والا و موجب افتخار است پنهان می‌کنند چون نمی‌خواهند متفاوت تلقی شوند، البته عده‌ای هم هستند که می‌خواهند متفاوت تلقی شوند تا از مزایای آن بهره ببرند که تعدادشان اندک است.

دکترسلیمی افزود: در شرایط فعلی در دانشگاه‌ها هر دو گروه دانشجویان با مسائل متفاوتی مواجه هستند، چراکه خانواده‌های شاهد و ایثارگر به هر حال دچار مسائلی‌اند، از جمله اینکه فرزندان شاهد و ایثارگر فقدان وجود پدر یا مادر را در زندگی خود احساس می‌کنند و این خلا بزرگی در زندگی آن‌ها بوده است.

اضطراب، غربت و تنهایی مهمترین دغدغه‌ دانشجویان شاهد و ایثارگر

رئیس دانشگاه بیان اینکه خیلی از این خلأها منجر به انگیزه و اهتمام بیشتر می‌شود، ادامه داد: این اهتمام موجب می‌شود تا تلاش خود را برای رسیدن به اهداف عالیه تحصیلی خود چند برابر کنند و از سوی دیگر ممکن است با مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند که نیازمند همراهی ما باشند.او تاکید کرد: باید بررسی شود که چطور می‌توان استعداد‌ها و توانایی‌های این دانشجویان را شناسایی کرد، استعدادهایشان را به بار نشاند و بعد، از این استعداد‌های به بار نشسته استفاده کنیم. ‎

دکتر سلیمی با تاکید بر اینکه «باید بیندیشیم که نیازهای این دانشجویان در عرصه‌های غیر تحصیلی چیست» اضافه کرد: به هیچ عنوان نباید نیاز‌های دانشجوی شاهد را فقط کمک در زمینه‌های تحصیلی دانست، این نوع دانشجو ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو باشد که نیازمند کمک‌های غیر تحصیلی است و هیچ کس مثل استادی که دانشجو به آن اعتماد دارد نمی‌تواند به او کمک کند، از آنجا که سرمایه استاد اعتماد دانشجو است به همین دلیل می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

رئیس دانشگاه مسئله دوم در رابطه با دانشجویان شاهد و ایثارگر را شناخت صحیح مسائل و مشکلات آن‌ها دانست و گفت:  باید با بررسی‌های آماری مشخص کرد که عمده مسائل تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر چیست. همچنین ما چگونه می‌تونیم به حل‌ آن کمک کنیم، باید تحقیق کرد که مشکلات دانشجویی از چه جنس است و ما چگونه می‌توانیم برنامه‌ای به آن‌ها برای غلبه بر مشکلات بدهیم.

دکتر سلیمی به مسئله «استعدادیابی» اشاره کرد و ادامه داد: طبیعتا در خانواده‌های شاهد و ایثارگر هم تعداد زیادی دانشجوی نمونه وجود دارد و باید بررسی شود که چطور می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و استعدادهایشان را به بار بنشانیم و در نهایت از این استعداد‎های به بار نشسته استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه در پایان افزود: این نشان فرهیختگی دانشگاه ماست که چنین بزرگان و چهره‌های شناخته شده‌ای در این نشست شرکت کرده‌اند تا به ما کمک کنند استعداد‌های دانشجویان شاهد و ایثارگر به بار بنشیند.

همه دانشجویان  شاهد و ایثارگر به مشاوره نیاز ندارند

در بخش دیگری از این نشست و پس از ارائه نظرات توسط استادان دکتر حسین سلیمی بجستانی معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به طرح پایش سلامت اظهار کرد: همانطور که می‌دانید بعد از تکمیل فرم پایش دانشجویان در سه رنج پرخطر تا عادی قرار می‌گیرند و دانشجویان پرخطر شناسایی و با آن‌ها تماس برقرار می‌شود تا به صورت تلفنی یا حضوری به آن‌ها مشاوره داده شود.

دکتر سلیمی بجستانی بعد از شنیدن صحبت‌های استادان مشاور و در پاسخ به آن‌ها تصریح کرد: مشاوره تحصیلی از مشاوره غیر تحصیلی غیر قابل تفکیک است. عمده مسائل دانشجویان سردرگمی در انتخاب شغل، غربت، تنهایی، تعارض با هم اتاقی، استرس، اضطراب و افسردگی است که برای همه دانشجویان مطرح است و دانشجویان شاهد و ایثارگر هم طبیعتاً با آن‌ سروکار دارد. او اضافه کرد: علاوه بر این حدود ۹ تا ۱۲ درصد دانشجویان هر دانشگاهی افت تحصیلی دارند که این مسئله هم به مسائل قبلی اضافه می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه با تاکید براینکه مشاوره امری انتخابی است و نمی‌شود دانشجو را مجبور به مراجعه کرد، افزود: یکی از برنامه‌های ما در دانشگاه طرح پایش است اما نمی‌‍توانیم اطلاعات آن‌ را در اختیار استادان مشاور قرار دهیم. آن‌چه که استادان مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر نیاز دارند اطلاعات جمعیت‌شناسی است که می‌توان اسخراج کرد و در اختیار این عزیزان قرار داد. او در رابطه با کارکرد فرم پایش هم گفت: بعد از تکمیل فرم پایش دانشجویان در سه رنج پرخطر تا عادی قرار می‌گیرند و دانشجویان پرخطر شناسایی و با آن‌ها تماس برقرار می‌شود تا به صورت تلفنی یا حضوری به آن‌ها مشاوره داده شود.

این استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی همچنین اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم یک نشست برای افت تحصلیی برگزار کنیم چرا که نظرات بسیاری در این مورد وجود دارد و رسیدگی به این امر نیازمند تخصص است و از جوانب متعددی باید آن را بررسی کرد، این مسئله در رشته ما همواره قابل ملاحظه بوده و به واسطه آن هم قابل بررسی است. او ادامه داد: پیشنهاد دیگر من ایجاد شبکه‌ای از خدمات‌رسانی است که ترم آینده توسط معاونت فرهنگی دانشجویی اجرا خواهد شد.

معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خاطرنشان کرد: روان‌شناسان و مددکاران مرکز مشاوره این دانشگاه با استفاده از نیروهای ماهری به ارائه خدمات می‌پردازند، همچنین در خوابگاه‌ها و دانشکده‌های خارج از پردیس نیز شعبه‌هایی داریم که از آن‌ها خواستیم متقاضیان را بدون ثبت اسم بپذیرند.

دکتر سلیمی‌بجستانی در پایان با بیان اینکه طرح استاد مشاور با شکست روبه‌رو نشده، اظهار کرد: این طرح البته چند آسیب دارد که باید به آن پرداخت، اول این که فرایند آن مشخص نیست و دانشجو نمی‌داند به چه دلیل باید رجوع کند، به علاوه، همه دانشجویان شاهد و ایثارگر نیازی به این مشاوره ندارند، استادان هم وقت کافی ندارند و به همین دلیل باید آن دسته از دانشجویان را که نیازمند هستند شناسایی کنیم.


نظر شما :